Czy klienci przekazują Ci dane za darmo?

thoughtful boy bit his lipMówi się, że dane są jak ropa (tak wartościowe), jak ruda (bo wymagają oczyszczenia, żeby stały się użyteczne), ale tak naprawdę dane są jak okruszki chleba.

W bajce o Jasiu i Małgosi biedni rodzice chcą zostawić dzieci w lesie, ale sprytne dzieciaki zabierają ze sobą chleb i krusząc go, znaczą drogę do domu. Zostawiają po sobie ślady, by osiągnąć konkretny cel: zaspokoić potrzebę bezpieczeństwa. Tak samo Twój klient zostawia okruszki – swoje dane – świadomie i celowo.

Dlatego jeśli monitorujesz zachowania swoich klientów musisz wiedzieć, iż to oni dobrowolnie oferują Ci swoje dane – licząc na coś w zamian.

Konsument nie jest już dzieckiem

Klienta długo traktowano jak dziecko: kogoś biernego, zależnego w sytuacji biznesowej od sprzedawcy, posiadającego mniejszą wiedzę i kompetencje (w związku z czym łatwo było nad nim zyskać przewagę: skusić, naciągnąć, podkolorować rzeczywistość, zdezorientować długim regulaminem czy rozpieścić bonusami). To zmieniło się bezpowrotnie. Wraz z powszechnym i mobilnym dostępem do sieci (czyli do informacji) oraz wzrostem konkurencji na rynku uprzywilejowana pozycja sprzedawcy stała się pieśnią przeszłości.

Klient jako baśniowy Jaś: samodzielny i sprytny

Jeśli klient przypomina dziecko, to raczej bohatera baśni: sprytnego, zaradnego Jasia, który potrafi przechytrzyć dorosłych i zadbać o swój interes – czy będzie nim przetrwanie w ciemnym lesie, czy upolowanie butów do biegania za 100 zł. Chętnie rusza on w nieznane, szuka nowej wiedzy, eksploruje … i niczego się nie boi.

Nowoczesny klient nie boi się pytać ani nawet pogrozić sprzedawcy. Chce kontrolować 70% procesu zakupowego i nie pozwala, by podejmować za niego decyzje.

Prawdziwy dialog

Wielu marketerom trudno jest wyjść z tradycyjnego nastawienia i zobaczyć realnie w kliencie partnera do rozmowy. Ale nowy model komunikacji jest mniej hierarchiczny, a bliższy wymianie: nasz klient ma wiedzę, coraz częściej jest ekspertem, potrafi nam zaoferować dużo więcej niż pieniądze. Na przykład dane, które pozwolą nam lepiej adresować komunikację marketingową i usprawnić produkt.

Dane stają się walutą

Klient wyruszając w podróż ku zaspokojeniu swojej potrzeby sypie za sobą kawałki chleba. Wskazuje w ten sposób drogę, którą przebywa – możemy go śledzić, zobaczyć, którędy podąża i wykorzystać te wiedzę do komunikacji czy usprawniania funkcjonalności produktu. Nie robi tego jednak przypadkowo czy bezwiednie – wie, co może osiągnąć. Ten trend jeszcze się zradykalizuje – z upowszechnieniem wearables i rozwiązań internetu rzeczy, które dostarczą nowych dróg zbierania informacji.

Za dostęp do danych dajemy klientom korzyści – zarówno materialne, jak i niematerialne:

  • Zniżki („- 50 zł za zapis do newslettera”),
  • Bonusy („Wypełnij ankietę, by otrzymać….”),
  • materiały premium („Aby pobrać ebooka…”, „Aby zarejestrować się na darmowy event…”),
  • wygodę spersonalizowanej oferty, dopasowanej do ich potrzeb,
  • poczucie sprawczości (analityka zachowań lub otrzymywany feedback prowadzi do wprowadzenia zmian, np. dodanie opcji zakupu bez zakładania konta)

W ten sposób dane naszych klientów staja się walutą.

Świadomi swoich praw klienci znają wartość swoich danych i chcą je wymienić na konkretne dobro czy ułatwienie.

Jakie dane są cenne?

Dla marketera – te, które może wykorzystać. Najważniejsze będzie więc zdobycie informacji wzbogacających naszą wiedzę o procesie zakupowym, sposobie korzystania z produktu (częstotliwość, ile osób z niego korzysta, z czym jest używany, co towarzyszy użytkowaniu), okolicznościach zakupów.

Jak zbierać dane?

Ilość narzędzi do monitoringu zwiększa się. Możesz korzystać z kilku opcji:

  • Monitoring zachowań na stronie, w tym analityka oglądalności przez Web Beacony
  • Monitoring zachowań w aplikacji mobilnej, w tym check-iny, geolokalizacja
  • Komunikacja między beaconami i aplikacją mobilną: badamy obecność klienta w sklepie stacjonarnym i jego zachowanie w nim,
  • Wearables, internet rzeczy, podłączone samochody: to wciąż pieśń przyszłości, ale najwyższa pora zastanowić się nad możliwym wykorzystaniem IoT w Twojej branży (przeczytaj naszego ebooka o IoT dla marketerów).

 Porady: czy jesteś gotów na zmianę?

  1. Zadbaj o bezpieczeństwo danych. To podstawowa troska klientów.
  2. Przygotuj narzędzia do zbierania danych o klientach – marketerzy coraz więcej inwestują w software
  3. Oznacza to również inwestycję w ludzi: sam software nic nie da, potrzebni są specjaliści, którzy potrafią je interpretować i wyciągać wnioski
  4. Wiedz, jakie dane mogą być dla Ciebie użyteczne.
  5. Znaj ograniczenia Big Data: dane pokazują nam korelacje, ale nie wynikanie. Innymi słowy, nie odpowiedzą na pytanie „dlaczego”, ale wskażą, że dane zjawisko często współwystępuje z innym. Jak żadne narzędzie, Big Data nie jest uniwersalną odpowiedzią na wszystko.
  6. Wiedz, że dane dostajesz za coś, w ramach wymiany, a nie za darmo. Twoi klienci nie zostawiają ich z niewiedzy, ale są świadomi swoich praw i oczekują, że skoro badasz ich zachowanie, to będziesz oferować spersonalizowaną ofertę oraz premiował odbiorców przekazujących dane. Czy wiesz już, w jaki sposób?

Jeśli monitorujesz zachowania klientów, zapytaj sam siebie „Co oferuję w zamian?”. I spójrz uczciwie na odpowiedź – Twoi klienci prędzej czy później też ją poznają.

 

Dowiedz się więcej:

Co klienci naprawdę myślą o automatyzacji – statystyki

Czy inwestować w luksusową obsługę klienta?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]