Czego naprawdę chcą klienci? 3 sposoby wzmocnienia prywatności danych dzięki CDP

 

W roku 2021 kwestie prywatności  prawdopodobnie zdominują procedury i zwyczaje marketingowe. Wszyscy oczekują, że prywatność istotnie wpłynie na gromadzenie, przechowywanie i użytkowanie danych. Nowe regulacje prawne materii prywatności danych pojawiają się często. Firmy eCommerce i ich technologiczni partnerzy szykują rozwiązania, które pozwolą sprostać konsekwencjom takiego trendu. Czy jednak konsumenci naprawdę tak pragną prywatności, a jeśli faktycznie, to czy CDP dają tu swoim użytkownikom jakieś rozwiązania?

 

Niejednoznaczne oczekiwania

 

Ilość regulacji dotyczących Prywatności Danych urosła przez ostatnie lata w wielu krajach, wszyscy o prywatności mówią, zaś konsumenci domagają się jej do tego stopnia, że 30% z nich już stwierdziła, że jakaś marka za bardzo skróciła wobec nich dystans. 69% z nich porzuciłaby markę lub rozważyła to choćby z tej przyczyny. 

 

Możemy też zaobserwować ruchy związane z Prywatnością Danych, podejmowane przez technologicznych gigantów, jak Apple. Niedawna implementacja Mail Privacy Protection to nie pierwsza i nie ostatnia zmiana wymuszona przez ich klientów w celu lepszej ochrony Prywatności Danych oraz Prawa do Informacji. 

 

Z drugiej strony, 90% konsumentów chętnie podzieli się danymi jeśli ułatwi im to zakupy, a 72% z nich deklaruje zaangażowanie wyłącznie w spersonalizowaną komunikację. 

 

Dane te mogą wywołać dysonans poznawczy, chyba, że chcemy przyjąć, że konsumenci chcą po prostu mieć ciasteczko i je zjeść. W tym artykule przywołamy podstawowe definicje związane z prywatnością, będziemy spekulować, jak trend rosnącego znaczenia zagadnienia prywatności wpłynie na rozwój CDP i wyjaśnimy, jak platformy mogą pomóc w kwestii prywatności już teraz.

 

Wreszcie, postaramy się udzielić odpowiedzi na tytułowe pytanie, precyzyjniejsze i głębszej, niż jedynie “konsumenci chcą wszystkiego naraz”.

 

Zacieśniające się regulacje. Prywatność Danych, Prawo do Informacji, Suwerenność Danych – definicje.

 

Prywatność Danych to zestaw praktyk zapewniających, że dane udostępnione przez konsumenta używane są jedynie w celach, na które wyraził on zgodę. Praktyki te koncentrują się na właściwym obchodzeniu się z danymi typu:

 
  • dane osobowe,
  • dane poufne (na przykład finansowe),
  • dane stanowiące własność intelektualną.
 

Celem tych praktyk jest spełnienie wymagań prawnych,  ochrona poufności oraz niezmienności danych.

 

Prawo do Informacji oznacza prawo podmiotów do kontroli nad procesem gromadzenia i użytkowania ich danych osobowych lub poufnych.

 

Istnieje też pojęcie Suwerenności Danych, odnosi się do danych jako przedmiotu chronionego określonym porządkiem prawnym kraju, w którym są one przechowywane. 

 

Przykłady przepisów zawierających rozwiązania z dziedziny Prywatności Danych:

 
  • California Consumer Privacy Act (CCPA) daje konsumentom z USA zwiększoną kontrolę nad osobistymi informacjami, gromadzonymi na ich temat przez firmy. CCPA daje też wskazówki, w jaki sposób wprowadzać te prawa w życie. Umożliwia np. “Prawo do Bycia Zapomnianym” oraz prawo do opt-outu ze sprzedaży ich danych osobistych.
  • General Data Protection Regulation (GDPR) daje obywatelom Unii Europejskiej więcej kontroli nad danymi i w ogólności więcej praw w relacji z firmami.
  • US Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA).
  • Electronic Communications Privacy Act (ECPA). Regulacja rozciąga rządowe ograniczenia dotyczące podsłuchów na przekazywanie danych elektronicznych.
  • Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) przekazuje w ręce rodziców kontrolę nad tym, jakie informacje na temat ich dzieci gromadzą strony internetowe.
 

Jak trend na prywatność wpłynie na rozwój CDP

 

Regulacje sfery Prywatności Danych, jak i Prawa do Informacji zacieśniają się na całym świecie. Jak można znaleźć w licznych źródłach, kwestie związane z ochroną prywatności danych wpłyną zarówno na kierunek rozwoju CDP jak i całą transformację cyfrową w eCommerce? 

 

Trend rosnącego znaczenia zagadnienia prywatności jest oczywisty, symptomy widać wszędzie, od sfery prawnej po rozwiązania technologiczne.

 

W ciągu ostatnich lat CDP bardzo się rozpowszechniły, stanowią już istotny element technologicznego zaplecza wielu firm.rend rosnącego znaczenia zagadnienia prywatności niewątpliwie wpłynie na ich rozwój i będzie to niewątpliwie wpływ korzystny

 

Patrząc z perspektywy technologicznej, spodziewać można się rozwoju wyrafinowanych narzędzi zarządzania danymi w kontekście prywatności i doboru kanałów komunikacji preferowanych przez klienta, jakich z pewnością dostarczą współczesne CDP.

 

W perspektywie rynku widzimy, że wrodzone cechy platform Customer Data czynią z nich doskonałe narzędzie efektywnych praktyk z dziedziny Prywatności Danych, można się więc spodziewać dalszego dynamicznego wzrostu udziału tych platform w rynku. 

 

Jakie to cechy wrodzone czynią z CDP tak efektywne narzędzia zarządzania Prywatnością Danych i jak można korzystać z nich w tym obszarze już teraz?

 

Wrodzone cechy CDP, które możesz wykorzystać w efektywnych działaniach na rzecz zwiększenia Prywatności Danych

 

CDP konsolidują dane w ramach ujednoliconego profilu konsumenckiego. Pozwala to lepiej kontrolować dane klientów a równocześnie budować wyjątkowe doświadczenia konsumenckie. CDP nie są jednak zaprojektowane jako platformy ochrony prywatności danych. Rozwiązania w tym zakresie nie są w nie wbudowane na zasadzie funkcjonalności. Właściwe ich użytkowania może jednak w tej kwestii bardzo pomóc.

 

Zgodność z GDPR oraz CCPA. Wnioski o udzielenie informacji i Prawo do Bycia Zapomnianym

 

Zarówno GDPR jak i CCPA gwarantują konsumentom prawo do informacji na temat tego, co dokładnie wie na ich temat firma. Brak CDP oznacza, że dane przechowywane są w oddzielonych od siebie systemach-silosach co sprawia, że ryzyko ich zgubienia jest dość wysokie. Wrodzona cecha CDP to zapewnienie firmie pojedynczego źródła prawdy w postaci zunifikowanego profilu konsumenckiego. Posiadanie takiego profilu ułatwia zarządzanie danymi w sposób zgodny z regulacjami. Ułatwia też egzekucję Prawa do Bycia Zapomnianym, jako, że pracownicy bez problemu znajdą i usuną wszystkie wymagane dane.

 

Ujednolicone dane first-party i zero-party

 

Niektórzy marketerzy bardzo polegają na danych third-party, dostarczanych przez zewnętrzne podmioty, i na ich podstawie budują ujednolicony identyfikator klienta z różnorodnych danych w różnych systemach, co nazywamy “ustalaniem tożsamości”. Zewnętrzni dostawcy danych wykorzystują swoją zdolność do dopasowywania list klientów do danych innych firm i rozszerzają je, wysyłając z powrotem ujednolicony identyfikator klienta do marki-partnera. 

 

W erze prywatności budowanie kombinacji danych first-party i third-party ze źródeł zewnętrznych może okazać się problematyczne i dość niewygodne, jako że w którymś momencie praktyka taka może naruszyć regulacje prawne. Wrodzone jakości CDP pozwalają za ich pomocą przeprowadzić ustalanie tożsamości przy użyciu jedynie danych first-party oraz zero-party i ominąć możliwe kolizje z regulacjami lub zasadami dobrych praktyk.

 

Egzekwowanie preferencji komunikacyjnych

 

Cechą konstytutywną dla CDP jest konsolidacja danych z różnorodnych źródeł. Platformy takie bez problemu stworzą ujednolicony dla wszystkich systemów w firmie standard preferencji komunikacyjnych klienta. Standard ten może zostać później użyty w procesie ustalanie reguł segmentacji dla różnorodnych kanałów komunikacji. W ten sposób można być pewnym, że jeśli klient zrezygnował z komunikacji określonym kanałem, nigdy nie pojawi się na liście adresatów informacji tym kanałem kierowanej.

 

Czego tak naprawdę chcą konsumenci?

 

Zarówno oczekiwania konsumentów, jak i regulacje prawne nie przeszkadzają firmom w projektowaniu i zapewnianiu wyjątkowych doświadczeń konsumenckich. Klienci chętnie dzielą się z firmami swoimi danymi. Wcale nie oczekują, że spersonalizowana komunikacja pojawi się znikąd. 

 

Wydaje się, że klienci chcą po prostu, żebyśmy do egzekwowania ich praw, wynikających z udzielonych zgód i regulacji prawnych, podchodzili z równym entuzjazmem i zaangażowaniem, jak do wszystkich innych aspektów kontaktów biznesowych z nimi, Chcą swoich praw, tak jak chcą swoich towarów i usług – tu i teraz. Czyli, żebyśmy robili, to co robimy – tylko lepiej. Współczesne CDP wydatnie może pomóc w spełnieniu ich oczekiwań. Zobacz demo SALESmanago i dowiedz się, w jaki sposób możemy wspomóc twoją politykę prywatności

SALESmanago to jedyna platforma CDXP (all-in-one Customer Data Platform & Customer Experience Platform) wspierana sztuczną inteligencją i wykorzystująca podejście no-code. Używana jest przez ponad 2000 klientów (m.in. Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance, Victoria’s Secret) w 50 krajach. Financial Times określił SALESmanago jako najszybciej rosnącą platformę marketing automation w Europie.

SALESmanago wykorzystuje pełen potencjał danych o klientach, łącząc zaawansowaną analitykę i hiperpersonalizację do dostarczenia w pełni konfigurowalnych, spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach marketingowych.

Firma zlokalizowana jest w Krakowie i zatrudnia 300 doświadczonych konsultantów, data scientists i inżynierów. SALESmanago działa międzynarodowo dzięki szerokiej sieci ponad 1000 partnerów biznesowych.

Zacznij swoją podróż z SALESmanago od 2-miesięcznego darmowego Proof of Concept. Zarejestruj się na www.salesmanago.pl

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]

Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?
Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?

    Skrupulatnie zbadaliśmy najnowsze trendy konsumenckie, aby oddzielić ziarno od plew i przedstawić rzetelne oszacowanie ogólnego kierunku ewolucji eCommerce. Oto, co odkryliśmy:   Klienci przenoszą się na urządzenia mobilne   Klienci zwykle odkrywają więcej produktów online niż w sklepach stacjonarnych. 55% z nich preferuje sieć z uwagi na wygodę, 46% większy wybór, a 45% […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane zero- i first-party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane Zero- i First-Party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI
Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI

    Last touch ROAS wciąż dominuje wyobraźnię marketerów jako prymitywne, ale proste narzędzie pomiarowe. W nowym krajobrazie eCommerce, zdominowanym przez zagadnienie prywatności, będzie musiało się to zmienić. Wskaźniki dla ROAS ucierpią z uwagi na brak danych z tracking i bardzo ograniczone sposoby identyfikacji urządzeń. Brak plików cookie third-party tylko pogorszy sytuację. Co zastąpi ROAS? […]

Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party
Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party

    Niedawne badanie przeprowadzone przez CommerceNext pokazuje, że 39% sprzedawców detalicznych i marek obawia się nowego środowiska post-cookie, zdominowanego przez podejście privacy-first. W badaniu autorzy starali się też dociec, jakich strategii wobec tego środowiska planują użyć marketerzy. Oszałamiający okazała się fakt, że branża eCommerce wydaje się być nieświadoma roli, jaką dane zero-party mogą – […]

Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce
Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce

    Podczas ostatniej poświęconej wynikom finansowym telekonferencji giganta mediów społecznościowych Facebook nie zabłysnął, co wskazuje na odpływ w internetowej przestrzeni reklamowej. Co to znaczy? W środę, 2 lutego 2022 r., Facebook przeprowadził telekonferencję na temat wyników za IV kwartał. To nie był dla niego moment triumfu. Gigant ogłosił prognozę, zgodnie z którą przychody w […]

7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party
7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party

    Ślad węglowy firm i ich produktów staje się coraz większym problemem dla klientów, a biznes gorączkowo szuka sposobów na jego zmniejszenie. Znaleźliśmy 7 sposobów, na to jak dane zero-party mogą być pomocne w wysiłkach na rzecz wypracowania bardziej zrównoważonego modelu — zarówno pod względem zrównoważenia biznesowego, jak i środowiskowego. Przekształcenie eCommerce w ECOmerce […]

[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć
[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć

    Aby radykalnie polepszyć komfort korzystania z naszego systemu, przeprojektowaliśmy jego interfejs od podstaw. Na początek przygotowaliśmy pionierskie wytyczne Human Interface, inspirowane najnowszymi trendami projektowymi dla najbardziej intuicyjnych systemów operacyjnych. Skrupulatne wykonanie założeń projektowych umożliwiło nam wyniesienie User Experience do poziomu nieosiągalnego, na dzień dzisiejszy przez żaden system SaaS. Celem, jaki sobie postawiliśmy, było […]