Czy naprawdę potrzebujemy tych wszystkich startupów?

Jeśli zdarza ci się przeglądać sekcje biznesowe lub technologiczne magazynów i portali, na pewno znana ci jest dominująca, entuzjastyczna narracja wokół startupów technologicznych. Prawie zawsze opisywane są takimi przymiotnikami jak innowacyjne, rewolucyjne, i oczywiście cool i hipsterskie. Niemniej jednak, nadszedł czas by zatrzymać cały ten hype i powiedzieć prawdę: większość tych startupów wcale nie jest innowacyjna ani rewolucyjna, nie jest nawet cool, a świat wcale nie potrzebuje większości z nich.

 

 

Wszyscy kochają startupy…

 

Oczywiście istnieje wiele startupów, które zbudowały imponujące i dochodowe biznesy, a cały szum wokół nich jest w zasadzie zasłużony. Jest jedna podstawowa cecha, która je łączy: oparte są na naprawdę innowacyjnym pomyśle. Być może część z nich inspirowana jest tą samą filozofią (np. sharing economy), ale poza tym znalazły one coś, co sprawia, że wyróżniają się z nawału innych przedsiębiorstw. Znalazły swoją niszę, stworzyły skuteczną strategię i model biznesowy. A poza tym po prostu ułatwiają wiele codziennych czynności. Na pewno nie ma potrzeby opisywania, jak bardzo przydatne są takie aplikacje jak Uber czy Revolut, to wiedzą wszyscy. To właśnie klucz do ich sukcesu: stworzenie czegoś, czego ludzie potrzebują i naprawdę chcą używać.

 

…choć niektóre wcale na to nie zasługują

 

Triumfy tych najpopularniejszych startupów spowodowały efekt domina. Coraz więcej samozwańczych startupów technologicznych pojawia się jak grzyby po deszczu. Jednak problem z większością polega na tym, że tak naprawdę nie są nam niezbędne. Produkt lub usługa, którą oferują, wcale nie sprawia, że tysiące ludzi zastanawia się, jak mogli bez nich żyć. Problemy, które rzekomo mają rozwiązywać ich apki, są albo śmieszne, albo wyimaginowane. Spójrzmy prawdzie w oczy: świat nie potrzebuje dziesiątek aplikacji służących do ugotowania idealnego jajka na twardo czy kolejnego budzika na Androida. Nie potrzebujemy też kolejnego startupu, który zbierze ogromne finansowanie dzięki PR-owo-marketingowej magii, zanim w ogóle wypuści na rynek produkt, który ostatecznie okaże się fiaskiem. Potrzebujemy za to świeżych pomysłów i przydatnych rozwiązań, które wykorzystają najnowszą technologię do ulepszenia ludzkiej egzystencji w każdym jej aspekcie.

 

Następny Facebook to mit

 

Inny problem z organizacjami aspirującymi do bycia startupami polega na tym, że zbyt często ograniczają się do kopiowania. Chcą być kolejnym Facebookiem, Airbnb, Uberem czy Spotify. Naśladują pomysł, model biznesowy czy nawet nazwę. Prawda jest taka, że nie da się osiągnąć sukcesu, kopiując inne firmy, którym się udało. To zwyczajnie nie ma sensu. Niezbędna jest nisza oraz istniejąca na rynku potrzeba, na którą odpowie twój produkt. Nie ma niszy dla “kolejnego Facebooka” tak długo, jak oryginalny Facebook istnieje, a chyba nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że jak na razie nigdzie się nie wybiera. Jeśli twój pomysł nie jest świeży, to lepiej zaoszczędź swój (i nasz) czas i porzuć go jak najszybciej.

 

Jednorożce czy machlojki?

 

A czasami bywa i gorzej. Niektóre ze startupów z pierwszych stron gazet okazują się być zwyczajnymi oszustwami. Jednym z najgłośniejszych przypadków ostatnimi czasy był Theranos, startup, który rzekomo opracował sposób na szybkie i bezbolesne badania krwi. Uzyskał ponad 700 milionów dolarów finansowania, aż w końcu okazało się, że wykorzystywana technologia tak naprawdę nie działa, a założycielka firmy, Elizabeth Holmes, otrzymała zarzuty oszustwa (polecamy zapoznać się z całą historią, która naprawdę otwiera oczy). Natomiast kilka miesięcy temu głośno było o Juicero – efektem tego skandalu również było zamknięcie firmy. Można zaryzykować stwierdzenie, że coś takiego nie miałoby miejsca, gdyby nie irracjonalny medialny szum wokół startupów

 

Kult startupów to już przesada

 

Oczywiście, po każdym spektakularnym upadku startupu media uwielbiają rozpisywać się na ten temat i wciąż powtarzać retoryczne pytanie “jak to się mogło znowu stać”. Ale zanim to się dzieje, media chętnie pomagają budować mity wokół startupów, które są wciąż w niepewnej fazie rozwoju. Wszyscy znamy tego rodzaju medialne historie, które bardzo często zawierają powtarzalne elementy: ich bohaterowie rzucili studia, by stać się geniuszami przedsiębiorczości dzięki swojej odwadze oraz rewolucyjnym pomysłom; biznes swoje początki miał w obskurnym garażu czy piwnicy, by w ledwie kilka lat przenieść się do prestiżowego biura gdzieś w Dolinie Krzemowej, itd.

Przy lekturze tego rodzaju artykułów (a nawet książek) nasuwa się refleksja, że wokół startupów narasta absurdalny, coraz bardziej szalony kult. Niepohamowany entuzjazm przy jednoczesnym braku krytycyzmu przywołuje na myśl sektę z oddanymi wyznawcami i oświeconymi guru.

Kult startupów sprawia, że bańka, w jakiej znajduje się Dolina Krzemowa rośnie, a według wielu – już niedługo pęknie. Co stanie się wtedy ze startupami? Tego nie wie nikt, ale my mamy nadzieję, że powróci zdrowy rozsądek.

 

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]