6 rzeczy, których marketerzy nienawidzą w swojej pracy

Businessman having stress in the office

Marketer i jego zawód. Status związku? To skomplikowane. Mamy mieszane i sprzeczne emocje dotyczące swojej roli w firmie, poczucia bezpieczeństwa czy wynagrodzeń.

Według badania DigiDay, 78% marketerów ocenia, że jest zadowolone ze swojej pracy, ale jednocześnie aż 2/3 ankietowanych chce zmienić aktualnie piastowane stanowisko w ciągu najbliższych 2 lat. Dlaczego?

Postanowiliśmy sprawdzić, co najbardziej frustruje speców od marketingu.


ZMOT: jak wykorzystać pre-shopping i Marketing Automation do zwiększenia sprzedaży? Pobierz darmowego ebooka


 

1. Stres

68% marketerów deklaruje, że przeżywa w pracy więcej stresu niż 5 lat temu (badanie Marketing Pain Points 2015). Wynika to ze wzrostu oczekiwań, zarówno klientów, jak i przełożonych.

Konsumenci, podłączeni 24 godziny na dobę do urządzeń mobilnych, oczekują błyskawicznych reakcji oraz komunikacji w czasie rzeczywistym. Częściowo daje się to załatwić za sprawą Marketing Automation, ale już interakcje w social media czy wiadomości bezpośrednie ciężko zautomatyzować. W efekcie marketerzy czują, że oczekuje się od nich coraz więcej, w tym zaangażowania i ciągłej dostępności.

Ponadto ich praca uwzględnia nieustanne testowanie nowych rozwiązań i uczenie się nowych umiejętności. Stale muszą rezygnować ze swoich przyzwyczajeń i wkraczać na nowe terytoria, zaś sprawdzanie nowych opcji oznacza również większe ryzyko porażki.

 

2. Brak docenienia

W słynnym badaniu Fournaise wykazano, że w prezesi nie ufają marketerom ani wykonywanej przez nich pracy. Aż 80% CEO nie widzi wartości w pracy zespołów marketingu.

Jak przyznają sami przełożeni, problem tkwi w tym, że nie znajdują metryk ani narzędzi do śledzenia i oceny skuteczności działań podejmowanych przez marketing.

W firmach, gdzie wdraża się rozwiązania Marketing Automation, ta sytuacja ulega zmianie: platforma pozwala marketerom lepiej komunikować się z resztą firmy,przedstawiać wymierne efekty kampanii i wpisywać podejmowane działania w kontekst pracy całej firmy (np. działu sprzedaży czy obsługi klienta). W konsekwencji łatwiej im się rozwijać i chwalić się tym, co osiągają.  

3. Niskie płace

Brak docenienia często przekłada się na gratyfikacje finansowe: 40% ankietowanych przez DigiDay marketerów przyznało, że wynagrodzenia są według nich zbyt niskie.

Sytuacja rozbija się ponownie o mierzalność efektów. Kiedy pracownik dowodzi wartości, jaką wnosi do firmy, może śmielej negocjować warunki finansowe i poprzeć swoje żądania konkretnymi liczbami.

 

4. Problemy z integracją danych

We wspominanym powyżej raporcie Pain Points zarządzanie danymi zostaje uznane za jedną z kluczowych bolączek.

Czemu? Mamy dziś do dyspozycji więcej danych niż kiedykolwiek wcześniej. Każda platforma, z której korzystasz, oferuje Ci jakąś formę śledzenia wyników i dostarcza cząstkową wiedzę na temat odbiorców. Problem w tym, jak te dane zintegrować, połączyć i zebrać w całość, na podstawie której możesz realnie działać.

Innymi słowy, marketerzy nie zmagają się dziś z niedostatkiem danych, ale raczej z klęską urodzaju, z nadmiarem i chaosem, z trudnościami w uporządkowaniu ich oraz integracji.

Żeby tego uniknąć, uprość procesy marketingowe i zarządzaj całokształtem komunikacji z jednego, centralnego miejsca, jak platforma Marketing Automation. Dzięki niej nie tylko ustawisz reguły automatyzacji, ale i wyślesz newsletter czy stworzysz reklamę dedykowaną dla niestandardowej grupy odbiorców na Facebooku – wszystko z poziomu jednego narzędzia, dzięki czemu zbierasz kompleksowe dane o reakcjach odbiorców w jednym miejscu i oszczędzasz czas.

Jedno centralne miejsce do zbierania, porządkowania i organizacji danych, a także przekuwania ich w konkretne działania marketingowe to rozwiązanie optymalne.

  

5. Ludzie nie znoszą marketerów

Powiedzieć, że szersza publiczność ma ambiwalentny stosunek do marketerów, to nic nie powiedzieć. Ludzie nie znoszą marketerów. Uważają, że są niewiarygodni, że mają gdzieś potrzeby klienta, dbają tylko o sprzedaż, są zbyt nachalni oraz uciekają się do manipulacji.

Marketerzy w tym zakresie sami są sobie winni: masowe wiadomości, lekceważenie reakcji klientów, brak dopasowania treści komunikatu do medium, sytuacji czy preferencji odbiorcy, nadużywanie klisz, za dużo komunikatów… To wszystko sprawia, że przedstawiciele tego zawodu a nawet poszczególne kampanie spotykają się z nieufnością publiczności.

 

6. Buzzwordy

W 1923 r. Claude Hopkins napisał klasyczną już dziś pozycję „Scientific Advertising” („Naukowa reklama”). 93 lata później, kiedy mamy nieporównywalnie bardziej zaawansowane narzędzia do analizy naszych działań, odwracamy się od perspektywy naukowej i zamiast skupić się na testowaniu, śledzeniu skuteczności, optymalizacji czy powiązaniu kampanii z wiedzą o odbiorcach, mnożymy czarodziejskie hasła i mody.

Marketerzy sami już się gubią w nowych pojęciach, które produkują. Te zaś stopniowo odrywają się od praktyki, od naszej codziennej pracy, i zamiast pomagać, utrudniają nam dotarcie do klienta.

Pomyśl o:

  •      Inbound marketing
  •      Greenketing
  •      Engagmenet marketing
  •      Mindful marketing
  •      Growth hacking
  •      Agile
  •      Content is the king
  •      WOMM
  •      H2H
  •      Age of the customer

Czy naprawdę potrzebujemy tych wszystkich haseł?

Wiele z nich da się zredukować do starego, dobrego marketingu mix i 4p, jak pisze Samuel Scott na łamach Tech Crunch. Nie rozumieją ich nasi przełożeni. Nie rozumieją ich klienci – obchodzi ich wartościowa treść i komunikat dopasowany do potrzeb, a nie to, czy właśnie zastosowałeś agile growth hacking w orbicie greenketingu, zorientowany na H2H, pozostając przy tym bardzo mindful. Albo Twój email jest komuś potrzebny, albo nie: tak to wygląda z perspektywy odbiorcy.

Co chwilę okazuje się, że jakaś zasada marketingowa czy medium umiera (ile razy email miał odejść na zawsze? Ile razy cold calling kończył żywot na naszych oczach? Czyż Facebook nie miał zostać opuszczony przez młodzież i pozostawiony zgrzybiałym starcom?).

Eksperci prześcigają się w mnożeniu mód i haseł, z którymi wypada być na bieżąco, ale kiedy już opadnie z nich kurz widzisz jasno, jak bardzo oddalone są one od realności i od codziennej praktyki.

 

Ponarzekajmy trochę razem. Czego Ty nie lubisz w swojej pracy marketera? Co jest trudne, co obniża skuteczność Twoich działań, pochłania czas i energię? Podziel się w komentarzach!

 

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]