Prawo do bycia zapomnianym [wpis gościnny]

itlsPierwszym z tematów, który poruszę – analizując konkretne przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), będzie zagadnienie prawa osoby, której dane dotyczą do usunięcia danych, jej dotyczących zwane potocznie prawem do „bycia zapomnianym”.

Wpis gościnny autorstwa Marcina Kalety z IT Law Solutions, partnera SALESmanago. 

 

O ile można sobie wyobrazić, że w zakresie danych osobowych przetwarzanych metodą tradycyjną proces ich niszczenia umożliwia skuteczne „zapomnienie” informacji np. zawartych w konkretnych dokumentach. To o tyle ta sama zależność może nie nastąpić w przypadku danych przetwarzanych z użyciem serwisów www czy też danych upublicznionych w Internecie, w innej formie. Reguła wskazująca, że w „Internecie nic nie ginie” doskonale odzwierciedla to zjawisko.

 

Wobec tego ustawodawca europejski musiał zmierzyć się z problemem przetwarzania danych pomimo wyraźnego sprzeciwu bądź żądania usunięcia danych skierowanego przez osobę, której takie dane dotyczą. Szczególne, że problem ten był przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-131/12 Google Spain SL oraz Google Inc. przeciwko Agencia Española de Protección de Datos (hiszpański odpowiednik GIODO) i Mario Costeja González.

 

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE

 

Wyrokiem z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie C-131/12 TSUE orzekł, że osoba, której dane dotyczą, posiada uprawnienie do tego, aby informacje o niej nie były już wiązane przez listę wyników wyszukiwania z jej imieniem i nazwiskiem wobec czego taka osoba może domagać się usunięcia linków z listy wyników wyszukiwania. Orzeczenie to miało kluczowy wpływ na wprowadzenie przez operatorów wyszukiwarek internetowych mechanizmów umożliwiających skuteczne usuwanie treści.

 

Usuwanie danych w Rozporządzeniu

 

W rozporządzeniu problematyka „prawa do bycia zapomnianym” została uregulowana wprost w art. 17, który stanowi, że każda osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od administratora (który zgromadził dane) niezwłocznego usunięcia dotyczących jej danych osobowych, a administrator ma obowiązek usunąć dane osobowe m.in. jeżeli:

  • dane nie są już niezbędne do celów, w których były zbierane lub w inny sposób przetwarzane,
  • osoba, której dane dotyczą cofnęła zgodę na przetwarzanie lub wniosła sprzeciw wobec przetwarzania,
  • przetwarzanie danych osobowych nie jest z innego powodu zgodne z przepisami rozporządzenia.

 

Ponadto na mocy rozporządzenia administrator, który upublicznił takie dane osobowe, został zobowiązany do poinformowania innych administratorów, którzy przetwarzają te dane o usunięciu wszelkich łączy do tych danych, kopii tych danych lub ich replikacji.

 

Wyłączenia

 

Należy zaznaczyć, że administrator w przypadku żądania – osoby, której dane dotyczą, nie będzie zobowiązany do usunięcia danych oraz do informowania innych administratorów, gdy przetwarzanie danych okaże się niezbędne m.in. do korzystania z prawa wolności wypowiedzi i informacji, wywiązywania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania na mocy prawa czy też do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

 

Tak sformułowane przepisy są dobrym kompromisem pomiędzy treścią praw podstawowych (do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego oraz ochrony danych osobowych) osób, których dane dotyczą, a interesami administratorów danych i gwarantują z jednej strony możliwość usuwania treści informacji o osobie na jej żądania w przypadku, gdy nie są one już niezbędne z drugiej zaś zabezpieczają administratorów, umożliwiając im przetwarzanie danych pomimo konkretnego żądania usunięcia.

 

Marcin-8Poprzedni post z tej serii: Nowe zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych – ogromne kary finansowe

 

O autorze
Marcin Kaleta: Aplikant radcowski. Specjalizuje się w prawie z zakresu ochrony danych osobowych, prawie nowych technologii oraz prawie europejskim. Posiada bardzo bogate doświadczenie, którym wspomaga przedsiębiorstwa ściśle związane z branżą IT, eCommerce oraz marketingu wielopoziomowego.

Jest Prezesem Zarządu IT Law Solutions.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]