Czy algorytm może odczytać emocje? 3 niezwykłe odkrycia naukowe

stock-image-5821646Ogromna część komunikacji międzyludzkiej opiera się na empatii i odczytywaniu niewerbalnych sygnałów emocjonalnych. Dzielimy się naszą radością czy smutkiem z innymi, nawet kiedy nie robimy tego intencjonalnie. Dlatego długo uważano, że odczytywanie języka emocji stanowi podstawową barierę w stworzeniu sztucznej inteligencji, która będzie mogła porozumiewać się z ludźmi w ludzki sposób. Dziś jednak jesteśmy dużo bliżej rozwiązania tajemnicy i możliwości komunikowania się z maszynami w sposób emocjonalny.


Internet rzeczy dla marketerów. Zobacz, jak sprytna pralka zmieni Twoją pracę!

Pobierz darmowego ebooka


 

Między EEG a emocjami

Przez długi czas nie potrafiliśmy przełożyć ruchu fal mózgowych na emocje. Jak interpretować EEG? W końcu problemem zajął się Wei-Long Zheng i jego ekipa z Uniwersytetu w Szanghaju. Badacz podłączył uczestników do EEG oraz nagrywał ich mimikę, a ponadto kazał opisywać potem emocje związane z wyświetlanymi filmami. W efekcie znalazł prawidłowości, pomagające ustalić, jaki typ fal mózgowych odpowiada za jakie emocje.

 

Choć grupa jego badanych nie może być uznana za w pełni reprezentatywną (nie wiadomo, czy w ten sam sposób należy interepretować fale mózgowe np. osób starszych), jednak to duży krok na drodze interpretacji ludzkich afektów.

 

Algorytm, który wyłapuje sarkazm (lepiej niż ludzcy odbiorcy)

Przeceniamy swoją zdolność do wyrażania emocji i to, co dla nas jest oczywiste, wcale nie musi takie być dla naszych rozmówców czy czytelników. Szczególnie w sieci. W badaniu z 2005 roku uczestnicy zidentyfikowali sarkazm poprawnie (zgodnie z intencją nadawcy) zaledwie w 56% przypadków. Naukowcy wyczuli w tym potencjał i starali się znaleźć sposób na połączenie słów z emocjami, jakie mają wyrażać. W końcu David Bamman i Noah A. Smith stworzyli algorytm, który to potrafi: wyłapuje sarkazm w 85% przypadków, a więc skuteczniej niż ludzie. Ich sukces polegał na uwzględnieniu nie tylko samej treści, ale i jej kontekstu, targetowanych odbiorców oraz osoby nadawcy.

 

Barman i Smith zaczęli od Twittera, przeszukując tweety z hasztagiem „#sarcasm” i „sarcastic”. Okazało się, że najważniejszą informacją był profil autora: to uzwględnienie tej danej pozwoliło na właściwą interpretację znaczenia wypowiedzi.

 

Wyniki ich badań wykorzystało m.in. Ministerstwo Obrony, by analizować treści publikowane w sieci i oddzielać prowokacyjne żarty od symptomów realnego zagrożenia.

 

 

 

Wykorzystanie komercyjne: Affectiva

Affectiva to narzędzie, które pozwala śledzić emocje użytkowników w czasie rzeczywistym za pomocą kamer w różnego rodzaju urządzeniach (od komputerów, przez smartofny, po Google Glass). System interpretuje wyraz twarzy jako emocje i na tej podstawie pozwala ustalić, jakie dokładnie treści najbardziej bawią, wzruszają czy angażują odbiorców.

 

Takie rozwiązanie stosuje się w wielu dziedzinach: przede wszystkim do optymalizacji i personalizacji treści w czasie rzeczywistym, w reakcji na działania konkretnych osób. W przemyśle filmowym Affectiva pomaga zidentyfikować najbardziej emocjonujące fragmenty, z których robi się trailery.

 

Manipulacje

Jednak większa wiedza pociąga za sobą większą odpowiedzialność. Czy marki i media zyskają możliwość manipulowania naszymi emocjami? W słynnym (czy raczej niesławnym) eksperymencie Facebooka sprzed dwóch lat, niczego nieświadomi użytkownicy portalu Zuckerberga zostali poddani badaniu: części z nich wyświetlały się treści o zabarwieniu negatywnym, innym – te o pozytywnym charakterze. Nie ingerowano w treść – po prostu lekko zmodyfikowano algorytm określający mechanizm selekcji prezentowanych wpisów.

 

Sama decyzja Facebooka o poddaniu swoich użytkowników takiemu eksperymentowi podzieliła opinię publiczną. Część broniła decyzji platformy, argumentując, że każdego dnia jesteśmy poddawani podobnym manipulacjom – czy to przez testy A/B, czy przez działania personalizacji. Kto się spodziewa obiektywności i przejrzystości po sieci, sam jest sobie winien, że jego nierealistyczne oczekiwania mijają się z rzeczywistością. Przeciwnicy tego stanowiska zaś argumentowali, że zostało zawiedzione ich zaufanie: oddajemy Facebookowi wiele naszych intymnych, emocjonalnych przeżyć i nic nie usprawiedliwia cynicznego wykorzystywania tej wiedzy, nawet do celów badawczych.

 

Niewątpliwie nowe rozwiązania dotyczące odczytywania emocji w dłuższej perspektywie zmienią też marketing. Będziemy więcej wiedzieć o tym, jak klienci reagują na nasze produkty czy w jaki sposób odbierają poszczególne etapy podróży zakupowej. Widzielibyśmy, co na naszej stronie ich cieszy, a co denerwuje. Otworzyłoby to ogromne możliwości przed Marketing Automation: moglibyśmy personalizować treści w czasie rzeczywistym, biorąc pod uwagę nie tylko zachowanie i profil użytkownika, lecz także to, jak się teraz czuje.

 

Jak się Wam podoba taka wizja? Zachwyca Was czy raczej przeraża? Dajcie znać w komentarzach!

Dowiedz się więcej

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]