Czy marketing religijny może być wiarygodny?

 
 

Przemysł oparty na wierzeniach religijnych (eng. faith-based marketing), staje się coraz bardziej popularny, rozszerzając swoje wpływy na takie obszary jak literatura, kino, czy nawet moda. Bazujący na religii chrześcijańskiej film Mela Gibsona Pasja w zarobił 611 milionów dolarów na całym świecie, a znana marka modowa Forever21 wszywa na swoje torby cytaty z Biblii licząc na większy zysk. Przedsiębiorstwa zorientowały się, że poprzez dopasowanie do wymogów ogromnej grupy jaką są odbiorcy religijni, mogą osiągnąć lepsze wyniki.

 

Podstawy marketingu religijnego

 


Stwierdzenie, że religia jest biznesem, dodatkowo całkiem niezłym, nie powinno już nikogo dziwić. Każdego roku religia, w szerokim tego pojęcia znaczeniu, dokłada ponad 1,2 bln dolarów do przychodów socjo-ekonomicznych gospodarki Stanów Zjednoczonych, z czego aż 437 miliardów dolarów pochodzi od przedsiębiorstw wykorzystujących religię w swoim marketingu. Taki biznes może dotyczyć różnych obszarów, z czego najbardziej popularnymi są przemysły spożywce, bazujące na produktach koszernych i halal, literatura religijna oraz, tak jak w przykładzie powyżej, filmy, media oraz moda. Krótka definicja marketingu bazującego na wierze brzmiałaby więc następująco: Jest to integralna korelacja między religią (lub przekonaniami religijnymi) a biznesem i marketingiem.

 

Strategie kierowania treści

 

Przez długi czas marketerzy kierowali swoje treści masowo do środowisk, wykorzystując głównie dane demograficzne. Wkroczenie w erę mass mediów, postawiło większe wymagania wobec opłacalnej kampanii – potrzebny był  podział na charakterystyczne grupy odbiorców. Potencjalni klienci zostali więc posortowani według standardowych kategorii, takich jak wiek, płeć, dochód czy stopień naukowy, co, jak się okazało, wciąż nie było wystarczające. 

 

Wraz z nowymi technologiami, oprogramowaniem i strategiami marketerzy przeszli na wyższy poziom reklamy. Wykorzystanie dodatkowych danych pozwoliło im skoncentrować się na bardziej zindywidualizowanych aspektach klientów, takich jak ich zainteresowania, preferencje, zachowania online, a przede wszystkim przekonania – także te religijne.

 

Przedstawiając słowa na liczbach, chrześcijaństwo jako największa światowa religia liczy ponad 2,3 miliarda ludzi. Ukierunkowanie na tę grupę może przynieść firmom ogromne dochody, tylko poprzez słuchanie ich potrzeb i spełnianie wymagań.

 

Zrozumienie potrzeb i przekonań konsumenta kluczem do sukcesu

 

W celu zrozumienia potrzeb religijnych klientów, marketerzy powinni mieć przynajmniej powierzchowny ogląd na to, jak można definiować religię. Jest to nie tylko (jak głosi popularna opinia) zbiór nakazów i zakazów zebranych pod boską komendą, ma ona także realny wpływ na życie jednostki bądź społeczności w obrębie zachowania, myślenia i stosunku do innych. Oznacza to, że przekonania religijne mogą kształtować sposób odbierania strategii marketingowych. Dobry przykład stanowi obyczajowy zakaz spożywania alkoholu w Islamie, który niektóre firmy adaptują na swoją korzyść, produkując bezalkoholowe syropy na kaszel, które Muzułmanie mogą spożywać.

 

Kampanie przeprowadzone z powodzeniem

 

Jednym z przykładów udanego marketingu odnoszącego się do religii jest kampania Sunsilk Bangladesh, firmy kosmetycznej dostarczającej produkty do włosów, która wyszła z pomysłem na odświeżacz do hidżabu dedykowany kobietom go noszącym. Sunsilk nie tylko pokazał potrzeby swoich zróżnicowanych pod względem religijnym klientek, ale także jak im sprostać.

 

W 2017 roku United Colors of Benetton wypuściło spot z okazji Dnia Niepodległości Indii, przedstawiający współistnienie kultur w obrębie kraju, społeczną różnorodność i grę w krykieta – jedną „religię”, która jednoczy wszystkich. Wzruszająca reklama wykorzystująca religijną symbolikę, mimo że nie pokazała żadnego z produktów firmy, to z pewnością wykorzystała oparte na religijności odczucia, które poruszą widza. 

 

Czy firmy opierające reklamy na religii są bardziej wiarygodne w oczach klientów?

 

“Mary, Jesus’ mother, had 100% faith that He could resolve the issue at hand” 

Zakładając, że firmy przestrzegają swojej doktryny religijnej, mogą być postrzegane przez konsumentów jako te bardziej wiarygodne. Wizyty na stronach okraszonych cytatami takimi jak ten powyżej, mogą przekonać klientów, że firma nie tylko stosuje się do zasad określonych wierzeń, ale także przyczynia się do ich rozpowszechniania, co profituje samą religię. W tym przypadku to nie religia wspiera marketing, ale marketing jest narzędziem do wspierania religii.

 

W imię wiary

 

Pozostaje bez wątpliwości, że religia była i nadal jest potężnym narzędziem przemawiającym do mas. Z biznesowego punktu widzenia – wszystkie chwyty dozwolone. Oczywiście z perspektywy marketingu decyzja o integracji przekonań religijnych z promocją była przełomowa. Strategie bazujące na wierze pozwalają firmom zyskać jeszcze więcej, jeszcze szybciej i jak niektórzy twierdzą – w imię wiary. Pytanie, które pojawia się przy omawianiu tego tematu to, czy etycznym jest używanie religii w tak przyziemnej sprawie? Pozwolę sobie pozostawić je bez odpowiedzi.

marketing automation

marketing automation

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]