Twój pierwszy miesiąc z Marketing Automation: jak zacząć pracę z platformą?

retro robot toy

Pierwsze miesiące z Marketing Automation mogą być trudne: jest tak wiele opcji do wykorzystania, tak wiele rozwiązań do wprowadzenia, że ciężko ustalić, od czego zacząć. Jak uniknąć błędów, które mogą potem pokutować przez cały czas korzystania z systemu? Jakie funkcjonalności najlepiej poznać na początku? Jak przygotować zespół na wprowadzenie platformy?

 

Przed Wami praktyczny poradnik.


Wygraj Zerowy Moment Prawdy z Marketing Automation. Pobierz darmowego ebooka


 

1. Zrób porządki

Zanim zaczniesz automatyzować, wklejać kod monitorujący czy tworzyć reguły automatyzacji, uporządkuj swoje dane. Dotyczy to zarówno kontaktów (adresów email, etc), jak i katalogu produktów. To materiał, który będziesz automatyzować – jeśli w nich są błędy, reguły automatyzacji oparte na nich będą te błędy powielać. Kampanie email wysyłane do bazy złożonej z nieaktualnych adresów czy adresów osób, które nie chcą otrzymywać Twoich wiadomości, wciąż będą oznaczane jak spam – nawet jeśli będą świetne w treści i spersonalizowane.

 

To samo dotyczy produktów: jeśli masz w bazie bałagan, a produkty są błędnie przypisane do kategorii, te niedociągnięcia będą się nawarstwiać w kolejnych wdrażanych automatyzacjach. Np. jeżeli będziesz chciał, by system automatycznie polecał użytkownikom podobne produkty (produkty z tej samej kategorii, co poprzednio oglądane czy klikane), to system poleci im nietrafione towary, jeśli tak będą oznaczone w Twoim katalogu.

 

Dlatego przygotuj się na wdrożenie: uporządkuj kontakty, bazę, stronę, Twoje materiały. Przejrzyj treści!

 

2. Ocena zasobów

Zanim kupisz platformę i zanim zaczniesz ją użytkować, oceń, czy masz odpowiednie zasoby do jej wdrożenia. Zasoby obejmują: osoby o odpowiednich umiejętnościach, ich czas (w tym czas na edukację i szkolenia), ale także treści.

 

Jeśli zabraknie Ci środków, inwestycja w Marketing Automation będzie po prostu wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Albo nie będziesz korzystał z platformy z powodu braku czasu, albo wykorzystasz ułamek jej możliwości.

 

3. Przygotuj zespoły

Praca z systemem ma będzie wymagała sporych zmian w stylu pracy zarówno sprzedawców, jak i marketerów. Dlatego przygotuj oba zespoły na nadchodzące zmiany. Wykorzystaj ten czas również na to, by zespoły wspólnie ustaliły kluczowe definicje: wspólną definicję leada oraz kryteria przekazania leada do działu sprzedaży.

To również dobry moment na to, by zebrać informacje, które już posiadacie, i zastanowić się, czy można z nich zbudować Buyer Persona czy podróż zakupową klienta. Co teraz wiecie o Waszym kliencie i o tym, jak kupuje? Czego chcielibyście się dowiedzieć?

 

 

4. Identyfikacja kluczowych problemów

Kiedy zaczniesz już pracę z systemem, dobrze, żebyś wiedział dokładnie, czego od platformy oczekujesz i jakie problemy ma ona zaadresować. Zapewne podczas researchu czy rozmów z handlowcami ustaliłeś już, z czym boryka się Twoja firma i jakie zagadnienia chciałbyś rozwiązać. Sporządź ich ostateczną listę oraz listę ficzerów czy automatyzacji, które chciałbyś wdrożyć w pierwszej kolejności. Innymi słowy – wiedz, co jest dla Ciebie priorytetem. Zaczniesz od zwiększenia Lead Generation za pomocą spersonalizowanych formularzy kontaktowych czy zwiększenia zaangażowania przez dynamiczne wiadomości typu upsell i cross-sell?

 

5. Wklejenie kodu monitorującego

Kiedy już położysz ręce na platformie, postaraj się zacząć od wdrożenia kodu monitorującego. Wiele firm tego nie robi i chce traktować system Marketing Automation jedynie jako narzędzie email marketingu. Wiele na tym tracą!

Jak wgrać kod w SALESmanago? Kliknij: Ustawienia -> Integracja.

 

Kod monitorujący pozwala Ci śledzić zachowanie użytkowników i wykorzystać potencjał Big Data w marketingu. Zacznij od wgrania go, zanim zaczniesz tworzyć szablony email czy tworzyć automatyzacje.

 

Po wklejeniu sprawdź, czy kod działa poprawnie.

6. Import kontaktów

Kolejnym krokiem będzie import kontaktów: czy to z dotychczas używanego CRM, Excela bądź skrzynki pocztowej. Możesz dodać też kontakty pojedynczo, ręcznie.

 

Kiedy masz już zebrane swoje kontakty i wklejony kod monitorujący, masz za sobą podstawowe działania.

 

7. Ustaw scoring

Scoring to punkty, które przyznajesz użytkownikom za konkretne działania (wizyta na stronie, zakup, pobranie, polubienie w social media, etc), co pozwala Ci określać poziom zaangażowania poszczególnych osób. Warto od samego początku te punkty przyznawać – dzięki temu szybciej zaczniesz zbierać dane.

 

Zasady przydzielania punktów (czyli za co ile punktów) określisz w zakładce: Ustawienia -> Ogólny Scoring.

 

>> Instrukcja Ustawiania zasad scoringu

 

Pora przejść do email marketingu.

 

8. Email marketing: początki

Zacznij od dodania konta email, z którego będziesz komunikował się ze swoimi odbiorcami: Ustawienia -> Konto email.

 

>> Szczegółowa instrukcja: jak ustawić konto wysyłkowe

 

Potem możesz przejść do budowania szablonów wiadomości email. Wygodniej stworzyć szablon niż każdorazowo budować wiadomość od początku.

 

>> Jak stworzyć szablon wiadomości email

 

Nie zatrzymuj się na regularnych newsletterach czy wiadomościach wysyłanych do segmentów. Skorzystaj z któregoś z bazowych emaili dynamicznych, do których należą:

  • wiadomości powitalne (po zapisie na newsletter)
  • wiadomości ratujące porzucone koszyki
  • wiadomości urodzinowe
  • wiadomości typu upsell

Najważniejsze zasady wdrażania platformy

Kiedy znajdujesz się na początku Twojej drogi z Marketing Automation, warto przestrzegać następujących zasad:

  1. Ustal dokładne mierniki sukcesu. Aby Twoje wdrożenie przebiegało zgodnie z założeniami, zastosuj mierniki sukcesu. Musisz doskonale wiedzieć, czego chcesz od platformy i jak to uzyskasz.
  2. Twórz reguły powoli. Pracując z systemem, zacznij od wklejenia kodu monitorowania, staraj się też wykorzystać opcje testowania, poznaj moduł analityczny. Nowe reguły automatyzacji wdrażaj jednak powoli i stopniowo, do każdej z nich prowadząc testy, tak, by nie okazało się, że Twoje automatyzacje są ufundowane na złym procesie, którego nie umiesz zidentyfikować. Dlatego zaczynaj spokojnie. Poznawaj swoich odbiorców.
  3. Korzystaj z kreatorów. Używaj kreatorów drag & drop. Wykorzystaj je do tworzenia w pełni responsywnych wiadomości oraz landing pages. Na landing pages warto zwrócić tu szczególną uwagę, ponieważ marketerzy często lekceważą ich znaczenie. Kreatory są proste i intuicyjne, dzięki czemu poczujesz się pewniej, korzystając z platformy.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]