Aplikacje mobilne w 2015: ważne statystyki dla eCommerce

Aplikacje mobilne zmieniają sposób, w jaki kupujemy i sprzedajemy. Choć kilka lat temu wydawały się przelotna modą, dziś wyznaczają najważniejszy trend, jaki dotyka e-commerce i cały marketing online. Wiąże się to z nowym, aktywnym modelem konsumenta, który poszukuje narzędzi do realizacji własnych celów i źle się czuje w roli biernego odbiorcy treści.  Zobacz skalę zjawiska i wnioski, jakie nasuwają się dla marketerów.

 

Czy eCommerce jest gotowe na mobile?

 

Przewiduje się, że w USA m-commerce wzrośnie z 54,6 milionów dolarów w 2014 do 96,3 milionów dolarów w 2016. E-commerce w prognozach wykazuje wzrost rzędu 9-11% rocznie, podczas gdy m-commerce ma wzrastać w tempie 26-32% w skali roku. Globalnie ocenia się, że wartość 22 rynków m-commerce wzrośnie z 102 miliardów dolarów do 291 miliardów w 2016.


Więcej o m-commerce w naszym ebooku: pobierz za darmo


Ten wzrost jest generowany głównie przez konsumentów w grupie wiekowej 18-34 (59% kupujących mobilnie). Sumarycznie szacuje się, że 74% użytkowników smartfonów korzysta z tych urządzeń do wsparcia zakupów (źródło).

Ogólnie 42% sprzedaży w kanale mobile pochodzi z aplikacji mobilnych, według 500 liderów rynku (źródło), co oznacza, że reponsywna strona to dzisiaj za mało.

 

E-commerce nie nadąża

 

Analiza sytuacji e-commerce wskazuje, że rozwiązania stosowane przez sprzedawców nie nadążają za wzrostem zainteresowań konsumentów zakupami mobilnymi:

– 46% e-sklepów nie jest responsywna,

– 30% nie ma własnej aplikacji na iOS,

– 28% nie ma aplikacji na Androida (źródło)

 

Płatności mobilne

 

Konsumenci boją się m-płatności, ale z nich korzystają. Niepokoi ich przede wszystkim bezpieczeństwo (57%) i prywatność (48%). Jednak jednocześnie mimo obaw płacą mobilnie: 40% korzystało z płatności mobilnych w tym roku. Dla porównania, podczas gdy 56% klientów uważa płatność gotówką za najbezpieczniejszą, jedynie 11% mogło sobie przypomnieć, że faktycznie kupiło coś za gotówkę poprzedniego dnia.

 

Demografia użytkowników aplikacji

 

Kobiety korzystają z aplikacji nieznacznie częściej niż mężczyźni: 30 godzin 58 minut miesięcznie vs 29 godzin 32 minuty (źródło).

25% użytkowników między 18 a 44 rokiem życia nie pamięta, kiedy ostatni raz nie mieli przy sobie telefonu.

 

Zdjęcia

 

Statystyczny użytkownik spędza na smartfonie około 2 godziny dziennie (źródło).

Ważnym a często pomijanym aspektem korzystania ze smartfonów jest korzystanie z wbudowanego w urządzeniu aparatu. 52% klientów używa smartfonów do robienia zdjęć. Wyciągnij stąd ważny wniosek: zachęcaj do angażowania się z marką przez zdjęcia, np. ilustrujące sposób, w jaki korzystają z Twojego produktu. User generated content to świetny dowód społeczny, który przekonuje odbiorców, że inni klienci są zadowoleni z zakupu.

Możesz też dać się ponieść fantazji. Marka Evian przygotowała aplikację, która zmienia zdjęcia użytkowników tak, by wyglądali na nich jak dzieci (była to część większej kampanii Baby & Me).

 

Zaangażowanie użytkowników w aplikacje

 

Jak pisaliśmy w poście o budowaniu zaangażowania w aplikacje przez powiadomienia push, aktywne korzystanie z aplikacji to zupełnie inna sprawa niż samo jej pobranie przez użytkownika. Posiadacze smartfonów chętnie pobierają aplikacje, ale niełatwo ich skłonić do głębszej więzi. 60% z nich wypisuje się z powiadomień push (źródło).

Jednak w związku z faktem, że wzrasta ilość czasu, jaką spędzamy na smartfonach, rośnie również ilość czasu, jaki spędzamy w aplikacjach oraz ilość aplikacji, których używamy regularnie. 39% aplikacji jest użyta 11 razy lub więcej, a także zmniejszyła się ilość aplikacji użytych tylko raz: z 22% w 2012 do 20% w 2013 (źródło).

 

Tryumf aplikacji – nowe doświadczenie

 

Najnowsze badania wskazują, że aplikacje staja się naszym ulubionym sposobem konsumpcji treści – wolimy je od stron www, zarówno przeglądanych na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych. Takie podejście deklaruje 85% ankietowanych (źródło).

To ważny trop, ponieważ wskazuje na zmieniające się oczekiwania odbiorców. Chcemy dziś innego doświadczenia: nie konsumpcji przygotowanej dla nas treści (jak to się dzieje w wypadku strony www), ale aktywnego uczestnictwa i dopasowania do konkretnej sytuacji: aplikacja coś robi, wykonuje daną czynność, ma specyficzną funkcję do spełnienia. Tego chcą dziś klienci – poręcznych narzędzi, które pomagają im realizować codzienne cele, a nie statycznej, uprzednio przygotowanej treści, z którą mają się zapoznać.

Nowy model konsumenta – który aktywnie używa narzędzi, a nie odbiera komunikat marketingowy – wpływa także na sposób, w jaki projektuje się doświadczenia na stronie www. Staramy się, by były bardziej interaktywne i nastawione na działanie, słowem – podobne do aplikacji.

SALESmanago to jedyna platforma CDXP (all-in-one Customer Data Platform & Customer Experience Platform) wspierana sztuczną inteligencją i wykorzystująca podejście no-code. Używana jest przez ponad 2000 klientów (m.in. Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance, Victoria’s Secret) w 50 krajach. Financial Times określił SALESmanago jako najszybciej rosnącą platformę marketing automation w Europie.

SALESmanago wykorzystuje pełen potencjał danych o klientach, łącząc zaawansowaną analitykę i hiperpersonalizację do dostarczenia w pełni konfigurowalnych, spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach marketingowych.

Firma zlokalizowana jest w Krakowie i zatrudnia 300 doświadczonych konsultantów, data scientists i inżynierów. SALESmanago działa międzynarodowo dzięki szerokiej sieci ponad 1000 partnerów biznesowych.

Zacznij swoją podróż z SALESmanago od 2-miesięcznego darmowego Proof of Concept. Zarejestruj się na www.salesmanago.pl

4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!
4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!

    W poprzednim artykule zwróciliśmy uwagę, że Lean Marketing wymaga inteligentnych, wysoce wydajnych, drobnych kroków, zamiast wielkich planów marketingowych. W tym artykule pokażemy 4 praktyczne sposoby na wykonanie takich kroków i znalezienie wartościowych klientów we własnej bazie danych.   Wzmocnienie elementów strategii lean   Jak wskazaliśmy również w poprzednim artykule, niektóre elementy strategii Lean […]

Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?
Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?

    Najpierw było Lean Manufacturing, potem Lean Management. Ukonstytuowały one powszechne rozumienie terminu Lean, który oznacza osiąganie celów bez kosztownych strat lub nadwyżek – czasu, zasobów lub wysiłku. Lean Marketing zawiera wszystkie te elementy, a ponadto czerpie wiele ze stylu zarządzania projektami Agile. Lean Marketing jest również znacznie łatwiejszy, gdy masz platformę Customer Data […]

[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!
[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!

    Dzięki SALESmanago Twoje ulubione narzędzia marketingowe są teraz łatwiej dostępne niż kiedykolwiek. Możesz cieszyć się nimi wszystkimi, zebranymi w jednym miejscu. Wystarczy kliknąć. Zasil swój marketing danymi klientów, korzystając ze wszystkich swoich ulubionych narzędzi. Użyj gotowych integracji lub dodaj Kod Monitorujący do swojej witryny, aby błyskawicznie zintegrować ją z SALESmanago. Integracja napędza marketing […]

10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji
10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji

    W naszym ostatnim artykule zwróciliśmy uwagę na współczynnik konwersji i jego fundamentalne znaczenie dla eCommerce – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, to w zasadzie tylko zwykła strona internetowa. Dziś pokażemy ci 10 praktycznych sposobów na stabilne, ugruntowane zwiększenie współczynnika konwersji – miesiąc po miesiącu.   Jak wyliczyć współczynnik […]

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]

Uwaga klientów ma swoje granice, z pomocą przychodzi grywalizacja! 5 trendów kształtujących zgrywalizowany eCommerce
Uwaga klientów ma swoje granice, z pomocą przychodzi grywalizacja! 5 trendów kształtujących zgrywalizowany eCommerce

    Bezprecedensowe czasy globalnej pandemii przyzwyczaiły nas do zmian zachowań konsumentów, co tylko uległo nasileniu wraz z przedłużającym się okresem i kolejnymi falami. Rosnąca cyfryzacja naszych zachowań osiągnęła nieprzewidywany dotąd poziom w skali i w demografii. A na ekranie nie ma zbyt wiele miejsca. Walka o uwagę nasiliła się. Uwaga to wyjątkowo cenny zasób. […]

Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?
Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?

    Skrupulatnie zbadaliśmy najnowsze trendy konsumenckie, aby oddzielić ziarno od plew i przedstawić rzetelne oszacowanie ogólnego kierunku ewolucji eCommerce. Oto, co odkryliśmy:   Klienci przenoszą się na urządzenia mobilne   Klienci zwykle odkrywają więcej produktów online niż w sklepach stacjonarnych. 55% z nich preferuje sieć z uwagi na wygodę, 46% większy wybór, a 45% […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane zero- i first-party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane Zero- i First-Party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]