Czy potrzebujesz wirtualnego asystenta? Sztuczna inteligencja i życie codzienne

Od dawna marzymy o maszynach, które będą nam pomagać w codziennym życiu. Kino jest pełne takich wyobrażeń – pomyśl choćby o Jarvisie z Iron Mana czy bohaterce Her.

Czy grozi Ci, że zakochasz się w swojej wirtualnej asystentce (czy wirtualnym asystencie)?

Dziś jeszcze nie: trudno zapałać szczególną sympatią do Cortany czy Siri, ale to może się niedługo zmienić. 

 

Nawiasem mówiąc: poniższe opisy dotyczą głównie asystentów w ich oryginalnych wersjach językowych i krajach pochodzenia – w takich warunkach aplikacje osiągają pełnię swoich możliwości. Polski odbiorca ma więc mniejsze możliwości testowania asystentów.


Wszystko, co marketer powinien wiedzieć o internecie rzeczy. Pobierz darmowego ebooka


Google assistant, 2016

W zasadzie stanowi przedłużenie i rozwinięcie projektu Google Now, który ma dawać użytkownikowi wrażenie uczestnictwa w konwersacji, gdzie aplikacja uczy się zachowania użytkownika oraz reaguje na zmienny kontekst. CEO Google, Sundar Pichai, na majowej konferencji prasowej omawiającej nowe rozwiązanie, podkreślał rolę doświadczenia dialogu między człowiekiem a maszyną.

Tak naprawdę jest więc assistant rozbudowaną i zaawansowaną wyszukiwarką, zorientowaną na przewidywanie i uprzedzanie potrzeb zamiast biernego oczekiwania aż użytkownik wpisze swoje hasła w wyszukiwarkę. Możesz ją również zintegrować z innymi aplikacjami i urządzeniami, jak Google Home (odpowiednik Echo Amazona – więcej o nim poniżej). Assistant ma również więcej wnioskować z kontekstu.

Nacisk położono na to, że nowe rozwiązanie jest po prostu kolejnym krokiem w ewolucji wyszukiwarki, która nie pokazuje nam już 10 niebieskich linków w odpowiedzi na wyszukanie, ale aktywnie uczestniczy w ro
zmowie.

Siri, 2011

Choć ludzie marzą o maszynach-asystentach od dawna, rozwój aplikacji tego typu, dostępnych na szerszą skalę, rozpocznyna się wraz z Siri Apple’a, wypuszczoną w 2011, która nastawiała budzik w iPhone, wyszukiwała informacje w sieci, a nawet rzucała czasem żartem. Dwa lata później Google wystartował z Google Now na An
droida.

 

Alexa, 2014

Jeff Bezos, założyciel i prezes Amazona, uważnie przyglądał się rozwojowi sytuacji i badał możliwości tej technologii. W 2014 wypuścił głośnik Echo, działający przez Bluetooth i podłączony do sieci. Za jego pomocą działa Alexa – wirtualny asystent Amazona.

Obsługiwanie urządzenia ma przypominać rozmowę z realną osobą: kierujemy pytania do głośnika, który kształtem przypomina czarny walec (wygląda jak paczka Pringlesów), zaś Alexa udziela nam odpowiedzi, które znajdzie w sieci, np. o pogodę. Możemy też ją poprosić głosowo o włączenie piosenek, zakup Audiobooka (oczywiście z Amazonowego Audible), zamówić samochód Ubera, zorganizować to-do listę… No i oczywiście doda do naszego koszyka zakupowego cokolwiek zechcemy.

W aplikacji możesz skonfigurować Alexę ze swoim telefonem: kontaktami, usługami, etc.

Cortana, 2015

Microsoft zaczął pracę nad wirtualnym asystentem w 2009 roku, i udostępnił go 6 lat później na Windows 10 (stacjonarne i mobilne). Cortana rozpoznaje głos użytkownika i utwory muzyczne oraz wykonuje standardowe czynności wirtualnych asystentów: wyszukuje informacje w sieci, ustawia przypomnienia czy alarmy i opowiada żarty.

Może również rzucić kostką lub monetą.

Przyszłość asystentów

Dr Chris Brauer bada zagadnienie wirtualnych asystentów i oczekiwania konsumentów wobec nich. Ustalił następujące trendy:

– ważnym aspektem jest możliwość mówienia do asystenta

– dziś nośnikiem asystentów są urządzenia mobilne czy wearables, ale będziemy ewoluować ku wszczepianiu takich urządzeń. Staniemy się cyborgami

– asystent będzie znał nas lepiej niż my sami siebie

– będziemy używać drobnych słuchawek w uchu (może wszczepianych na stałe), za pomocą których asystent będzie się z nami komunikował.

Brauer uważa, że nurt implantów będzie coraz silniejszy –  ponieważ to efektywniejsze i wygodniejsze niż noszenie urządzenia ze sobą.        

 

Pytanie, czy kolejnym krokiem w ewolucji osobistych asystentów nie będzie moment, w którym maszyny stają się częścią nas samych, wtapiają się w nas i nie jesteśmy już dłużej w stanie powiedzieć, gdzie przebiega granica między mną a moim wirtualnym asystentem?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]