W czym Polska jest liderem? 9 faktów gospodarczych i społecznych

Czy Polska przeżywa dziś renesans?

W artykule zatytułowanym „Druga epoka jagiellońska” Vendeline von Bredow z „The Economist” stawia tezę, że od XVI wieku Polska nie była tak dostatnia, spokojna i silna jak dziś.

 

Czasami z wewnątrz tego nie dostrzegamy, ale Polska staje się jednym z najważniejszych ośrodków innowacji i technologii na świecie, co zauważają coraz częściej zagraniczni komentatorzy i dziennikarze. Alison Coleman z Forbesa przygląda się z zachwytem naszym startupom i wyjaśnia przyczynę rozkwitu: „W Polsce jest sporo technologicznych innowacji oraz utalentowanych ludzi, a gospodarka kraju jest w stosunkowo dobrym stanie w porównaniu do innych krajów europejskich”.

 

Może faktycznie mamy w Polsce odrodzenie i jest tak dobrze, jak dawno nie było. Postanowiliśmy zbadać sprawę i zebrać garść statystyk. Nie patrzymy na emocje czy ideologię, ale na konkretne, wymierne liczby. Te pokazują, że faktycznie, są powody do entuzjazmu! Zobacz, czego mogą nam zazdrościć inne kraje i z czego naprawdę możemy – i powinniśmy – być dumni.


Zerowy Moment Prawdy. Aby go wygrać, pobierz darmowego ebooka


 

 

1. Edukacja na najwyższym poziomie

W 2014 roku Polska zajęła 10 miejsce w raporcie Pearsons The Learning Curve, który ocenia jakość edukacji. To 5 lokata w Europie! Wysoki standard polskiej edukacji potwierdzają również inne badania, np. OECD, gdzie Polska zajmuje pozycję 11.

 

Przekłada się to na sukcesy polskich uczniów w międzynarodowych konkursach. Przywołajmy Wojtka Różowskiego, 16-latka, który wygrał Konkurs Naukowy E(x)plory 2015, potem zaś zdobył złoto w prestiżowym europejskim konkursie Informatrix (więcej: Gazeta Prawna).

 

Polskim systemem edukacji zachwyca się Amanda Ripley, autorka „The Smartest Kids in the World: and How They Got That Way”), zwracając uwagę na ogromny progres, jaki zaszedł w naszym kraju: „Polsce udało się dokonać tego, czego nie były w stanie zrobić inne kraje. Od 2000 do 2006 r. średnia punktów na egzaminie PISA za czytanie polskich 15-latków wzrosła o 29 (…). W ciągu mniej niż dekady przeszły od poziomu poniżej średniej dla rozwiniętego świata do poziomu powyżej średniej. W tym samym czasie wyniki Stanów Zjednoczonych pozostały na tym samym pułapie”.

 

 

2. Najlepsi programiści

Polscy programiści należą do najlepszych na świecie: zajmują miejsca w najważniejszych światowych konkursach, takich jak TopCoder, Google Code Jam, Facebook Hacker Cup czy Capture the Flag (CTF).

Deweloperzy tacy jak Łukasz Sentkiewicz (Sky_) czy Przemysław Dębiak  (Psyho) nie mają sobie równych!

 

Także polscy uczniowie tryumfują w ogólnoświatowych olimpiadach informatycznych.

 

3. Polskie startupy

Polskie startupy od dawna przykuwają uwagę zagranicznych obserwatorów, którzy doceniają ich nowatorskie pomysły.

Wymieńmy kilka z tych, które odnoszą globalny sukces:

  • Platforma edukacyjna Brainly
  • System do umawiania wizyt u lekarza DocPlanner, który jest pośrednikiem między lekarzami a pacjentami w przestrzeni internetu
  • Producent beaconów do trackingu offline Kontakt.io (możesz zintegrować je z Marketing Automation, by wytworzyć synergię między sklepami online i offline)
  • Atsora: narzędzie, które ułatwia firmom świadczącym usługi finansowe komunikację z małymi biznesami
  • aplikacja do identyfikacji głosowej VoicePin
  • przełomowe dla robotyki Husarion: dzięki nim możesz stworzyć własnego robota
  • nowe rozwiązania energetyczne: Saule Technologies Olgi Malinkiewicz wprowadza do użycia perowskity: elastyczny i praktyczny materiał, który akumuluje energię słoneczną.
  • Tylko: aplikacja, która pozwala Ci zaprojektować własne meble od A do Z
  • SALESmanago: platform Marketing Automation, oferująca unikalne na skalę światową rozwiązania (SALESmanago Copernicus – Machine Learning – AI, integrację z beaconami do trackinu offline, Marketing Automation dla anonimowych użytkowników czy omnichannel marketing w czasie rzeczywistym). W lutym 2016 firma pozyskała 25 mln zł dofinanowania od 3TS Capital Patners. W 2015, SALESmanago odnotowało wzrost o 200%.

 

 

4. Lider m-commerce

W Polsce najszybciej rozwija się sektor mobile commerce i według prognoz w 2018 będziemy europejskim liderem handlu mobilnego pod względem wartości per capita (źródło: raport The New World of Retail)

Generalnie nowe technologie szybko się u nas adaptują. Tak było np. z NFC: w jej używaniu przodowały UK i Polska.

 

Polski konsument jest chętny do testowania nowych opcji.

 

5. Błyskawiczny rozwój ecommerce

Według raportu Gemiusa Polska jednym z najszybciej rozwijających się rynków ecommerce w Unii Europejskiej, ze stałym wzrostem na poziomie 25% na rok.

W 2014, kiedy inne kraje UE notowały wzrost o 16%, polski ecommerce rozwinął się o 20%.

Justyna Skorupska z Deloitte mówi o nowej generacji polskich klientów: wymagających, robiących research przed zakupem oraz mobilnych.

 

6. Polska idealnym miejscem do rozwoju biznesu dla inwestorów

Według badań McKinsey Polska ma niezwykły potencjał jako lider biznesu przyszłości, czyli sektora usług dla przedsiębiorstw. Na tym tle jesteśmy nie tylko wyjątkowi na tle regionu: sektor ten rośnie dwukrotnie szybciej niż w Indiach.

 

To również najszybciej rozwijający się sektor polskiej gospodarki.

 

7. Jedyny kraj w Europie, który uniknął kryzysu

Ten fakt zwrócił uwagę wielu zagranicznych komentatorów, którzy w związku z tym często mówią o nim jako o bezpiecznym miejscu dla inwestorów.

W tym klimacie wypowiadają się m. in. John Derrick (Why We Invest Heavily in Poland) czy Frank Holmes. Ten ostatni na łamach Business Insidera wskazuje na stabilną ciągłość polskiego rozwoju: post-komunistycznego kraj staje się dziś jednym z najzamożniejszych w UE, obok UK, Francji, Niemiec czy Hiszpanii.

 

8. Najszybszy rozwój gospodarczy w UE

Spójrzmy na fakty: w ciągu ostatnich 10 lat polska gospodarka ciągle się rozwijała i ani razu nie osiągnęła wartości ujemnej i za każdym razem wyprzedzając kraje strefy euro, mówi cytowany powyżej Frank Holmes.

Dynamikę wzrostu polskiej gospodarki na tle innych krajów Unii obrazuje wykres poniżej.

 

9. Jedno z najciekawszych miejsc do odwiedzenia

Turyści kochają Polskę! Kraków znalazł się w rankingu najpiękniejszych miast świata wg CNN. Z kolei Lonely Planet rozpoznaje, że kryzys, który odbił się po kieszeniach wielu miast będących atrakcjami turystycznymi (cóż, wakacje to jeden z pierwszych luksusowych wydatków, które obetniemy, kiedy zaciskamy pasa), nie dotknął Polski.

 

Dzięki coraz lepszym połączeniom transportowym coraz chętniej zagraniczni turyści odwiedzają Polskę… i zakochują się w niej!

 

 

Polska ma ogromny potencjał! Przede wszystkim jako miejsce rozwoju nowych technologii, co zawdzięczamy wysokiemu poziomowi edukacji, świetnym programistom, dobrym warunkom do rozwoju biznesu i zagranicznych inwestycji oraz ciągłemu wzrostowi gospodarczemu.

 

A  co Wy dodalibyście do listy?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]