Analizuj i nie kombinuj. Filozofia zdrowego rozsądku Georga Moore’a, którą możesz zastosować w swoim życiu

 
 

Boli cię głowa od nadmiaru mądrych rad i wskazówek? Filozofowie też to przerabiali. 120 lat temu George Moore powiedział głośne “dość!” oderwanej od życia spekulacji. 

 

Pod koniec XIX wieku bycie filozofem było nie lada sztuką. Panujący na uczelniach idealizm zakładał, że cały świat jaki nas otacza może być jedynie wytworem umysłu, nie zaś obiektywnie istniejącą rzeczywistością. Hasła takie jak “czas nie istnieje realnie” albo “być, to znaczy być postrzeganym” wcale nie były mądrościami z dzienniczka nastolatki, lecz poważnie roztrząsanymi na uczelniach tezami. 

 

Trochę przypomina to wiele współczesnych branży, gdzie teoretycy sami już nie wiedzą czym naprawdę się zajmują, a próba zgłębienia tego, co mają do powiedzenia przekracza możliwości poznawcze normalnego człowieka. 

 

George Moore również początkowo uległ fascynacji takiej filozofii. Z czasem jednak zaczął pytać: jak to jest, że wszystko co głoszą mądre głowy w akademiach kompletnie rozmija się z poczuciem zdrowego rozsądku u przeciętnego człowieka? 

 

To zdrowy rozsądek właśnie był punktem wyjścia jego filozofii. Gdy akademicy toczyli zaciekłe spory na temat tego, czy przedmioty w świecie zewnętrznym istnieją naprawdę, czy są wytworami naszych umysłów (czy też coś pomiędzy) Moore przeprowadził na pewnym wykładzie słynny dowód na istnienie swojej ręki: podniósł ją do góry i pomachał do słuchaczy. 

 

Zdrowy rozsądek był zdaniem angielskiego filozofa najlepszą bronią na absurdy idealistycznej filozofii. W życiu codziennym też się przydaje. Niekoniecznie jako opozycja wobec akademickiej teorii, ale po prostu jako wyłapywacz błędów. Jeżeli według skomplikowanych wzorów wyceny akcji wychodzi, że powinny być 3 razy tańsze to albo mamy gigantyczną bańkę, albo… wzory lub ich użytkownicy się mylą. A to drugie zdarza się dużo, dużo częściej niż wielki krach na giełdzie. 

 

Zdaniem Moore’a zgodność ze zdrowym rozsądkiem była podstawowym warunkiem uznania danej filozofii za sensowną. Co więcej – to właśnie analizą twierdzeń (naukowych, potocznych etc) pod kątem zgodności ze zdrowym rozsądkiem powinna się zajmować filozofia.

 

Moore nie twierdzi oczywiście, że skomplikowana teoria jest bezwartościowa. Wprost przeciwnie – był jej wielkim zwolennikiem. Ale tylko pod warunkiem, że teorię da się rozłożyć na czynniki pierwsze zgodne ze zdrowym rozsądkiem. Jeżeli taki rozkład jest niemożliwy, dana teoria nie ma sensu. 

 

W dzisiejszych czasach plagą są różnej maści szkolenia “rozwojowe”, które kompletnie nic praktycznego nie wnoszą. “Pokonywanie własnych granic”, “przekraczanie strefy komfortu” itp zdania to świetna analogia do filozoficznego bełkotu, który Moore zwalczał. Jeżeli jakieś szkolenie nie daje konkretnej wiedzy czy umiejętności, które można uznać w świetle zdrowego rozsądku to jest ono bezsensowne. 

 

Konsekwencją filozofii Moore’a jest jeszcze jedna ważna rzecz, choć przez Anglika niewypowiedziana: możliwość uznania zdrowego rozsądku jako uzasadnienia ostatecznego pozwala uciąć w pewnym momencie dalsze dowodzenie i uniknąć jałowych dywagacji, które nic do życia nie wnoszą. 

 

Filozofia analityczna, którą Moore zapoczątkował miała w założeniu wyprowadzić akademickie dysputy z impasu. Z perspektywy ponad stu lat widzimy, że niekoniecznie się to w pełni udało, jednak nie sposób przyznać, że dała ona znaczący impuls w rozwoju myśli XX wieku.

 

Problem utknięcia w miejscu jednak pojawia się dużo częściej w bardziej przyziemnych sytuacjach. Niekończące się raporty, badania, techniki poprawy wydajności w naszym życiu i naszej pracy coraz częściej stają się sztuką dla sztuki, która nie ma żadnych realnych efektów. Paradoksalnie im jest ich więcej, tym gorzej działają. Ciężko się więc nie zgodzić, że uproszczenie i poddanie krytycznej analizie tylko by mogło nam pomóc. 

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]