3 sposoby na online-offline gap. Pokonaj efekt ROPO

Wyobrażasz sobie zakupy bez smartfona?

Wyobrażasz sobie zakupy bez smartfona?

W zeszłym tygodniu podsłuchałam klientkę w sklepie odzieżowym. Przymierzała nieskończone ilości sukienek, bluzek i spodni. Wokół niej uwijała się sprzedawczyni: donosiła kolejne ciuchy, zabierała poprzednie, doradzała, podpowiadała pasujące akcesoria. W końcu klientka spojrzała w lustro z zadowoleniem. Na twarzy sprzedawczyni odmalowała się ulga: więc jednak wysiłek się opłacił! „Zapraszam do kasy”, powiedziała z radością.

Na to klientka wybuchła szczerym śmiechem. „Chyba pani żartuje”, powiedziała. „Nie dam tyle za sukienkę! Za miesiąc to przecenicie i kupię to u was w sklepie internetowym za pół ceny. Teraz widzę przynajmniej, że mi w niej do twarzy”.

Sprzedawczyni próbowała polemizować: sukienka może się szybko sprzedać, dużo kobiet ją kupuje, ale klientka pozostała niewzruszona – miała swoje sprawdzone sposoby na zdobywanie świetnych ciuchów w rozsądnej cenie. Jednym z nich była oscylacja między sklepami online i offline.  

Dzisiaj nie ma już sklepów stacjonarnych. Nie ma też ecommerce. Pozostało to, co pomiędzy. Dzięki łatwemu, mobilnemu dostępowi do sieci współcześni konsumenci podróżują między online a offline w poszukiwaniu najlepszych ofert. Robią research produktów w sieci, by potem kupić je w sklepie stacjonarnym, albo wybierają się do sklepu fizycznego,  żeby przymierzyć produkt czy zobaczyć go na żywo, a potem szukają najlepszej ceny online.

Dlatego właśnie powinieneś działać na przecięciu kanałów i zintegrować je, by dostarczyć niezwykłe i spójne doświadczenie.


10 Sposobów na Omnichannel Marketing. Pobierz darmowego ebooka


 

Ten nawyk klientów nazywa się ROPO (skrót od research online, purchase offline) lub Showrooming (czyli odwrócone ROPO, gdy zaczynamy w sklepach stacjonarnych, by zakończyć zakup online). Nie chodzi jednak o etykiety, ale o pytanie: jak marketerzy powinni odpowiedzieć na tę zmianę? Stawia ona przed ecommerce poważne wyzwania:

– utrzymanie spójności komunikacji i marki

– zbieranie kompletnych danych użytkownika, by pozyskać wiarygodną analitykę zachowania

– zwiększenie sprzedaży.

Przyjrzyjmy się teraz kilku przykładom.

 

Aplikacja mobilna (Sephora)

Kosmetyczny gigant Sephora rozumie, jak ich klientki robią zakupy: chcą zarówno przetestować produkt (powąchać, rozsmarować, zbadać kolor, zapach czy konsystencję) oraz zrobić tradycyjny research (zerknąć na skład oraz opinie innych użytkowniczek). Dlatego stworzyła aplikację mobilną. Klientki korzystają z niej w sklepie stacjonarnym, żeby znaleźć dodatkowe informacje o kosmetykach.

Ostatnio marka wprowadziła nowy dodatek do apki: użytkowniczka może przetestować kolor szminki gdziekolwiek jest: aplikacja wykorzystuje aparat wbudowany w urządzenie, by zmapować usta i nakłada na nie wybrany kolor z puli.

Co ciekawe, Sephora stosunkowo późno zainteresowała się kanałem mobilnym (jak zauważa Gisele Abramovich), jednak wykorzystuje go bardzo sprawnie. Przyczyna? Zrozumienie, że podróż zakupowa klientek jest nielinearna.

 

Aplikacja online (VOX)

Firma Meble VOX chciała zachęcić osoby odwiedzające stronę www do uczestnictwa w konsultacjach w sklepach stacjonarnych. By to osiągnąć, stworzono aplikację VOXBOX, w której użytkownik może zaprojektować dla siebie meble. Dzięki integracji z SALESmanago Marketing Automation po stworzeniu projektu użytkownik otrzymuje emaila z kreacją oraz zaproszeniem na konsultację w salonie. Aplikacja umożliwia też umówienie wizyty.

Projekt z aplikacji przesyłany jest również do salonu, gdzie otrzymują go konsultanci – to znacznie podnosi jakość spotkań z klientem, ponieważ pracownik sklepu dokładnie wie, czego dany klient poszukuje. Sprzedawca pracuje więc z klientem na przygotowanym wstępnym projekcie, co zwiększa prawdopodobieństwo sfinalizowania transakcji.

Takie rozwiązanie wybrano przede wszystkim po to, by dopasować tempo podróży zakupowej do każdego klienta indywidualnie. Użytkownik projektuje sobie meble we własnym rytmie, a kiedy jest gotowy, dostaje zaproszenie na konsultacje z ekspertem, który pomoże wcielić pomysł w życie.

Dowiedz się więcej – zobacz case study.

 

Beacony (Kung Fu Panda)

Według danych Business Insider, w 2014 zaledwie 3% firm monitorowało zachowanie klientów offline, ale aż 72% ankietowanych deklaruje, że zacznie to robić w przeciągu najbliższych 5 lat.  

Co to jest beacon? To małe urządzenie, które działa na energooszczędnym BLE (Bluetooth Low Energy). Beacony umieszczasz w różnych punktach swojego sklepu stacjonarnego czy salonu, one zaś komunikują się z aplikacją mobilną na urządzeniu klienta, wysyłając dane o swoim położeniu, sile sygnału oraz inne informacje.  

W porównaniu do kampanii opartych tylko na aplikacjach mobilnych, beacony pozwalają w bardziej precyzyjny sposób określić lokalizację klientów. Dzięki temu wiesz, jakie rejony sklepu odwiedził klient, a nawet jakie produkty przyciągnęły jego szczególną uwagę.

Wykorzystując beacony połączone z aplikację możesz monitorować zachowanie offline, połączyć tę wiedzę z profilem klienta (zbudowanym na podstawie jego wizyt online) i wysłać spersonalizowane wiadomości w trybie 1-do-1. Możesz też zbudować na tej bazie niesamowitą kampanię grywalizacyjną.

Według Internet Advertising Bureau 66% marketerów zgadza się, że reklamy oparte na lokalizacji są „najbardziej ekscytującą” opcją mobile markeitngu w 2016 i wiele z nich decyduje się na wdrożenie beaconów. Przykład?

Londyńska agencja Exterion Media umieściła beacony w autobusach. Przy ich pomocy reklamowano trzecią część Kung Fu Pandy – kampanię prowadzono w aplikacji Shazam. Kiedy użytkownik Shazama wchodził do autobusu, aplikacja odbierała sygnał z beacona i wyświetlała film reklamowy. Chodziło o to, by targetować reklamy do osób, które podróżują środkami komunikacji miejskiej – wtedy zazwyczaj się nudzimy. Wówczas oferta trafia do Ciebie, kiedy szukasz rozrywki albo nie robisz nic ważnego, zamiast przeszkadzać w pracy.

 

Podsumowując: jak zaadresować efekt ROPO

Budowanie pomostu między online a offline staje się coraz istotniejszym wyzwaniem dla marketerów. Konsumenci uwielbiają szukać okazji i w tym celu eksploatują wiele kanałów. Szczególnie, że z urządzeniami mobilnymi jest to tak proste.

Wniosek? Wykorzystaj aplikacje i beacony by dostarczyć niezwykłe doświadczenie. Precyzyjnie targetuj odbiorców, by każdy dostał ofertę w odpowiednim czasie i miejscu.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]