Co musisz wiedzieć o Customer Lifetime Value, czyli jak poznać prawdziwą wartość swojego klienta

SONY DSC

Ile wart jest Twój klient? Jeśli nie wiesz, ile może u Ciebie wydać przez cały okres Waszej relacji, trudno Ci znaleźć punkt odniesienia dla mierzenia skuteczności Twoich działań. O efektywności kampanii nie decyduje jedynie zysk z pojedynczego zakupu, który był jej następstwem, ale i pozyskiwanie nowych klientów w Twojej bazie. Jeżeli jeszcze nie obliczyłeś Customer Lifetime Value, dowiedz się najpierw, dlaczego warto to zrobić.

 

Po co obliczać Customer Lifetime Value?

Istnieje 6 powodów:

  1. Ponieważ pozwala zyskać inną perspektywę. Marketerzy zafiksowani na miesięcznych i kwartalnych targetach tracą z linii wzroku to, co przesądza o ich sukcesie – czyli długoterminowe relacje z klientami.

 

  1. Często koszt pozyskania klienta czy skłonienia go do pierwszego zakupu przekracza zysk z zakupu, a nawet wartość koszyka, jednak opłaca się, jeśli weźmiemy pod uwagę całość relacji z klientem. CLV pozwala to dostrzec oraz opisać.

 


Zbuduj profesjonalną Buyer Persona. Pobierz darmowego ebooka!


  1. Obliczanie długookresowej wartości klienta pozwala Ci uodpornić się sezonowe mody i obiegowe mądrości.

 

  1. Dzięki znajomości CLV łatwiej będzie zoptymalizować pracę działu i środki na marketing.

 

  1. CLV powinieneś zwiększać: obliczenie wartości w chwili obecnej pozwoli monitorować rozwój firmy. To punkt wyjścia dla działań.

 

  1. Nieumiejętność obliczenia relacji między kosztem pozyskania klienta a zyskiem z niego w długoterminowej perspektywie jest najczęstszym powodem porażek nowych firm (jak słusznie twierdzi David Skok). Często okazuje się, że prowadzony przez nas model biznesowy nie ma prawa zadziałać – i to właśnie CLV jest ważnym kryterium, które pozwala to obliczyć.

 

 

Jakie dane uwzględnić podczas obliczania Customer Lifetime Value?

 

Mamy 2 typy danych, które należy uwzględnić:

  1. Zmienne:
  • wartość koszyka
  • ilość zakupów w jednostce czasu (np. miesięcznie)
  • wartość klienta w jednostce czasu.

Wartości te należy uśrednić z wszystkich naszych odbiorców.

 

  1. Stałe:
  • okres, przez który klient pozostaje klientem (The Average Customer Lifespan).
  • wskaźnik retencji: procent klientów, którzy w przyjętej jednostce czasu zrobią ponownie zakupy
  • marża per klient (obliczona bądź w przyjętej jednostce czasu, bądź w całym okresie relacji z klientem).

(Ładnie pokazuje je infografika KISSmetrics).

Sposoby liczenia Customer Lifetime Value

Najprostszy sposób obliczania CLV polega na oszacowaniu, ile klient wyda u nas w przeciągu całego życia. Jeżeli ustaliliśmy, że miesięcznie robi 2 zakupy o średniej wartości 30 zł, a zostaje z nami przez 5 lat, to liczymy, że rocznie wydaje 12 x 2 x30 = 2760 zł, co przez 5 lat daje nam 13 800 zł.

 

Drugi tryb liczenia uwzględnia przeciętną wartość koszyka (30 zł w naszym wypadku), ilość wizyt w jednostce czasu (2/ miesiąc) oraz marżę (załóżmy – 15%).

Teraz chcemy się dowiedzieć, ile zyskamy w przeciągu całego okresu relacji: mnożymy więc 5 (lat) x 12 (ilość miesięcy w roku) x 2 (ilość wizyt w miesiącu) x 30 (wartość koszyka) x 0.15 (marża) = 540 zł.

Ten model skupia się na naszym czystym zysku – po odliczeniu kosztów nabycia towaru.

 

Berger i Nasr (Customer Lifetime Value: Marketing Models and Applications, “Journal of Interactive Marketing”, Winter 1998) proponują prostszy schemat: wartość klienta to dla nich różnica pomiędzy wartością generowanych przez klienta przychodów, a kosztami sprzedaży, obsługi i pozyskania klienta.

 

Modele liczenia CLV zawsze budzą wiele kontrowersji (np. w artykule na blogu Conversion XL) i potrafią być bardzo skomplikowane. W sieci znajdziesz sporo kalkulatorów, które liczą CLV za Ciebie, np. Customer Lifetime Value : wpisujesz obowiązkowo średnią zawartość koszyka, częstotliwość i opcjonalnie koszt pozyskania.

 

Obliczenie CLV dla segmentów

Źródłem ważnych informacji może być obliczenie CLV dla klientów z różnych segmentów, zauważa Alex McEachern. Np.

  • w zależności do kanału pozyskania: czy nie okaże się, że Twoi klienci z Facebooka wydają dużo mniej?
  • w zależności od podejmowanych działań: czy klienci z programu lojalnościowego realnie kupują więcej?

Zwiększanie CLV

Zwiększenie długookresowej wartości klienta pozwoli Ci pomnożyć zyski: marketerzy często skupiają się na zwiększaniu ilości klientów, a przecież możesz spróbować zarobić więcej na tych, których już masz.

Dokonuje się to przez szereg zróżnicowanych działań, takich jak:

  • Spersonalizowane kampanie email, np. upselling, cross-selling z wykorzystaniem Marketing Automation,
  • Budowanie nawyku, np. przez maile czy powiadomienia przypominające o potrzebie odnowienia abonamentu, uzupełnienia zapasów czy kolejnych zakupów,
  • Wygodne i praktyczne programy lojalnościowe,
  • Budowanie relacji przez oddawanie klientom głosu, słuchanie ich opinii, stwarzanie okazji do dialogu i reakcje na ich uwagi.

 

Długookresowa wartość klienta to jedna z najważniejszych metryk, jakie musi wziąć pod uwagę marketer. Pozwoli Ci realnie pracować nad utrzymywaniem relacji oraz zwiększyć dochody.

 

Jeśli chcecie poczytać o tym więcej i przydałby się Wam kompleksowy wpis o sposobach liczenia CLV, pokazujący przekrojowo różne metody, dajcie nam znać w komentarzach.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

4 rzeczy na temat pomiaru wydajności sklepu, o których powinien wiedzieć każdy marketingowiec
4 rzeczy na temat pomiaru wydajności sklepu, o których powinien wiedzieć każdy marketingowiec

    Skuteczny rozwój każdej działalności wymaga sprawnego i precyzyjnego pomiaru wyników. Co ciekawe, różne badania i ankiety wskazują, że marketingowcy eCommerce uważają, że brakuje im umiejętności w tym zakresie. W tym artykule omówimy 4 problemy i trendy związane z pomiarem wyników oraz wskażemy rozwiązania, które sprawią, że Twój zestaw technologii i aplikacji marketingowych będzie […]

Zwiększ konwersję w eCommerce i zbieraj dane Zero-Party dzięki nowemu, stworzonemu z myślą o smartfonach, Email Design Studio
Zwiększ konwersję w eCommerce i zbieraj dane Zero-Party dzięki nowemu, stworzonemu z myślą o smartfonach, Email Design Studio

    Nowe Email Design Studio wyznacza standardy w email marketingu w zakresie customer engagement i budowania poczucia więzi z marką . Używając naszego unikalnego, zaprojektowanego z myślą o urządzeniach mobilnych kreatora emaili, zwiększysz poziom konwersji i zbierzesz cenne dane Zero-Party, które pozwolą Ci jeszcze lepiej zrozumieć swoich klientów.   E-mail wciąż jest królem marketingu […]

Ten artykuł został wygenerowany przez AI. Dotyczy e-maili, treści generowanych przez AI i Twojej przyszłości
Ten artykuł został wygenerowany przez AI. Dotyczy e-maili, treści generowanych przez AI i Twojej przyszłości

    Uwaga: ten artykuł (z wyjątkiem nagłówków i formatowania) został w całości wygenerowany przez sztuczną inteligencję   Wygeneruj post na blogu o chwytliwych tematach e-maili   Napisanie chwytliwego tematu wiadomości e-mail jest ważną częścią tworzenia skutecznej kampanii e-mail marketingu. Dobry temat może zachęcić odbiorców do otwarcia e-maila i przeczytania jego treści, a zły może […]

Pracuj jak dziesięciu najlepszych marketerów naraz! Różnica między Workflow, który działa, a takim, który nie bardzo
Pracuj jak dziesięciu najlepszych marketerów naraz! Różnica między Workflow, który działa, a takim, który nie bardzo

    Lean Marketing wymaga skuteczności, ale taki tytuł może wydawać się przesadą. To nie jest jednak wygórowane oczekiwanie, a propozycja rozwiązania. Jest to wykonalne – jeśli masz odpowiedni Workflow. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest Workflow, jak działa, kto odpowiada za jego efektywność, a ostatecznie – jak skorzystać z doświadczenia twórców szablonów. Utrata produktywności […]

[Nowa funkcjonalność] Szablony Workflow opracowane przez ekspertów eCommerce, dopasowane do twoich celów marketingowych
[Nowa funkcjonalność] Szablony Workflow opracowane przez ekspertów eCommerce, dopasowane do twoich celów marketingowych

    Zebraliśmy naszych czołowych ekspertów eCommerce, którzy na co dzień pracują z największymi światowymi markami, aby całkowicie przeprojektować szablony Workflow w naszej Bibliotece. Ludzie ci włożyli tysiące godzin swojego doświadczenia i unikatową wiedzę w stworzenie nowych, ulepszonych szablonów. Wszystko to, aby zaoszczędzić Twój czas. Ponadto, do Biblioteki dodaliśmy Generator Workflow — pierwszą taką funkcję […]

[Nowa Funkcjonalność] Zmaksymalizuj swój wpływ i kontrolę dzięki nowemu eCommerce Dashboard
[Nowa Funkcjonalność] Zmaksymalizuj swój wpływ i kontrolę dzięki nowemu eCommerce Dashboard

    Nasza najnowsza funkcjonalność, eCommerce Dashboard, agreguje dane z platform eCommerce oraz oprogramowania marketingowego i prezentuje je w jednym miejscu, w czasie rzeczywistym, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Jako, że umożliwia szybki przegląd wydajności sklepu internetowego, a także szczegółowe śledzenie różnych aspektów biznesu, stanowi niezwykle skuteczne, wielokanałowe narzędzie Growth Intelligence.   […]

SALESmanago przeprowadzi się do dedykowanego biurowca w Ocean Office Park na krakowskim Zabłociu
SALESmanago przeprowadzi się do dedykowanego biurowca w Ocean Office Park na krakowskim Zabłociu

    SALESmanago, największa w Polsce i najszybciej rosnąca firma tworząca rozwiązania technologiczne dla eCommerce, we wrześniu przyszłego roku przenosi swoją siedzibę do nowo powstającego Ocean Office Park na krakowskim zabłociu. Grupa Cavatina rozpoczęła już prace nad biurowcem, który zapewni dedykowaną, nowoczesną przestrzeń dla blisko 700 obecnych i przyszłych pracowników SALESmanago.    Charakterystyczny, okrągły Ocean […]

6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?
6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?

    Black Friday będzie rokiem 2022 w pigułce. Internet pęka w szwach od prognoz i strategii. W tym artykule przedstawiamy sześć najbardziej rozpowszechnionych, istotnych lub po prostu interesujących. Przedstawiamy również nasze podejście do nich. Ale przede wszystkim podpowiadamy, co z nimi zrobić. Na honorowe wyróżnienie zasługują prognozy: zabawki rozejdą się jak świeże bułeczki, ubrania […]

Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement
Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement

    Zwiększanie Customer Lifetime Value to jeden z najskuteczniejszych sposobów na podniesieniea przychodów. W końcu klient, którego już mamy, kosztuje nas znacznie mniej niż konwersja nowego użytkownika. W tym artykule pokażemy cztery scenariusze, w których możesz inteligentnie wykorzystać platformę Customer Engagement, aby zapewnić klientom większą wartość i zarobić więcej pieniędzy w tym procesie.   […]

Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku
Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku

    Wyobraź sobie, że masz niesamowicie efektowną stronę docelową, dzięki której dynamicznie przybywa Ci nowych leadów. Statystyki pną się w górę, a sprzedaż rośnie w oszałamiającym tempie. Jak stworzyć dobry landing page, który przyciągnie uwagę? Landing page, czyli strona docelowa, to miejsce, gdzie po kliknięciu w reklamę lub link w mailu trafia odbiorca. Od dobrze stworzonej […]