758913 marketingowych guru i frazesów, których nie musisz znać

W katalogu Amazona znajduje się 60 000 książek o marketingu. Przeczytanie ich zajęłoby Ci jakieś 30 lat*, a liczba ta nie uwzględnia tysięcy blogów, podcastów, webinarów i kursów! Dyskurs marketingu produkuje coraz więcej pojęć, trendów i guru, którzy zarabiają na konsultacjach w zakresie innowacyjnych strategii, które wymyślili pół roku temu.

 

Amazon lista książek o marketingu

Tak wiele książek o markeitngu do przeczytania!

 

Przyznaj! Kiedy słyszysz kogoś, kto tonem eksperta recytuje po angielsku “Content is the king”, po czym dodaje, by zadać szyku, “And distribution is the queen”, masz ochotę zdzielić takiego delikwenta w nos. Ponieważ to wyświechtany frazes. Ponieważ nic nie znaczy. Tak samo jak powtarzane do znudzenia “dostarczanie wartości” albo “budowanie relacji”, najczęściej połączone z działaniami dokładnie temu przeciwstawnymi.

Przyzwyczajamy się do tych wyrażeń. Tak często je słyszymy i widzimy, że w końcu przestajemy pytać o ich realny sens.


Czemu Inbound Marketing nie działa? Przeczytaj darmowego ebooka


 

W labiryncie frazesów

I tak, bijemy się w piersi. Jesteśmy winni! Używaliśmy ich. Jak zapewne wielu z Was.

Pomyśl o takich pojęciach jak:

 

  •   Omnichannel
  •   Multichannel
  •   Cross-channel
  •   Inbound
  •   Greenketing
  •   Thinking Outside the Box
  •   Engagement marketing,
  •   Growth hacking
  •   Agile
  •   Synergy
  •   Content is the king
  •   WOMM
  •   H2H
  •   Age of the customer

[Świetny post na ten temat napisał  Brian Morrissey. Zawiera on naprawdę zabawne przykłady, w tym nieprzetłumaczalną na język polski frazę “Open the kimono”].

 

Z pewnością po chwili namysłu potrafiłbyś dodać jeszcze garść. Czemu jest ich tak wiele? “Ponieważ marketerzy i platformy marketingowe chcą wyróżnić się spośród konkurencji na bardzo zatłoczonym rynku. Jaki jest najłatwiejszy sposób na zwrócenie uwagi na produkt? powiedz, że jest nowy, innowacyjny i przełomowy”, wyjaśnia  Samuel Scott, Director of Marcom w Logz.io i prelegent.

 

Każde z tych haseł obiecuje nowatorstwo i drogę na skróty. O to chodzi przecież w “hakowaniu”: masz wyprzedzić konkurencję przez nagięcie zasad, znalezienie luki, która pomoże Ci mniejszym kosztem osiągnąć coś, na co inni muszą pracować znacznie dłużej.

 

W kontrowersyjnym artykule na łamach TechCrunch Scott wyjaśnia, że większość tych buzzwordów można sprowadzić do starego dobrego marketingu mix i 4P albo po prostu zlekceważyć jako żargonowy bełkot.  

 

Mit content marketingu

Weźmy pod lupę na przykład content marketing. “Strategia polegająca na pozyskiwaniu potencjalnych klientów poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści” nie pojawiła się przecież kilka lat temu, ale od zawsze stanowiła ważny element pracy marketerów.

 

Może więc nadużywanie pojęć marketingu treści nie jest czymś złym, skoro jedynie nazywa coś, co od zawsze istniało? Niekoniecznie. Przez inflację tego terminu zaczynamy wszystko nazywać “treścią”, a w efekcie coraz mniejszą wagę przywiązujemy do jakości przekazu/ jej jakości. Bo umówmy się: “treści” brzmią mniej zobowiązująco niż “tekst” czy “raport”. “Treść” to nie dzieło sztuki, to nie porywający film. Kiedy wychodzisz z kina, nie mówisz “Łał, dawno nie widziałem tak dobrego kontentu!” Kiedy pożyczasz koleżance ukochaną książkę nie mówisz: “Dziewczyno, ta treść zmieni Twoje życie!” Jednak jako marketer, mówisz “Idę naprodukować trochę kontentu”. Nie wydaje się to Wam niepokojące?

 

marketing hacking

Marketerzy często gonią za szybkim zyskiem. Nieprawdaż?

Czy inbound działa?

To samo dotyczy mody na inbound. Według Geoffrey’a Jamesa, ta filozofia w wielu miejscach mija się z rzeczywistością. Guru inbound chcą na przykład “dać klientowi władzę nad procesem zakupowym” (tak, jakby klient nie miał  jej od zawsze) albo rozpoznają, że klienci dziś podejmują decyzje oparte na researchu (podczas gdy to zaledwie jeden z modeli kupowania). Jednocześnie ta metoda przedstawia się jako uniwersalne remedium na wszystkie bolączki współczesnych marketerów. Tymczasem by zobaczyć efekty metod inbound, trzeba je umiejętnie połączyć z outboundem. Nie mówiąc już o tym, że taktyki objęte wspólnym hasłem inbound, istniały już dużo wcześniej.

“Kłopot polega na tym, że rzadko w obszarze marketingu zdarza się coś nowego. Prawie wszystkie buzzwordy określają praktyki, które już znamy”, podsumowuje Scott. Frazesy jedynie ukrywają problemy, zamiast je rozwiązywać i powołują do życia nową generację marketerów, którzy hakuja i szukają drogi na skróty zanim nauczą się zasad gry.

 

Big Data: prawdziwa rewolucja?

Pamiętasz, jak John Wanamaker powiadał: “Połowa pieniędzy, jakie wydaję na marketing jest zmarnowana. Problem w tym, że nie wiem, która” na początku XX wieku? Dziś, ze wszystkim narzędziami, jakie mamy do dyspozycji, pozostajemy wciąż w tym samym miejscu.

 

Wybieramy z ponad 4000 technologii marketingu (jak wskazuje Marketing Technology Landscape Scotta Brinkera). W sieci każde działanie konsumenta zostawia cyfrowy ślad, który możemy- przynajmniej w teorii – zarejestrować, analizować i interpretować. Każda platforma, której używamy, oferuje panel analityczny.

 

Mimo to w praktyce marketerom wciąż brakuje narzędzi do:

  • zbierania danych z różnych źródeł
  • zebrania tych zróżnicowanych informacji w kompleksowe profile klientów
  • pogłębionego zrozumienia klientów
  • oparcia na nich działań marketingowych.

 

Paradoks? Produkujemy coraz więcej danych. W 2020 na każdego człowieka na ziemi będzie przypadać 1.7 megabajtów informacji na sekundę. Jednocześnie dziś analizujemy i wykorzystujemy mniej niż 0,5% dostępnych danych (Bernard Marr).

 

Innymi słowy, nadmiar danych wcale nam nie pomaga. W wielu wypadkach prowadzi do przeładowania informacjami: wówczas marketerzy nie potrafią wybrać ważnych wskaźników, na których powinni się skupić, a góry informacji pozostają bezużyteczne, bo nie umieją ich zrozumieć.

 

40% marketerów przyznaje, że walczy z integrowaniem danych z wielu źródeł – pisze Jack Simpson. Jest to trudne w sytuacji, kiedy podróż zakupowa klienta nie jest już linearna, kiedy rozgrywa się na wielu puntach styku i w wielu kanałach.

Problemem nie jest tylko ilość danych, ale i jakość. W badaniu DMA zaledwie 21% badanych przyznało, że “ma silne przekonanie, że ich profile klientów są adekwatne i pełne”.

 

Co robić?

  1. Używaj mniej narzędzi i zainwestuj w takie, które oferują kompleksowe usługi. To Twój software ma robić dużo naraz, nie Ty! Unikaj czasochłonnego przeskakiwania między platformami. Na przykład wybierz jedno narzędzie do Marketing Automation, Email Marketingu i CRM.
  2. Wróć do podstaw. Nie daj się zwieść nowym terminom, ale bądź pewny, że jako marketer odebrałeś podstawową edukację i znasz klasyków dyscypliny. Idź więc do biblioteki poczytać Kotlera!
  3. Pozwól sobie na sceptycyzm. Pytaj o dowody, dane, historie sukcesu klientów.
  4. Unikaj buzzwordów. Nie mów w ten sposób. Twoi klienci i przełożeni nie rozumieją ich i maja je gdzieś. Obchodzi ich atrakcyjna oferta oraz wyniki. Nie chowaj się za hasłami!
  5. Przyjmij podejście naukowe. Skup się na konkretnych danych i mierz skuteczność działań.

 

*Skąd się wzięło 30 lat? Założyliśmy, ż średnio na przeczytanie książki marketingowej potrzeba 3 godziny (ponieważ jedne są grubymi akademickimi cegłami, inne wystarczy przerzucić). Posługiwaliśmy się danymi z How Long To Read This.

Następnie przyjęliśmy, że nasz czytelnik poświęci 16 godzin dziennie na czytanie, codziennie, bez względu na weekendy. To zsumowało się do 11 250 dni.  

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]