Klienci mają dość Twojego marketingu? Zastosuj te 4 porady

Exhausted young man in the office with the laptop on his front

Proszę, przestań! Nie chcę już tego słuchać, wciąż powtarzasz to samo! Więcej nie wytrzymam! W koło Macieju o jednym!

To zdarza się codziennie. W domach, w zakładach pracy, w środkach komunikacji miejskiej. Na komputerach stacjonarnych i na urządzeniach mobilnych. Użytkownicy mają dość nachalnych marketingowych komunikatów. Wszyscy zgodnie deklarują, że otrzymują ich za dużo, więcej, niż mogą przetrawić.

Zjawisko nazywa się zmęczeniem marketingowym (marketing fatigue): kiedy odbiorcy są znużeni jednostajnymi wiadomościami od marki i zaczynają albo je ignorować, albo traktować ze złością.

W większości przypadków kończy się to wypisaniem, oznaczeniem nadawcy jako spamu lub emocjonalnym opt outem: wtedy odbiorca po prostu przestaje reagować na nasze wiadomości, ignoruje je, nawet nie otwiera, ale machinalnie przenosi do kosza.


Wygraj Zero Moment of Truth. Pobierz darmowego ebooka


 

Jak sobie z tym poradzić?

 

1. Dostarcz wartość

Co to znaczy? Wciąż o tym, czytamy, wciąż to powtarzamy, a tak naprawdę to ogólne hasło nic nie znaczy. Wartość wydaje się nam abstrakcją, a tymczasem można ją sprowadzić do 3 czynników:

– właściwa wiadomość

– do właściwej osoby

– we właściwym czasie.

Innymi słowy: Twój przekaz powinien być nie tylko ciekawy i atrakcyjny, ale i odpowiadać na potrzebę konkretnego odbiorcy i pojawiać się w preferewanym przez niego czasie, tj. wtedy kiedy danego produktu szuka albo wtedy, kiedy lubi czytać wiadomości od marek.

 

Czy Twoje komunikaty spełniają te wymagania?

  • Social media: czy stosujesz targetowanie? Czy nie publikujesz za często?
  • Email marketing: czy korzystasz z wiadomości dynamicznych czy wiadomości do segmentów? Jeżeli wszystkie kampanie wysyłasz do wszystkich, prawdopodobnie nie trafia w konkretną potrzebę.

 

2. Zróżnicuj komunikaty

Jednym z podstawowych powodów zmęczenia odbiorców jest, obok niedopasowania wiadomości, ich monotonia, szczególnie gdy wszystkie po kolei są próbą sprzedażową. Spójrz na swoje emaile z boku: czy nie wydaje Ci się, że wszystkie wyglądają identycznie?

 

Dlatego zatroszcz się o to, by obok wiadomości sprzedażowych zamieszczać także edukacyjne. Marketing treści nie tylko sposób na poszerzenie wiedzy klienta, wsparcie procesu podejmowania decyzji zakupowej, budowanie relacji, pozyskiwanie nowych odbiorców czy SEO. Posiadanie szerokiego wachlarza treści, które możesz podsyłać, zapobiega również zmęczeniu komunikacyjnemu.

 

Zadbaj o zróżnicowanie nie tylko pod względem tematu (oferty, materiały edukacyjne), ale i formalne. Nie pisz jedynie postów, ale otwórz się też na:

  • wywiady
  • prezentacje
  • wideo
  • podcasty
  • infografiki

 

3. Less is more

Ile wiadomości tygodniowo otrzymuje Twój odbiorca? Czy nie ma tego zbyt wiele? Efekt nadmiaru najczęściej nie wynika z realnej ilości. O ile nie wysyłasz więcej niż 4 wiadomości w skali tygodnia, powinieneś szukać przyczyn gdzie indziej – na przykład w niskiej jakości czy monotonii komunikatów albo w ich niedopasowaniu do sytuacji odbiorcy. To jest realny powód.

 

Oczywiście, daj opcje otrzymywania mniejszej ilości wiadomości oraz przetestuj rzadszą wysyłkę. Jednak nie zapominaj, że częstotliwość jest najczęściej pochodną jakości (np. jeśli wysyłasz mailingi często, to są one często podobne i masowe).

 

Jeśli wykorzystujesz wiadomości dynamiczne, zaznacz, ile wiadomości dziennie/ tygodniowo może otrzymać dany kontakt.

4. Monitoruj symptomy zmęczenia

Zmęczenie klientów nie jest czymś, co następuje znienacka. Masz cały zasób metryk, przy pomocy których możesz badać, czy odbiorcy nie tracą zainteresowania. Zwiększona liczba opt-outów czy niskie CTR to sygnały, których nie powinieneś lekceważyć.

 

Ponadto klienci sami często mówią o swoim niezadowoleniu. Czy reagujesz na ich fedback? Kiedy ktoś pisze, że dostaje zbyt dużo wiadomości, może wyraża też doświadczenie innych?

 

Wielu marketerów wypiera fakt, że klienci mogą reagować w ten sposób. Wolą tkwić w świecie swoich wyobrażeń i odmawiają konfrontacji z faktami. Nie popełniaj tego błędu!

 

Podsumowanie

Konsumenci czują się zmęczeni wiadomości, kiedy:

  • jest ich za dużo,
  • nie są dopasowane do ich potrzeb, mają masowy charakter,
  • są monotonne i mało zróżnicowane,
  • gdy nie reagujesz na sygnały, jakie Ci wysyłają.

 

Aby tego uniknąć:

  • targetuj wiadomości we wszystkich kanałach
  • wykorzystuj emaile do segmentów i 1-do-1
  • wykorzystuj komunikację punktową też w innych kanałach, np. personalizuj banery na stronie www czy w sieciach RTB. Zrobisz to za pomocą systemu Marketing Automation
  • bądź krytyczny wobec swoich komunikatów. Czy naprawdę są wartościowe? Czy są warte czasu Twojego klienta?
  • kiedy korzystasz z technologii marketingu, ogranicz ilość wiadomości, jaką kontakt może otrzymać tygodniowo
  • reaguj na sygnały, które wysyłają Ci odbiorcy
  • wiedz, że to samo dotyczy marketingu mobile, szczególnie w aplikacjach. Wykorzystuj dane do personalizacji powiadomień push czy emaili z aplikacji.

 

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]