Wszystko jest kampanią: stawiaj cele, mierz, testuj i optymalizuj

chess man over business chart admonish to strategic behavior

Kampania zazwyczaj kojarzy się nam z działaniami typu outbound: z wykupywaniem przestrzeni reklamowej, organizacją dużego konkursu czy akcji, wdrożeniem innowacyjnej, nowej metody albo promowaniem spektakularnego materiału (np. obszernego raportu czy ebooka). Jednak w istocie każde podejmowane działanie marketingowe powinieneś traktować jak kampanię.

 


10 przykazań Email Marketingu. Pobierz darmowego ebooka


 

Nowa definicja kampanii

Powszechnie przyjęta definicja kampanii jest dość pojemna i może obejmować  wiele  przedsięwzięć. Termin oznacza zespół skoordynowanych działań, przeprowadzany w kilku mediach, z wyraźnie wyznaczonym celem (promocja produktu, usługo bądź marki), wykorzystujący rozmaite formy, techniki, treści i kanały.

 

Jednak często zapominamy, że realizowane przez nas codziennie zadania również mają charakter kampanii.

Co jest kampanią w nowym rozumieniu?

Każde działanie, które rozwija Twoją firmę, które zwiększa zaangażowanie, świadomość marki czy sprzedaż możemy nazwać kampanią i w ten sposób traktować. W tym sensie do tej grupy należeć będą działania takie jak:

  • content marketing
  • wiadomości dynamiczne (np. z zawartością porzuconego koszyka)
  • reguły automatyzacji (jak wyświetlanie spersonalizowanych banerów czy boksów z polecanymi produktami)
  • Lead Nurturing i cykle wiadomości powitalnych
  • remarketing
  • praktyki Lead Generation (jak formularze kontaktowe)
  • komunikację wewnątrz aplikacji mobilnej czy powiadomienia push.

Co to oznacza dla marketerów?

Nie chodzi tu o korektę definicji i spór czysto teoretyczny. Poszerzając znaczenie pojęcia kampanii zakładamy, że każde działanie powinno być traktowane jako kampania, czyli:

  • planowane z wyraźnym zaznaczeniem konkretnego, wymiernego i mierzalnego celu,
  • rozliczane i oceniane z uwzględnieniem założonych KPI
  • testowane
  • optymalizowane.

Dlatego powinieneś wyliczać ROI nie tylko dla potężnych działań, ale i dla codziennie prowadzonych, regularnych praktyk: ustalonych procesów, polityki działania w social media, ustalonych reguł automatyzacji.

 

Dlaczego należy zmienić podejście?

Traktując wszystkie podejmowane działania jak kampanie zaczynamy je staranniej monitorować pod kątem osiąganych wyników i chętniej testujemy. Przyjmujemy bardziej naukowe i krytyczne podejście, w którym widzimy ciągle przestrzeń do poprawy i optymalizacji.

Dzięki temu możemy więcej wycisnąć z działań, które podejmujemy regularnie. Często przyzwyczajamy się do ustalonych schematów i codzienne zadania stają się dla nas naturalne i samooczywiste: że piszemy tyle i tyle postów tygodniowo, że wysyłamy taką a nie inną kampanię Lead Nurturing, że nasze formularze zapisu są w takim a nie innym miejscu. Tymczasem podejście do nich jak do kampanii może przyjąć perspektywę analityczną.

 

Odróżnić ważne od pilnego

Duże kampanie, obejmujące współpracę z innymi podmiotami, wymagają starannie zaplanowanego kalendarza i mają konkretne deadline’y. Poza tym łatwiej mierzyć ich skuteczność: wiemy dokładnie, kiedy się zaczynają i kiedy kończą.

 

Z działaniami regularnymi, o charakterze ciągłym, jest inaczej. Tu musimy sami wprowadzać wewnętrzne terminy, w których testujemy nowe pomysły. Przez brak zewnętrznego „bata” uważamy je za mniej pilne, w związku z czym ich optymalizacja zyskuje niższy priorytet. W efekcie zajęci działaniami na zewnątrz strony, zorientowanymi na pozyskanie nowych odbiorców, zapominamy o dbaniu o jakość naszych regularnych działań, które przecież definiują doświadczenie użytkownika na stronie www.

 

Przyciągamy, ale nie zatrzymujemy

Znajduje to odbicie w statystykach. Na każde 92 dolary wydane na pozyskanie nowego odbiorcy, zaledwie 1 dolara przeznaczamy na jego konwertowanie – czyli np. prace nad email marketingiem czy personalizacją treści strony (Econsultancy). Za to zaniedbanie przychodzi zapłacić później: kiedy generujemy duży ruch na stronie, który nie przekłada się na ilość leadów, albo kiedy widzimy potężny wyciek leadów: użytkownicy przekazują nam dane, ale wielu z nich tracimy na jakimś etapie lejka.

 

Badaj ROI z Marketing Automation

Ręczne wyliczanie parametrów dla każdego działania może pochłaniać masę czasu, ale nowe technologie typu Marketing Automation przychodzą marketerom z pomocą. Szczególnie cenne są narzędzia zaawansowanej analityki, która pozwala wyliczyć konwersję i ROI z poszczególnych reguł automatyzacji. Platforma dostarcza Ci również funkcjonalne narzędzie do testów A/B/X, dzięki któremu możesz testować w trybie ciągłym i zorientować się szybko, kiedy np. formularz kontaktowy, który został wybrany głosami użytkowników pół roku temu, znacznie obniża swoją skuteczność.

 

Pozwala to w pełni wykorzystywać potencjał zbieranych przez Ciebie danych dla regularnej optymalizacji działań.

 

Traktując każde działanie jak kampanię, przyjmujesz podejście analityczne. Dla każdej akcji:

  • wyznaczasz konkretny, mierzalny cel,
  • badasz jego realizację,
  • testujesz,
  • optymalizujesz.

 

Realizujecie tę filozofię w praktyce?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]