12 pomysłów na Marketing Automation w małym biznesie

Markeitng Automation zmienia pracę marketerów w małych i średnich firmach (MŚP).

Nawet mały biznes offline może zmienić się dzięki wykorzystaniu automatyzacji marketingu

Małym i średnim biznesom brakuje najczęściej 2 rzeczy: pieniędzy i czasu. Marketerzy w takich organizacjach muszą zazwyczaj pełnić wiele ról na raz i przeskakiwać między tysiącami przeróżnych zadań.

 

Platforma do automatyzacji marketingu nie tylko przejmie część ich zadań, ale również usprawni personalizację.


Zerowy moment prawdy: jak go wykorzystać w Twoim biznesie? Dowiedz się z darmowego ebooka


 

Korzyści z wdrożenia Marketing Automation w małym biznesie

  • Redukcja błędu ludzkiego
  • Zwiększenie produktywności marketerów: platforma zdejmuje z ich barków mechaniczne, powtarzalne, czasochłonne działania, dając im przestrzeń do pracy kreatywnej i analitycznej
  • Uproszczenie procesów
  • Zbieranie danych klientów, które pozwala na zaawansowaną personalizację w czasie rzeczywistym
  • Budowanie regularnych, ciągłych procesów i planowanie
  • Mierzenie i optymalizacja: system automatyzacji daje nam konkretne narzędzia umożliwiające śledzenie rezultatów poszczególnych działań.

 

1.Monitoruj zachowanie użytkowników, by lepiej ich zrozumieć

Z systemem Marketing Automation możesz śledzić, co dana osoba robi na Twojej stronie www, jakie podstrony odwiedziła, a także jak reaguje na poszczególne Twoje komunikaty. Dzięki temu wiesz też, kiedy wchodzi na Twoją stronę, w jaki sposób korzysta z Twojej aplikacj czy jak często bywa w Twoim sklepie stacjonarnym. Te wszystkie dane system przechowuje i składa w kompleksowy profil klienta. Na jego podstawie możesz budować zaawansowane działania personalizacji.

 

2. Łatwe tworzenie emaili i landing pages

Email marketing w wielu małych biznesach zajmuje miejsce centralne: to tani i skuteczny sposób komunikowania się z odbiorcami. Systemy Marketing Automation oferują wygodne, intuicyjne kreatory wiadomości i email czy stron docelowych, a także zestaw szablonów – dzięki temu nawet bez wiedzy technicznej czy graficznego wyczucia szybko stworzysz ładne, responsywne wiadomości.

 

3. Ratowanie porzuconych koszyków

Jeżeli właściciele sklepów online mieliby podać ich ulubioną funkcję, z pewnością wybraliby właśnie tę. Skoro ponad 68% koszyków jest porzucane przez klientów ecommerce, potrzeba narzędzia, które odpowiada na ten problem i redukuje wyciek klientów.

 

4. Kampania posprzedażowa

Marketing nie kończy się w momencie zakupu! Później możesz zrobić całkiem sporo by pokazać, jak firma jest zaangażowana i jak jej zależy na utrzymaniu relacji z klientem. Zaplanuj więc kampanię posprzedażową: wiadomość, cykl wiadomości czy kreację, którą zobaczy ktoś, kto dokonał zakupu. W takiej kampanii możesz zawrzeć porady (np. dotyczące konserwacji produktu czy maksymalnego wykorzystania jego możliwości), zaproś klienta do społeczności użytkowników czy fanów oraz proś o recenzję (to znacząco zwiększy Twoją wiarygodność dla przyszłych potencjalnych klientów.

 

5. Oferty specjalne dla lojalnych klientów

Lojalni klienci to skarb dla biznesu: nie tylko dostarczają zysku, ale i mniej kosztują, a w dodatku bywają ambasadorami marki. Zostawiają nam też sporo danych, co pozwala nam lepiej rozumieć naszych odbiorców jako całość. To dlatego warto przygotowywać dla nich specjalne oferty i komunikację. Upewnić się, że ich rozpieszczamy.

Wbrew pozorom firmy często zaniedbują lojalnych, bezproblemowych klientów (czyli tych, którzy są dla niej najcenniejsi): ścigają wciąż nowych odbiorców zamiast zająć się tymi, których już mają.

Twój obecny klient może wydać więcej – jeżeli tylko odpowiednio do niego podejdziesz, zaś jeśli zlekceważysz go, odejdzie do konkurencji przy pierwszej lepszej okazji. Wówczas stracisz nie tylko potencjalne przyszłe zakupy tej osoby, ale i pieniądze zainwestowane w pozyskanie jej.

Innymi słowy, nie zapominaj o kampaniach dedykowanych dla lojalnych klientów!

 

6. Wiadomości powitalne

74,4% klientów oczekuje wiadomości powitalnej po zapisie – tak, jak oczekują, że w sklepie stacjonarnym przywita ich sprzedawca. Taka wiadomość nadaje ramy relacji, sprawia, że zaczynamy ją dobrze. Ponadto wiadomości tego rodzaju wykazują OR wyższe o 86% i CTR o 196% wyższe w porównaniu z tradycyjnymi masowymi emailami (dane Social Mouths). Możesz również wykorzystać te wiadomości do wstępnej segmentacji: poproś odbiorcę o wskazanie, jakie kategorie produktów go interesują.

 

7. Spersonalizowane formularze kontaktowe

Wiele małych firm myli Marketing Automation z email marketingiem. Te pojęcia nie są synonimami!

 

Przeczytaj więcej: Marketing Automation a email marketing

 

W skrócie: automatyzacja nie tylko wzbogaca email marketing (np. o dane behawioralne użytkowników), ale także oferuje zupełnie inne ficzery, takie jak dynamiczne formularze kontaktów. Jak to działa? System zbiera dane o użytkowniku i na tej podstawie dopasowuje treść formularza do jego potrzeb i zainteresowań, by zwiększyć prawdopodobieństwo zapisu.

 

Nasz klient Rainbow Tours wykorzystuje tę technikę i zwiększa ilość leadów pozyskanych ze strony www o 45%.

 

8. Kampanie reaktywujące i oczyszczanie bazy

Dbaj o jakość Twojej bazy adresów email: wiele małych przedsiębiorstw boi się utraty jakiegokolwiek kontaktu. Mimo to dbanie o regularne usuwanie nieaktywnych kontaktów ma kluczowe znaczenie: wykorzystaj narzędzia segmentacji do wyodrębnienia adresatów, którzy od dłuższego czasu nie reagują na komunikaty. Przygotuj specjalną kampanię dla takich kontaktów – jeżeli po niej wciąż nie widać reakcji, możesz spokojnie usunąć taki adres. Naprawdę.

 

9. Ponowna pielęgnacja nieaktywnych leadów

Zapewne masz takich odbiorców, którzy kiedyś czytali Twojego bloga i wyczekiwali newsletterów, a potem cos się stało – i nie był to bynajmniej zakup. Teraz są w limbo leadów, ani nie klienci, ani obcy, zapomnieni i pozostawieni samym sobie.

Przedtem nie zwracałeś na nich uwagi? To może przygotować dla nich specjalny cykl reaktywujący. Wróćcie do rozmowy.

 

10. Segmentuj oferty w oparciu o zachowanie

Na jakiej podstawie kształtujesz swoje oferty? A może wysyłasz wszystkim ten sam zestaw produktów? Jeżeli tak, to może jednak wypróbujesz wiadomości dynamiczne, gdzie treść dopasowana jest do poszczególnego odbiorcy na podstawie:

– historii aktywności (produkty poprzednio oglądane i kupowane, oceny i opinie)

–  danych osobowych (np. płeć, wiek, miejsce zamieszkania)

– kontekst (czas i miejsce, np. gdzie użytkownik się aktualnie znajduje)

 

Innymi słowy, dopasuj wiadomość do preferencji odbiorcy. Wysyłaj odpowiednią treść do odpowiedniej osoby w odpowiednim momencie. W systemie Marketing Automation to kwestia zaprojektowania takiego procesu i ustawienia reguły – a on sam wyśle potem wiadomość w odpowiednim momencie.

 

11. Personalizacja treści

Dowiedz się, jakie treści interesują danego użytkownika, a potem dostarcz jej to, co z jej punktu widzenia może wydać się istotne. Stosuj mechanizmy rekomendacji i personalizacji do dystrybucji treści.

 

12. Monitoruj efekty każdej kampanii by wiedzieć, co działa, a co nie

Możesz zarządzać tylko tym, co mierzysz, jak powiedział Drucker. W przeciwnym wypadku po prostu strzelasz ślepo i nie wiesz, czemu Twoja sprzedaż fluktuuje, nie umiesz zidentyfikować skutecznych działań – ani ich powtórzyć.

Dlatego mierz i testuj – przyjmij naukowe podejście do marketingu.

 

Podsumowanie: jak sprytnie wprowadzić automatyzację?

  • Znajdź zadania, które pochłaniają dużo czasu i powinny zostać zautomatyzowane
  • Zlokalizuj wąskie gardła: momenty w podróży zakupowej klienta, gdzie sporo osób rezygnuje z przejścia na kolejny etap
  • Personalizuj emaile.Wypróbuj te typu 1-do1
  • Personalizuj treści.
  • Monitoruj skuteczność działań i na bieżąco je optymalizuj

 

Czytaj więcej:

https://www.entrepreneur.com/article/247235

https://www.ducttapemarketing.com/blog/marketing-automation-small-business/

http://pointtakenpr.com/marketing-tips/marketing-automation-small-business-nonprofits/

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]