Klient ma zawsze rację? 3 dowody, że tak nie jest

stock-image-25735061Wyobraź sobie ranking marketingowych klisz. Nie mógłby się obyć bez nieśmiertelnego “klient ma zawsze rację”: frazy ukutej w 1909 przez Selfridge’a, właściciela luksusowego londyńskiego sklepu. 100 lat później wciąż to powtarzamy!

Bret Larson, CEO eVisit.com, nazywa to podejście “jednym z najbardziej szkodliwych modeli biznesowych” (źródło). Steve Jobs, znany z pogardy dla wglądu klientów w ich potrzeby, podsumował: “Nie możesz pytać klientów, czego chcą, a potem próbować im to dać. Do czasu, kiedy to zbudujesz, oni będą chcieli już czegoś zupełnie innego” (źródło).

Tak naprawdę bezwzględna akceptacja wszystkich Twoich odbiorców rzadko popłaca.

Poniżej opisujemy 3 sytuacje, w których powinna Ci się zapalić lampka ostrzegawcza.


Inbound Markeitng nie działa w Twoim biznesie? Dowiedz się, dlaczego. Pobierz darmowego ebooka


 

1. Klienci obrażają Twoich pracowników

Sytuacja: Jak na ironię, zaczniemy od przykładu z klientką Apple’a, której zepsuł się telefon. Wparowała do sklepu, krzycząc na pracowników i domagając się natychmiastowego zwrotu bądź naprawy, mimo że skończył się już okres gwarancyjny. Kiedy okazało się, że jej modelu nie ma w sklepie, zażądała dostarczenia nowego aparatu zaraz, po czym uznała, że jednak interesuje ją iPhone 6. Została obsłużona z marszu, terroryzując obsługę wulgarnymi bojowymi okrzykami.

Czemu klient nie ma racji: Klient nie ma prawa obrażać Twoich pracowników. To źle działa na zespół, ale także przysparza Ci odbiorców, których tak naprawdę nie chcesz: osób roszczeniowych, których obsługa zajmuje wiele czasu i energii, a zyski okazują się marne. Nie będziesz za takim klientem tęsknić.

Nie mówiąc już o tym, że taki model faworyzuje klientów agresywnych i nieuprzejmych kosztem sympatycznych osób, które w cywilizowany sposób chcą załatwiać sprawy i godzą się z odmową.

Jak zareagować: Stanowczo wyznaczaj granice i nie oczekuj od swoich pracowników, żeby pozwali sobie na wysłuchiwanie agresywnych uwag. I jasno wyznacz priorytety: najlepsza obsługa dobrych, bezproblemowych klientów.

 

2. Realne zachowania klientów różnią się od deklarowanych

Sytuacja: Kiedy Jobs mówi o bezużyteczności ankiet i grup fokusowych, ma na myśli właśnie fakt, że użytkownicy nie są zbyt dobrzy w przewidywaniu, co im się podoba albo czego będą używać. Bardzo często przeceniają tu swoją pracowitość, altruizm czy skłonność do płacenia za ciekawy produkt. W efekcie otrzymujesz niemiarodajne wyniki.

Czemu klient nie ma racji: To ludzkie, że chcemy się widzieć lepszymi, niż w rzeczywistości jesteśmy. Ankieta jest modelowym miejscem dla takiej autokreacji – i dzieje się to zupełnie nieświadomie, bez złej woli. Nikt nie chce Cię oszukać, czy obniżyć wiarygodności Twoich badań: po prostu w ankiecie, kiedy zaznaczenie boksa nic nie kosztuje, łatwo im zadeklarować, że zapłacą 100 zł za aplikację.

Nie mówiąc już o tym, że często ankiety online po prostu nie są reprezentatywne: zebrana grupa jest zbyt mała albo dotyczy osób, które skusiła nagroda za udział w badaniu.

Jak zareagować: Kiedy szukasz inspiracji czy wniosków, nie redukuj swoich badań do ankiet, ale zestaw je z danymi behawioralnymi i transakcyjnymi, analityką zachowania, albo przeprowadź testy A/B. Dużo tu pomoże platforma Marketing Automation, która zbiera wszystkie dane o użytkownikach w jednym miejscu, co pomaga Ci widzieć zarówno duże, kompleksowe trendy dla całej Twojej bazy, jaki i przeanalizować zachowanie pojedynczej osoby.

Nie oznacza to, że powinieneś kompletnie odrzucić ankiety: raczej znaj ich ograniczenia i mocne strony. To pomoże Ci też układać sensowne pytania  oraz wiedzieć, jakie informacje lepiej pozyskać z innych źródeł.

 

3. Klienci nie są ekspertami

Sytuacja: Jak często klient nie chce zdać się na Twoją wiedzę, tylko coś wymyśla, kombinuje i obstaje z uporem godnym lepszej sprawy przy swojej wersji? Jak często wychodzi z niego Junior Brand Manager, jak często chce Ci udowodnić, że wie lepiej (albo przynajmniej, że wujek Google wie)?

Czemu klient nie ma racji: Siedzisz w swojej branży już sporo czasu, masz doświadczenie i prawdopodobnie wiesz lepiej od swojego klienta, co jest dla niego dobre.

Wiele osób lubi jednak odstawić spektakl własnej siły i wszechwiedzy oraz wykazać się podejrzliwością („O, wciska mi droższy produkt, bo chce ze mnie więcej zedrzeć”). Kiedy usilnie starają się zrobić coś po swojemu, przyoszczędzić lub idą za głosem niesłusznej intuicji.

Jak zareagować: Przede wszystkim, pamiętaj o szacunku. Nawet jeśli klient nie ma racji, to nie znaczy, że możesz go zlekceważyć czy obrazić. Raczej postaw na próbę zrozumienia, o co dokładnie mu chodzi, na aktywne słuchanie, by móc lepiej zbudować swoją argumentację.

Po to, by uniknąć takich sytuacji warto wdrażać kampanie edukacyjne, takie jak Lead Nurturing.


Dowiedz się więcej o Lead Nurturing.


Ta taktyka działa zarówno w B2B, jak i B2C czy ecommerce.

 

Mantra „klient wie zawsze najlepiej” opiera się na błędnym założeniu, że im więcej klientów, tym lepiej, i że nie ma klientów złych. Otóż są. Pochłoną nieskończone ilości Twojego czasu i energii, zepsują atmosferę w zespole i sprawią, że zaniedbasz tych odbiorców, o których powinieneś troskliwie zabiegać.

Stawianie klientów w centrum nie oznacza kultu każdego klienta: zawsze staraj się tak dystrybuować swoje środki, by zaadresować przede wszystkim osoby, które są wobec Ciebie lojalne i które maja obiecującą przyszłość jako klienci. Nie staraj się zadowolić wszystkich – to najkrótsza droga nie tylko do nerwicy, ale również do obniżenia jakości obsługi.

Podzielcie się teraz Waszymi doświadczeniami: miewacie złych klientów? Czy przydarzyły się Wam jakieś ekstremalne przejścia w związku z nimi?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]