Jak przeszkadzasz klientom w zakupach? 4 błędy, które rujnują sprzedaż

Depositphotos_11456227_s-2015

Teoretycznie wszyscy wiemy, że dziś, dzięki:

  • powszechnemu dostępowi do sieci 24/7,
  • wzrostowi samodzielności klientów (przebywają na własną rękę nawet 90% procesu zakupowego, sami poszukują danych o produktach, recenzji czy okazji cenowych),
  • rozwojowi technologii marketingu (które pozwalają personalizować treści)
  • oraz mediom społecznościowym,

proces zakupowy zmienił się nieodwołalnie. Jednak wciąż wiele marek, nawet korzystających z social media czy platform Marketing Automation, zachowuje się, jakby nie weszli w nowe stulecie i nie zrozumieli nowych nawyków konsumentów.


Jak dostarczyć niezwykłe doświadczenie zakupowe? Pobierz darmowego ebooka


 

1. Założenie, że sprzedawca kontroluje proces

Kiedyś, w zamierzchłych czasach przedinternecia, informacja była trudno dostępna. Klienci, którzy niewiele wiedzieli o dostępnych produktach, musieli polegać na wiedzy przekazywanej im przez sprzedawców. Tym samym handlowcy kontrolowali większość procesu zakupowego – mieli przewagę nad klientami.

 

Dziś jednak przeciętny konsument może z łatwością uzbroić się w potrzebną wiedzę: w ciągu kilku minut dotrze do ofert, porównań, opinii innych użytkowników. Może zobaczyć zdjęcia i filmy, przedstawiające produkt w akcji. Nierzadko wie więcej niż sprzedawcy, którzy próbują recytować wyuczony skrypt, zamiast rozmawiać.

 

Wnioski?

  1. Pamiętaj, że sprzedawca jest dziś przede wszystkim konsultantem. Nastaw się na rozmowę i pomoc, a nie na odgrywanie ustalonego scenariusza.
  2. Zdobądź wiedzę o użytkowniku przed interakcją. Jeśli dzwonisz do niego, sprawdź kartę kontaktu w systemie Marketing Automation czy CRM. Zobacz, jakie strony przeglądał, jakie materiały pobrał. Może uczestniczył w webinarach czy innych wydarzeniach? Zerknij też na konta danej osoby w mediach społecznościowych. Taki szybki research pozwoli Ci odkryć, o czym należy porozmawiać z daną osobą.
  3. Stosuj Lead Nurturing. Dzięki temu odpowiadasz na potrzeby klientów, którzy dopiero zaczynają research i poszukują informacji. Pozostajesz z nimi w kontakcie, oferując im przydatną wiedzę, ale nie epatujesz nachalnymi przekazami marketingowymi.

 

2. Korzystanie z mediów społecznościowych tak, jakby wciąż obowiązywał stary paradygmat

Wielu marketerów wyciągnęło połowiczne wnioski z rozpoznania o nowych nawykach konsumentów. Pozakładali konta marek w serwisach społecznościowych, ale traktują je tak, jakby to były tradycyjne media, gdzie należy zamieścić swój przekaz reklamowy i zadbać, by zobaczyło go jak najwięcej osób. Sprzedawcy nie wahają się zachowywać się ma Twitterze jak telemarketerzy – słać prywatne wiadomości w celu nakłonienia do zakupu. To nie działa!

 

Wnioski?

  1. Specyfiką mediów społecznościowych jest interakcja. Zadawaj pytania swoim odbiorcom i wchodź z nimi w dialog. Pamiętaj, że nawet negatywny feedback z ich strony jest okazją, by pokazać ludzką stronę marki. Zachęcaj do wypowiedzi na temat produktu! Wchodź też w interakcje z innymi podmiotami. Poleć tekst blogera na temat Twojej branży czy udostępnij ciekawy film, który mówi o Twojej niszy albo będzie przydatny dla Twoich klientów. Wchodź w polemiki.
  2. Social media jako źródło wiedzy o klientach: media społecznościowe to nie tylko kanał komunikacji, ale także miejsce, w którym Twoi odbiorcy opowiadają o samych sobie. Możesz zobaczyć, jakie pytania zadają odnośnie do Twojego produktu, co ich denerwuje, co im się podoba, czym się zajmują, co im się podoba, jakim językiem mówią.

 

3. Chcesz tylko brać

Przyjrzyj się swojej komunikacji: czy nie dominuje w niej nastawienie jednostronne? Czy nie przytłacza w niej stawianie klientom wymogów?

  • Oczekujesz adresu email, telefonu, imienia i nazwiska, nazwy firmy i numeru karty kredytowej, kiedy ktoś chce pobrać ebooka.
  • Zalewasz klientów ankietami, w których znajdują się pytania, na które sam mógłbyś odpowiedzieć. Jak dowiedziałeś się o naszym sklepie? Ile zakupów wykonałeś u nas w ciągu ostatniego roku? Czy korzystasz z programu lojalnościowego? To wszystko są dane, które mógłbyś z łatwością sam pozyskać, śledząc zachowanie użytkownika.
  • Przeładowujesz komunikację nawoływaniem do zakupu. Krzyczysz „Kup!” do osoby, która dopiero pojawiła się na stronie www. Krzyczysz „Kup!” w social media, przeszkadzając użytkownikom, którzy wykorzystują tę przestrzeń do rozmawiania ze sobą nawzajem. Krzyczysz „Kup!” w kolejnych masowych emailach, niedopasowanych do historii danej osoby.

 

Wnioski:

  1. Dawaj rzeczy za darmo: znajdź równowagę między gated content (treściami, do których dostęp jest zastrzeżony i wymaga np. podania danych czy zalogowania) i materiałami dostępnymi za darmo.
  2. Stosuj progresywne profilowanie. Nie wymagaj kompletu danych od osoby, która po raz pierwszy pojawiła się na Twojej stronie www.
  3. Jasno ustalaj cele ankiet. Nie pytaj o to, co sam możesz wywnioskować z analityki czy wykorzystywanych technologii marketingu. Pamiętaj też o zaletach bezpośredniej rozmowy z klientem – nierzadko dostarcza ona więcej wiedzy niż suche ankiety, które dają ograniczoną możliwość wyboru odpowiedzi.

4. Brakuje autentyczności

  • Jesteśmy najlepsi w swojej branży
  • Twój telefon jest dla nas ważny
  • Z powodu większej niż zwykle liczby interesantów trzeba czekać dłużej niż zwykle
  • Cenimy sobie Państwa zdanie!

Pewnie potrafiłbyś sporo dopisać do tej listy marketingowych komunałów. Nie wierzysz w nie, prawda? Twoi klienci też nie. Daruj więc sobie kolejne formułki, wyciągnięte z poradnika PR-u sprzed 20 lat. Jeśli odbiorcy nie czują prawdy za jakąś historią, nie uwierzą jej. Mają detektor fałszu.

 

Przykład: Firma OPEN Cycle produkuje ramy do rowerów. Dwójka jej szefów zajmuje się nie tylko zarządzaniem procesami, ale też regularnym blogowaniem oraz odpowiadaniem na zapytania klientów. Któregoś dnia obliczyli, że najsensowniejszym rozwiązaniem będzie wycofanie ze sprzedaży dodatkowego osprzętu, którego sami nie produkują. Dotąd dawali klientom możliwości skompletowania całego roweru w ich sklepie, ale okazało się, że było to bardzo czasochłonne i uciążliwe, a i tak niewielu klientów korzystało z tej opcji – większość na własna rękę komponowała swój jednoślad wśród różnych dostawców.

 

Zamiast suchego oświadczenia, Vroomen napisał post na blogu, w którym wyznał, co stoi za tą decyzją. Opisał rytm pracy swój i Andy’ego (współwłaściciela) oraz wyjaśnił, ile czasu pochłaniała sprzedaż komponentów, i dlaczego chcą się z tego wycofać. Zaznaczył też, że nie oznacza to dużej zmiany dla klientów. Ważne jest jednak, że mówi wprost do klientów, przedstawia się jako człowiek (ktoś, kto czuje się przytłoczony nadmiarem czasochłonnych obowiązków, a nie maszyna) i traktuje odbiorców poważnie: jest z nimi szczery.

 

Wnioski:

  1. Bądź autentyczny. Unikaj komunałów i klisz, które mają brzmieć profesjonalnie.
  2. Mów po prostu. Nie ma nic gorszego niż przekombinowane komunikaty, które pod warstwą mądrze brzmiących słów.

 

A co według Ciebie najbardziej przeszkadza klientom? Napisz w komentarzach!

 

[Podczas pisania postu korzystałam z książki Davida Meermana Scotta Nie przeszkadzaj klientowi w zakupach, tłum. Agata Błaż, Warszawa, PWN 2015].

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]