Najważniejsza zmiana w Twoim email marketingu. Przenieś go do Marketing Automation

Hand pressing a envelope icon over technology blue background

Narzędzia automatyzacji to jedyne, co ocali email marketing. Wskaźniki otwarć wiadomości masowych obniżyły się 4-krotnie w ciągu ostatnich 5 lat. Tradycyjne newslettery tracą na znaczeniu i sile oddziaływania, ponieważ klienci oczekują dziś bardziej spersonalizowanej komunikacji.


Kompendium wiedzy o email marketingu. Pobierz za darmo


 

Co dokładnie znaczy “spersonalizowana komunikacja”?

To pojęcie-worek, który obejmuje szereg zróżnicowanych praktyk: od prostego dodania imienia nadawcy w temacie wiadomości po zaawansowane silniki rekomendacji. Posługujemy się nim często bezrefleksyjnie, dlatego uściślijmy: przez personalizację rozumiemy podjęcie działań dla maksymalnego dopasowania kształtu, kanału oraz czasu dostarczenia wiadomości do preferencji, nawyków, demografii oraz konkretnej sytuacji danego klienta.

W tym celu możemy wykorzystać drobne, powierzchowne zabiegi, takie jak:

           dodanie imienia/ nazwiska/ nazwy firmy w temacie czy treści wiadomości;

           dopasowanie czasu dostarczenia newslettera do nawyków odbiorcy (do dnia i godziny, kiedy najczęściej otwiera wiadomości od nas).

Ale prawdziwe dopasowanie komunikatu do potrzeb konkretnego użytkownika wymaga pogłębionych działań, dotyczących samej treści wiadomości. Nie chodzi o to, by zamiast “Masowego newslettera” wysłać “Masowy newsletter specjalnie dla Ciebie, Piotrze” o idealnie dopasowanej porze, ale o to, CO mówimy.

Wiadomości dynamiczne 1-do-1, czyli jak wykorzystać Big Data w email marketingu

Kiedy Twoi klienci poruszają się po stronie www, kiedy klikają w wiadomości, kiedy wypełniają formularze albo porzucaja landing pages, kupują – zostawiają po sobie ślady, które możesz śledzić i w ten sposób pogłębiać wiedzę o ich zachowaniu. Klient nie musi być dla Ciebie pustą kartką: kiedy prześledzisz, co oglądał, z jakiego źródła trafił na stronę www czy jakie kreacje najchętniej klikał, okazuje się, że zyskujesz sporo informacji o tym, jakie ma nawyki, co go ciekawi oraz na jakim etapie relacji z marką się znajduje (Czy Was rozpoznaje? Jak dużo wie? A może jest lojalnym klientem?).

Oczywiście, tego typu dane niewiele Ci dadzą, jeżeli chcesz pracować ręcznie. Potrzebujesz narzędzia klasy Marketing Automation: wówczas możesz nie tylko zbierać te dane, ale i przekuwać je na konkretne działania za sprawą reguł automatyzacji.

Przykład?

           Kiedy klient oglądał produkty A, B i C, po czym rozmyślił się i opuścił stronę, wyślij mu w emailu nie losowo wybraną ofertę, ale A, B i C, ewentualnie produkty z tych samych kategorii, podobne czy komplementarne.

           Kiedy klient przekroczył pułap w programie lojalnościowym, wyślij wiadomość z informacją oraz pokaż, jaką korzyść mógłby za to otrzymać.

           Kiedy klient ma urodziny, podaruj mu emailem drobny upominek (zniżka, darmowa dostawa, dostęp do materiału premium?).

           Kiedy klient obejrzy jakiś materiał (np. pobierze ebooka dotyczącego problemu Z), wyślij mu emaila zapraszającego do udziału w webinarze na ten temat.

Czy widzisz już, o jaki sposób działania i myślenia chodzi?

Tradycyjny software do email marketingu nie daje Ci możliwości wykorzystania ogromnych ilości informacji, które oferuje platforma automatyzacji marketingu.

Odejście od modelu kampanijnego

W najpopularniejszym modelu email marketingu to marketer decyduje, kiedy wysyła newsletter: ma swój rytm, swoje procedury, i to one – a nie potrzeba klienta – określają wysyłkę. A przecież dziś, kiedy kupujący kontroluje 90% procesu zakupowego i kiedy wysyła nam wyraźne sygnały dotyczące swojej gotowości zakupowej (bądź jej braku), pora oddać więcej inicjatywy w jego ręce i włączyć śmielej emaile dynamiczne do swojego arsenału.

To trudny krok dla wielu marketerów. Nie tylko z powodu wdrożenia nowego narzędzia, które obsłuży proces, ale również konieczności zmiany przyzwyczajeń i odejścia od modelu kampanijnego, w którym to firma inicjuje kontakt (wysyłkę newslettera), a potem przygląda się efektom. Jednak dziś, dla marketerów, którzy opierają swoje działania na danych i komunikacji 1-do-1, wszystko jest kampanią. Nie tylko pojedyncza wysyłka, ale i reguła automatyzacji, która wysyła automatyczną wiadomość o danej treści do użytkownika, który np. odwiedził daną podstronę.

Email marketing częścią kompleksowych działań   

Dzięki przeniesieniu email marketingu do Marketing Automation, możesz wykorzystać synergię między kanałami oraz adresować kompleksową kampanię we wszystkich kanałach. Izolowanie email marketingu zawęża pole Twoich możliwości.

A przecież możesz kształtować emaile w oparciu o zachowanie odbiorców w innych kanałach (np. wiedząc o tym, jak użytkownik korzysta z aplikacji mobilnej) i vice versa (jakie wiadomości otworzyła dana osoba, a jakich nie?). Ta wiedza wzbogaci Twoje banery czy kreacje reklamowe w social media. Gdy korzystasz z platformy MA, z wiedzy mogą również skorzystać handlowcy (np. zanim do kogoś zadzwonią wiedzą, jakie wiadomości przeczytała dana osoba, jak reagowała na emaile, co pozwala im lepiej przygotować się do rozmowy i znaleźć dla niej punkty zaczepienia).

Więcej danych, efektywniejsze wykorzystanie wiedzy, integracja kanałów, a przede wszystkim realna, nie powierzchowna personalizacja treści – te trofea czekają marketerów, którzy przenoszą swoje emaile do Marketing Automation.

A Ty? Korzystasz z automatyzacji w email marketingu?

>> Przeczytaj więcej o różnicy Email Marketing vs. Marketing Automation

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]