Automatyzacja czy personalizacja? Marketing Automation łączy oba obszary

Spór między zwolennikami automatyzacji marketingu i entuzjastami maksymalnej personalizacji działań sprzedażowo – marketingowych trwa. Podstawowe pytanie brzmi: Czy skupić się w swoim biznesie na jak najlepszym rozpoznaniu potrzeb indywidualnego klienta, czy jednak minimalizację dodatkowych kosztów i skupienie się na pełnej automatyzacji naszego marketingu? Rozwiązanie pojawiło się odkąd Marketing Automation stał się coraz częściej wybieranym narzędziem w pracy marketera.

 

 

 

Plusy i minusy

Zwłaszcza na początku budowania strategii, kiedy nasz biznes dopiero raczkuje, warto rozważyć wszystkie opcje komunikowania się z klientami. Poniżej znajdziesz kilka najczęściej przytaczanych argumentów  na rzecz automatyzacji  oraz tych wymienianych w kontekście personalizacji.

Automatyzacja marketingu

PLUSY :

• redukcja kosztów związanych z utrzymaniem osób zajmujących się komunikacją z klientami

• oszczędność czasu

• możliwość szybkiego dotarcia do szerokiego grona odbiorców

• łatwa skalowalność biznesu, szczegółowe statystyki i wskaźniki

MINUSY:

• podatność na błędy związane z zapleczem informatycznym

• brak bezpośredniego kontaktu klienta z człowiekiem

• przeświadczenie  użytkowników o byciu jedynie jednym z  rekordów w bazie

• mniejsza personalizacja komunikatów marketingowych

Personalizacja marketingu:

ZALETY:

• pełna obsługa klienta na każdym etapie działań sprzedażowych / marketingowych

• klient czuje się traktowany indywidualnie, wywiązują się relacje

• natychmiastowy feedback z działu obsługi, brak oczekiwania na odpowiedź

WADY

• czasochłonność i koszty

• trudności w skalowaniu biznesu

Jak dzięki Marketing Automation połączyć automatyzację i personalizację?

Pozornie mogłoby się wydawać, że to dwie różne sprawy nie do pogodzenia. Jednak umiejętne włączenie personalizacji do automatyzacji działań marketingowych pozwoli na uniknięcie wyboru pomiędzy ilością a jakością w strategiach komunikacji.

Rozbudowane profile behawioralne posłużą personalizacji komunikatów marketingowych

Dzięki identyfikowaniu klientów pojawiających się na stronie internetowej i budowaniu szczegółowych profili behawioralnych na podstawie zbieranych danych (takich jak odwiedzane podstrony, ścieżka zakupowa, pobierane materiały, czas spędzony na stronie itd.), będziesz w stanie budować maksymalnie spersonalizowane oferty handlowe i komunikaty reklamowe. Wykorzystując zebrane informacje możesz również stworzyć szczegółowe kampanie w wybranych przez siebie kanałach za pomocną personalizowanego remarketingu (po integracji z siecią RTB). Pozwala to wyświetlać konkretnej osobie dopasowany komunikat na praktycznie dowolnej stronie WWW. Marketing Automation to także rozbudowane cykle edukacyjne (tzw. Lead Nurturing) służące przygotowaniu klienta do pierwszego zakupu, ale równie dobrze sprawdzi się odnoście retencji klienta.

Połączenie personalizacji i szczegółowych statystyk

Oprócz dużych możliwości personalizowania komunikatów i ofert, wykorzystanie systemu Marketing Automation pozwala również na pozyskiwanie szczegółowych statystyk poświęconych analizie konwersji oraz określenia ROI (Return On Investment). Znając konkretne źródło pozyskania kontaktu w bazie, wiemy jakim działaniom marketingowym i sprzedażowym podlegał oraz kiedy i na jaką kwotę dokonywał zakupów. Opierając się na tych informacjach możemy dokładnie mierzyć konwersję w poszczególnych punktach, jak i  w całym procesie marketingowo-sprzedażowym.

Podsumowanie

Okazuje się więc, że wcale nie trzeba rezygnować z automatyzacji marketingu na rzecz jego personalizacji. Odpowiedni system Marketing Automation jest w stanie połączyć potrzeby skalowania biznesu,  opierania się na stosowanych powszechnie wskaźnikach, nie rezygnując tym samym z indywidualnego podejścia do klienta. Więcej informacji na temat personalizacji i dynamicznej treści znajdziesz tutaj.

 

 

 

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]