Ilu destruktorów jeszcze w tym roku spowoduje utratę przychodów Twojej firmy?

Shocked Woman In Kitchen Using Laptop with Grumpy Customer Support Man On Screen. Screen can be easily used for your own message or picture. Picture on screen is my copyright as well.

Przekonanie o tym, że zadowolenie Klienta ma wpływ na kondycję marki, zostało potwierdzone badaniami. Nikt z menedżerów nie przechodzi obojętnie obok niezadowolonego Klienta, który pojawia się w firmie.

Wszyscy wiemy, że trzeba właściwie reagować. To po prostu się opłaca. Firmy i instytucje inwestują wszkolenia z zakresu obsługi trudnego Klienta czy z obsługi reklamacji. Doskonalą swoją politykę reklamacyjną, zmieniają procedury obsługi na lepsze. Profesjonalizuje się poziom obsługi niezadowolonych Klientów, przynajmniej tych, którzy przychodzą ze swoimi uwagami.

A co z tymi, którzy są niezadowoleni, ale nie skontaktowali się z firmą? Czy nie ma takich? A może jest ich niewielu i nie ma co się przejmować? Ci niezadowoleni, którzy kontaktują się z firmą i tak są dużym wyzwaniem, więc lepiej na nich się skoncentrować… Tak zdaje się myśli wielu menedżerów. To błąd.

Czy takich nie ma?

Oczywiście, że są. Nawet intuicyjnie da się to przewidzieć, że niezadowoleni Klienci też się zdarzają. Potwierdzają to także badania i doświadczenia wielu firm. Wystarczy zbadać satysfakcję Klientów i aktywnie pozyskać wiedzę na temat ich opinii, by się dowiedzieć, że wielu z tych niezadowolonych Klientów do tej pory milczało. Nikt ich nie pytał o zdanie, nie mieli okazji wypowiedzieć swojej oceny firmie, a nawet jeśli chcieli, to nie wiedzieli, jak to zrobić. Część z nich milczała, bo prostu nie chciała tych przykrych informacji przekazywać. Część z nich chciała i nawet komunikowała to firmie, ale ich słowa zostały przeinaczone, uwagi puszczone mimo uszu przez handlowców czy pracowników obsługi. Część z tych negatywnych uwag nawet została usłyszana, ale nie ma po nich śladu w systemach firmowych i dokumentach. Więc informacji nie ma. Za pewnik można uznać to, że tych milczących niezadowolonych Klientów ma każda firma. Ilu? Więcej niż się zdaje.

Czy jest ich niewielu?

Czy można oszacować skalę tego kosztownego zjawiska? Tak. Problem jest ogromy i niedoceniany a nawet ignorowany. Badania pokazują bowiem, że jedynie 4% niezadowolonych Klientów ** dzwoni, pisze lub pojawia się w firmie mówiąc wprost o swoim niezadowoleniu. To wszyscy ci wredni Klienci, którzy składają reklamacje, awanturują się, domagają się lepszego traktowania wprost komunikując swoje niezadowolenie.

A co z resztą niezadowolonych? Milczą. Ilu ich jest? Na drodze dedukcji można dojść do wniosku, że aż 96%! Oznacza to, że wbrew powszechnemu przekonaniu menedżerów, ogromna rzesza niezadowolonych Klientów w żaden sposób nie komunikuje skutecznie tego faktu firmie. Liczba jest przerażająca. Prawda? Niewiarygodnie duża. Tymczasem menedżerowie brak informacji (milczenie Klientów) traktują jako dobrą informację. Są zatem w ogromnym błędzie.

Czy trzeba się nimi przejmować?

Wspomniałem, że firmy i instytucje traktują coraz lepiej Klientów manifestujących wprost swoje niezadowolenie. Firmy te potrafią traktować reklamacje jako prezent. Bowiem dzięki informacjom od niezadowolonych Klientów mogą uratować relacje z danym Klientem, usprawnić proces obsługi, udoskonalić produkt czy usługę. Firmy nastawiają ucho i wsłuchując się w głos niezadowolonego Klienta zyskują szasnę na rozwój biznesu. Przy takim nastawieniu trudno nie traktować reklamacji pozytywnie. Jednak takie konstruktywne podejście do 4% niezadowolonych nie rozwiązuje całego problemu. Jest to działanie krytyczne, ale przypomina gaszenie pożaru.

Prócz tej interwencji potrzebna jest profilaktyka i proaktywne przeciwdziałanie utracie Klienta. Trzeba zająć się tymi milczącymi niezadowolonymi destruktorami. Trzeba dać im dojść do głosu a potem się nimi zająć! I to jak najszybciej. Szybciej niż zajmie się nimi konkurencja i szybciej niż oni zdążą skutecznie zepsuć opinie o firmie w oczach innych Klientów. Te dwa skutki są bowiem bardzo kosztowne.

Co można zyskać? Badania pokazują, że głównym powodem utraty Klienta jest niewłaściwa komunikacja, traktowanie go bez szacunku. Nawet jeśli produkt czy usługa jest OK. Inne badania pokazuję, że właściwie potraktowany niezadowolony Klient staje się bardziej lojalny – z destruktora stać się może adwokatem firmy. Jego lojalność przekłada się więc na konkretne przychody: rośnie LTV Klienta i pojawiają się nowi Klienci – dzięki rekomendacjom firma zyskuje unikalne informacje pozwalające jej na tworzenie innowacji odpowiadających wprost na znane przecież potrzeby Klientów. Czy nie o takie rezultaty chodzi?

Co zrobić?

By zapobiec utracie milczących niezadowolonych Klientów trzeba podjąć specjalną inicjatywę. Takim działaniem jest badanie wskaźnika lojalności czyli NPS (Net Promoter Score). To dzięki temu badaniu firmy nastawiają ucho, by oszacować liczbę: adwokatów marki, Klientów obojętnych i destruktorów. Dzięki badaniu poznają także krytyczne informacje, które pozwalają przeciwdziałać utracie lojalności Klienta. Liczy się bowiem nie tylko wskaźnik, ale to co równolegle komunikują nam milczący Klienci. Posiadając te informacje można zacząć racjonalnie przeciwdziałać utracie zagrożonych odejściem Klientów. To właśnie badanie NPSdaje szansę na dotarcie do tych milczących niezadowolonych destruktorów. Wiedza od nich pozyskana jest punktem wyjścia do projektowania potrzebnych zmian. Wcześniej niż to zrobi konkurencja.

Epilog

Niezadowoleni milczący Klienci, stanowią najliczniejszą grupę destruktorów. To przez nich firma traci nie tylko przychody pochodzące z ich portfelów, ale i portfeli innych aktualnych Klientów i potencjalnych Klientów. Pytanie więc nie czy, ale ilu dystruktorów pracuje aktualnie na utratę Waszych przychodów. Trwanie w miłym przekonaniu, że wszystko jest OK, bo mamy mało reklamacji i sygnałów o niezadowoleniu Klienta, skutkować może niespodziewaną katastrofą. Lepiej być świadomym tego, jak naprawdę myślą o nas Klienci i odpowiednio zareagować. 30-letnie badania F Reichhelda pokazują, że właśnie NPS pozwala w najbardziej precyzyjny sposób przewidzieć przyszłość firmy – jej rozwój albo upadek. Potrafisz oszacować ilu jest destruktorów Waszej marki, jaki naprawdę macie NPS?

Artykuł pochodzi z: prooptima.pl

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]