Czy algorytm może odczytać emocje? 3 niezwykłe odkrycia naukowe

stock-image-5821646Ogromna część komunikacji międzyludzkiej opiera się na empatii i odczytywaniu niewerbalnych sygnałów emocjonalnych. Dzielimy się naszą radością czy smutkiem z innymi, nawet kiedy nie robimy tego intencjonalnie. Dlatego długo uważano, że odczytywanie języka emocji stanowi podstawową barierę w stworzeniu sztucznej inteligencji, która będzie mogła porozumiewać się z ludźmi w ludzki sposób. Dziś jednak jesteśmy dużo bliżej rozwiązania tajemnicy i możliwości komunikowania się z maszynami w sposób emocjonalny.


Internet rzeczy dla marketerów. Zobacz, jak sprytna pralka zmieni Twoją pracę!

Pobierz darmowego ebooka


 

Między EEG a emocjami

Przez długi czas nie potrafiliśmy przełożyć ruchu fal mózgowych na emocje. Jak interpretować EEG? W końcu problemem zajął się Wei-Long Zheng i jego ekipa z Uniwersytetu w Szanghaju. Badacz podłączył uczestników do EEG oraz nagrywał ich mimikę, a ponadto kazał opisywać potem emocje związane z wyświetlanymi filmami. W efekcie znalazł prawidłowości, pomagające ustalić, jaki typ fal mózgowych odpowiada za jakie emocje.

 

Choć grupa jego badanych nie może być uznana za w pełni reprezentatywną (nie wiadomo, czy w ten sam sposób należy interepretować fale mózgowe np. osób starszych), jednak to duży krok na drodze interpretacji ludzkich afektów.

 

Algorytm, który wyłapuje sarkazm (lepiej niż ludzcy odbiorcy)

Przeceniamy swoją zdolność do wyrażania emocji i to, co dla nas jest oczywiste, wcale nie musi takie być dla naszych rozmówców czy czytelników. Szczególnie w sieci. W badaniu z 2005 roku uczestnicy zidentyfikowali sarkazm poprawnie (zgodnie z intencją nadawcy) zaledwie w 56% przypadków. Naukowcy wyczuli w tym potencjał i starali się znaleźć sposób na połączenie słów z emocjami, jakie mają wyrażać. W końcu David Bamman i Noah A. Smith stworzyli algorytm, który to potrafi: wyłapuje sarkazm w 85% przypadków, a więc skuteczniej niż ludzie. Ich sukces polegał na uwzględnieniu nie tylko samej treści, ale i jej kontekstu, targetowanych odbiorców oraz osoby nadawcy.

 

Barman i Smith zaczęli od Twittera, przeszukując tweety z hasztagiem „#sarcasm” i „sarcastic”. Okazało się, że najważniejszą informacją był profil autora: to uzwględnienie tej danej pozwoliło na właściwą interpretację znaczenia wypowiedzi.

 

Wyniki ich badań wykorzystało m.in. Ministerstwo Obrony, by analizować treści publikowane w sieci i oddzielać prowokacyjne żarty od symptomów realnego zagrożenia.

 

 

 

Wykorzystanie komercyjne: Affectiva

Affectiva to narzędzie, które pozwala śledzić emocje użytkowników w czasie rzeczywistym za pomocą kamer w różnego rodzaju urządzeniach (od komputerów, przez smartofny, po Google Glass). System interpretuje wyraz twarzy jako emocje i na tej podstawie pozwala ustalić, jakie dokładnie treści najbardziej bawią, wzruszają czy angażują odbiorców.

 

Takie rozwiązanie stosuje się w wielu dziedzinach: przede wszystkim do optymalizacji i personalizacji treści w czasie rzeczywistym, w reakcji na działania konkretnych osób. W przemyśle filmowym Affectiva pomaga zidentyfikować najbardziej emocjonujące fragmenty, z których robi się trailery.

 

Manipulacje

Jednak większa wiedza pociąga za sobą większą odpowiedzialność. Czy marki i media zyskają możliwość manipulowania naszymi emocjami? W słynnym (czy raczej niesławnym) eksperymencie Facebooka sprzed dwóch lat, niczego nieświadomi użytkownicy portalu Zuckerberga zostali poddani badaniu: części z nich wyświetlały się treści o zabarwieniu negatywnym, innym – te o pozytywnym charakterze. Nie ingerowano w treść – po prostu lekko zmodyfikowano algorytm określający mechanizm selekcji prezentowanych wpisów.

 

Sama decyzja Facebooka o poddaniu swoich użytkowników takiemu eksperymentowi podzieliła opinię publiczną. Część broniła decyzji platformy, argumentując, że każdego dnia jesteśmy poddawani podobnym manipulacjom – czy to przez testy A/B, czy przez działania personalizacji. Kto się spodziewa obiektywności i przejrzystości po sieci, sam jest sobie winien, że jego nierealistyczne oczekiwania mijają się z rzeczywistością. Przeciwnicy tego stanowiska zaś argumentowali, że zostało zawiedzione ich zaufanie: oddajemy Facebookowi wiele naszych intymnych, emocjonalnych przeżyć i nic nie usprawiedliwia cynicznego wykorzystywania tej wiedzy, nawet do celów badawczych.

 

Niewątpliwie nowe rozwiązania dotyczące odczytywania emocji w dłuższej perspektywie zmienią też marketing. Będziemy więcej wiedzieć o tym, jak klienci reagują na nasze produkty czy w jaki sposób odbierają poszczególne etapy podróży zakupowej. Widzielibyśmy, co na naszej stronie ich cieszy, a co denerwuje. Otworzyłoby to ogromne możliwości przed Marketing Automation: moglibyśmy personalizować treści w czasie rzeczywistym, biorąc pod uwagę nie tylko zachowanie i profil użytkownika, lecz także to, jak się teraz czuje.

 

Jak się Wam podoba taka wizja? Zachwyca Was czy raczej przeraża? Dajcie znać w komentarzach!

Dowiedz się więcej

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]