Pierwsze prace 12 słynnych przedsiębiorców. Jak zaczynali Warren Buffet, Jeff Bezos czy Henry Ford?

Ship made of dollar on top of coins on a sky background

Kim byli wielcy przedsiębiorcy zanim stali się wielkimi przedsiębiorcami? Nie zawsze droga wiedzie przez osławiony start-upowy garaż, gdzie wykluwają się wiekopomne idee. Czasem początki są dużo bardziej prozaiczne … i zaskakujące. Przyszli biznesmeni sprzedają gazety i hamburgery, uczą dzieciaki pływać, marzą o karierze pianistycznej, są modelkami, jeżdżą karetką lub odbierają od Ciebie brudne ubrania.


Wygraj Zerowy Moment Prawdy. Pobierz ebooka 


 

1. Warren Buffet

Słynny inwestor i przedsiębiorca zaczynał niepozornie, rozwożąc gazety i sprzedając gumę do żucia. Pracował również w sklepie spożywczym swojego dziadka oraz był dilerem samochodów. Jego pierwsze zeznanie podatkowe pochodzi z 1944r. Odliczył sobie w nim 35 dolarów za rower i zegarek, używane w pracy.

 

2. Marta Stewart

Choć dziś jest dla nas raczej kobietą – instytucją, właścicielką medialnego imperium i strażniczką czystości, zaczynała niepozornie. Jako nastolatka pilnowała dzieci i zaczęła karierę modelki, co pozwoliło się jej utrzymać w czasie studiów. Po zdobyciu dyplomu pracowała jako maklerka przez 5 lat.

 

3. Sam Walton

Założyciel Wal-martu, obecnie największego sklepu świata, dorastał w czasach Wielkiej Depresji, gdzie każda para rąk do pracy była na wagę złota. Chłopiec doił krowy, butelkował mleko i rozwoził je do klientów. Rozwoził też gazetę Columbia Daily Tribune oraz sprzedawał prenumeratę.

4. Henry Ford

Człowiek, który zrewolucjonizował nasze myślenie o pracy i zarządzaniu (a wiele z jego maksym nie straciło na aktualności do dziś), zaczynał niepozornie, jako zegarmistrz. Fascynowały go precyzyjne mechanizmy, co przełożyło się na rozwój jego zainteresowań. Rozważał nawet założenie własnej produkcji tanich zegarków.

 

5. Rosalía Mera

Koncern Inditex (m.in. Zara) kojarzy Ci się jedynie z Amancio Ortegą? Cóż, założycieli było dwoje, zaś Rosalia była nie tylko najbogatszą kobietą w Hiszpanii, lecz także najbogatszą „self-made woman” na świecie. Nie odziedziczyła fortuny, nie wyszła za zamożnego mężczyznę. Zdobyła wszystko własnymi rękami.

Zaczynała jako krawcowa – rzuciła szkołę w wieku 11 lat, by pracować, i szybko zorientowała się, ile pieniędzy inni robią na jej rzemiośle. Potem stworzyła też własną linię bielizny (uznawanej za ryzykowną w tamtych czasach). W 1975 razem z mężem założyli Zarę.

 

6. Blake Mycoskie

Założyciel TOMS Shoes, w koledżu założył pralnię, a dokładniej usługę polegającą na odbieraniu brudnych ubrań bezpośrednio od klienta, praniu i dowożeniu czystych.

O jego misji pisaliśmy więcej w poście Odziać dzieci, nakarmić lwy i jeszcze na tym zarobić. Dwa niezwykłe, inspirujące biznesy.

 

7. Jeff Bezos

Dziś jest cesarzem ecommerce, ale zanim powstał Amazon, Bezos przez 12 lat pracował okresowo na ranczu swojego dziadka.

 

8. Sally Osberg

Prezes fundacji Skoll, która pomaga przedsiębiorcom działać na rzecz społeczności, zaczynała jako instruktorka pływania. Na basenie uczyła maluchy, jak pokonać strach przed wodą.

Podczas kursu na instruktora Sally niechcący zdzieliła ciosem jujitsu egzaminatorkę, która – zgodnie z protokołem testu – próbowała ją utopić.

 

9. Thomas Edison

Wiele z tego, co wydarzyło się w młodości Edisona, nadaje się na osobną książkę. Jako niesforny uczeń lekceważył szkołę, za to lubił przeprowadzać eksperymenty na własną rękę. W jednym z nich kazał koledze połknąć dużą ilość proszku musującego w nadziei, że wytworzy on w żołądku gaz, a chłopiec uniesie się nad ziemię jak balon.

Zanim usprawnił wiele wynalazków (m. in. telefon Bella) czy wymyślił inne (jak żarówkę) i założył własną firmę, pracował sprzedając słodycze i gazety w pociągu, miał też kramik z warzywami.

 

10. Cher Wang

Współzałożycielka i prezes HTC urodziła się w rodzinie bogatego tajwańskiego przedsiębiorcy. Wysłana na studia do USA (m.in. Berkeley), Cher chciała zostać pianistką, jednak koniec końców wybrała ekonomię. Później pracowała w branży IT, a spora część jej pracy polegała na noszeniu komputerów, które miała sprzedać. Wtedy zaczęła marzyć o tym, by te urządzenia mogły być mniejsze i lżejsze.

11. Walt Disney

Walt Disney to postać kontrowersyjna z uwagi na swoje mocne polityczne przekonania: patriotyzm kazał mu zarówno donosić na kolegów, być informatorem FBI (trwała zimna wojna, a Walt z całą mocą zwalczał komunistów w Hollywood) czy przerabiać legendarne baśnie, jak Kubuś Puchatek, zgodnie z własnym, amerykańskim wyobrażeniem o wartościach.

Ten sam patriotyzm kazał mu pracować jako kierowcy ambulansu. Podczas I wojny światowej nie przyjęto go do wojska z powodu zbyt młodego wieku, więc zaciągnął się do Czerwonego Krzyża i został wysłany do Francji, gdzie jeździł karetką.

 

12. Scott Harrison

Założyciel charity:water, ogromnej organizacji charytatywnej zajmującej się dostarczaniem pitnej wody dla potrzebujących, zaczynał w McDonalds. Przyjmował zamówienia, sprzątał stoliki, a nawet rozdawał ulotki przebrany za hamburgera.

 

Źródła

Business Insider

Time

The Independent

Emily Chirn

Znajdź nas na Facebooku

Dowiedz się więcej

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]