Profilowanie – koniec z brakiem regulacji w prawie [post gościnny]

itlsJak słusznie zauważono w toku prac nad ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych osobom korzystającym z Internetu mogą zostać przypisane indywidualne identyfikatory tj. adresy IP, identyfikatory plików Cookies – generowane przez ich urządzenia, aplikacje, narzędzia i protokoły, czy też inne identyfikatory, generowane na przykład przez etykiety RFID. Istnienie takich korelacji może skutkować zostawianiem śladów, które w szczególności w połączeniu z unikatowymi identyfikatorami i innymi informacjami uzyskiwanymi przez serwery mogą być wykorzystywane do tworzenia profili oraz do bezpośredniej identyfikacji konkretnych osób.

 

Istota znaczenia mechanizmu automatycznego przetwarzania

Co więcej narzędzia automatycznego przetwarzania są w stanie ocenić osobowe czynniki dotyczące konkretnego użytkownika, a w szczególności analizować lub prognozować aspekty dotyczące m.in. efektów jego pracy, sytuacji ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji lub zainteresowań, wiarygodności lub zachowania, lokalizacji czy przemieszczania się. Nie ma co do tego wątpliwości, że określone powyżej mechanizmy realnie uskuteczniają procesy pozyskania klienta. Wobec tego automatyczne przetwarzanie danych stało się dla podmiotów prowadzących działalność handlową lub marketingową z wykorzystaniem Internetu podstawowym narzędziem do modelowania oferty i niekiedy nawet do opracowywania metody dystrybucji towarów lub usług.

 

Obowiązujące przepisy a profilowanie

W treści obecnie obowiązujących przepisów w Polsce (podobnie jak w innych krajach członkowskich UE), w zakresie ochrony danych osobowych nie ma pojęcia przetwarzania automatycznego – profilowania, dlatego też przetwarzanie z użyciem automatycznych mechanizmów podlega standardowym procedurom i przesłankom przetwarzania – zgodzie osoby, której dane dotyczą lub gdy przetwarzanie jest niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów (czyli de facto w zakresie marketingu bezpośredniego).

 

Skala zmian regulacji

W związku z powyższym nie lada wyzwaniem dla twórców Rozporządzenia było zmierzenie się z problematyką przetwarzania danych w aspekcie monitorowania zachowania oraz profilowania – działań prowadzonych w celu podjęcia decyzji w stosunku do osoby, której dane dotyczą lub też analizowania czy prognozowania osobistych preferencji, zachowań  lub postaw.

Problematyka ta nie jest łatwa szczególnie w kontekście ujęcia jej w zrozumiałe i konkretne ramy prawne. Z jednej strony profilowanie stało się bardzo ważne dla gospodarek krajowych państw członkowskich UE, szczególnie w aspekcie wpływu profilowanie na osiągane wyniki finansowe przez podmioty prowadzące działalność z wykorzystaniem sieci m.in. z sektora e-commerce oraz marketingu, ale także ubezpieczeń czy sektora bankowego. Z drugiej zaś strony profilowanie w negatywnym ujęciu stwarza pewne ryzyko i co się z tym wiąże obawy nadmiernego ingerowania przez podmiot gromadzący i przetwarzający dane w wolę osoby przy podjęciu określonej decyzji np. zakupu czy skorzystania z usługi.

 

Definicja „profilowania”

Mając na uwadze znaczenie mechanizmów profilowania oraz to, że przepisy obowiązującego prawa powinny być dostosowane do panującej rzeczywistości (a nawet uwzględniać zaistnienie pewnych zależności w przyszłości) w treści Rozporządzeniu po raz pierwszy sformułowano legalną definicję profilowania.

 

Zgodnie z Rozporządzeniem profilowanie oznacza:

„dowolną formę zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, które polega na wykorzystaniu danych osobowych do oceny niektórych czynników osobowych osoby fizycznej, w szczególności do analizy lub prognozy aspektów dotyczących efektów pracy tej osoby fizycznej, jej sytuacji ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji, zainteresowań, wiarygodności,  zachowania, lokalizacji lub przemieszczania się”

 

Zakaz profilowania z włączeniami

Uwzględniając wszystkie za i przeciw profilowania ustawodawca europejski sformułował co do zasady zakaz profilowania, jednak uwzględnił przy tym stosowne wyłączenia – których omówieniem zajmę się w osobnym wpisie. Zgodnie z art. 22 Rozporządzenia „osoba, której dane dotyczą, ma prawo do tego, by nie podlegać decyzji, która opiera się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu, i wywołuje wobec tej osoby skutki prawne lub w podobny sposób istotnie na nią wpływa”. Powyższa regulacja nie ma jednak zastosowania w przypadku, gdy wskazana w treści przepisu decyzja:

  • jest niezbędna do zawarcia lub wykonania umowy między osobą, której dane dotyczą, a podmiotem stosującym mechanizm profilowania;
  • jest dozwolona prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego, któremu podlega podmiot stosujący profilowanie i które przewiduje właściwe środki ochrony praw, wolności i prawnie uzasadnionych interesów osoby, której dane dotyczą;
  • opiera się na wyraźnej zgodzie osoby, której dane dotyczą.

 

W każdym przypadku podjęcie czynności profilowania na podstawie powyższych przesłanek powinno podlegać odpowiednim zabezpieczeniom, obejmującym w szczególności informowanie w sposób zrozumiały i czytelny o fakcie profilowania i jego konsekwencjach oraz umożliwienie osobie, której dane dotyczą skorzystania z prawa do wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania.

 

Obowiązki administratora

Należy podkreślić, że w uzasadnieniu Rozporządzenia wskazano, że administrator danych,  aby zapewnić rzetelność i przejrzystość przetwarzania przed podjęciem jakichkolwiek czynności gromadzenia i przetwarzania danych w tym poprzez mechanizm profilowania powinien uwzględnić w szczególności konkretne okoliczności i kontekst przetwarzania danych oraz:

  • stosować odpowiednie matematyczne lub statystyczne procedury profilowania;
  • wdrożyć środki techniczne i organizacyjne zapewniające w szczególności korektę powodujących nieprawidłowości w danych osobowych i maksymalne zmniejszenie ryzyka błędów;
  • zabezpieczyć gromadzone dane osobowe w sposób uwzgledniający potencjalne ryzyko dla interesów i praw osoby, której dane gromadzi.

 

Co nas czeka?

Przepisy Rozporządzenia istotnie rozszerzają obowiązki nałożone na administratorów i komplikują formę ich realizacji – szczególnie na gruncie obowiązku informacyjnego – o czym można przeczytać we wpisie „Nowe obowiązki informacyjne w zakresie pozyskiwania danych”. Nie jest też jasne jak Rozporządzenie realnie wpłynie na prowadzenie działalności przez podmioty z branży e-commerce, marketingu, ale również ubezpieczycieli czy banki. Na pewno z oceną skutków zastosowania nowych przepisów przyjdzie się zmierzyć w momencie ich faktycznego obowiązywania w 2018 r. Niemniej do tego czasu administratorzy mają czas na dostosowanie swoich działań do przepisów, a władze państw członkowski UE do doprecyzowania na gruncie prawa krajowego ewentualnych ograniczeń w zakresie profilowania. W Polsce temat profilowania  na pewno będzie poruszany, szczególnie, że do końca 2016 r. ma zostać opracowany do konsultacji projekt całkiem nowej ustawy o ochronie danych osobowych.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]