Czy sztuczna inteligencja zastąpi programistów?

 



W 2015 roku Andrej Karpathy, obecny szef działu AI tesli, doktor uniwersytetu Stanford przeprowadzał testy Rekurencyjnej Sieci Neuronowej (RNN) używając typu LSTM (Long Short Term Memory). Autor eksperymentu uczył swoje modele na różnych dostępnych źródłach tekstu tak, aby generowały one swoje własne treści.
RNN są nazywane rekurencyjnymi/powtarzającymi się, ponieważ wykonują to samo zadanie dla każdego elementu sekwencji, a dane wyjściowe zależą od poprzednich obliczeń. Możemy też myśleć o RNN, że posiadają one ”pamięć”, która przechwytuje informacje o tym, co zostało obliczone do tej pory.

Ciekawą częścią eksperymentu było zastosowanie jako tekstu uczącego obok twórczości Shakespeare’a czy artykułów z Wikipedii pełnego kodu źródłowego jądra Linuxa. Czyli źródłowego kodu języka C zajmującego jakieś 474MB. Nauczona na takim zbiorze sieć wygenerowała poniższy listing kodu:


/* 
 * Increment the size file of the new incorrect UI_FILTER group information
 * of the size generatively.
 */
  
static int indicate_policy(void)
{ 
  int error;
  if (fd == MARN_EPT) { 
    /* 
     * The kernel blank will coeld it to userspace.
     */ 
    if (ss->segment < mem_total)
      unblock_graph_and_set_blocked();
    else
      ret = 1;
    goto bail;
  } 
  segaddr = in_SB(in.addr); 
  selector = seg / 16; 
  setup_works = true; 
  for (i = 0; i < blocks; i++) { 
    seq = buf[i++]; 
    bpf = bd->bd.next + i * search; 
    if (fd) { 
      current = blocked; 
    } 
  } 
  rw->name = "Getjbbregs";
  bprm_self_clearl(&iv->version);
  regs->new = blocks[(BPF_STATS << info->historidac)] | PFMR_CLOBATHINC_SECONDS << 12;
  return segtable; 
}

 
Pełny artykuł w którym Karpathy opisuje swoje eksperymenty można znaleźć tutaj.


Powyższy kod prawdopodobnie się nie kompiluje i z pewnością nie wnosi nic użytecznego w jądro Linuxa. Jednak może być początkiem ciekawej dyskusji nad możliwością zastąpienia pracy programisty przez maszynę.
Według futurystycznych przewidywań, stworzonych na podstawie publikacji Carl Benedikt Frey i Michael A. Osborne "The Future of Employment: How susceptible are jobs to computerisation?” istnieje 48% prawdopodobieństwo zastąpienia programisty przez maszynę.


Brzmi to jak mrzonki i bujanie w obłokach, ale trwają pracę nad poważnymi zastosowaniami uczenia maszynowego w celu pisania kodu. Microsoft oraz Uniwersytetu Cambridge stworzyli system o nazwie DeepCoder, które bazuje na technice „program synthesis”, czyli tworzy nowe programy wykorzystując do tego linie kodu pochodzące z już istniejącego oprogramowania.


Autorzy przewidują, że narzędzie będzie w niedalekiej przyszłości pomagało w budowaniu rutynowych programów zajmujących się na przykład pozyskiwaniem informacji ze stron internetowych, albo automatycznym katalogowaniem zdjęć czy dokumentów bez wkładu pracy programisty, a jedynie na podstawie opisu biznesowego problemu wykonanym przez laika w dziedzinie pisania kodu.


Czy możliwe będzie całkowite zastąpienie programisty? Prawdopodobie dopiero gdy uda nam się stworzyć tzw. silną sztuczną inteligencję (artificial general intelligence) - czyli taką, która spełnia założenie, że pewne formy sztucznej inteligencji mogą posiadać wszystkie atrybuty dostępne umysłowi ludzkiemu.
Jednak to wcale nie tak odległe czasy - AI zastąpi programistów do roku 2040, ostrzegają naukowcy z Oak Ridge National Laboratory. Twierdzą oni, że do 2040 roku technologie uczenia maszynowego i przetwarzania języka naturalnego będą tak zaawansowane, że będą w stanie pisać lepszy kod oprogramowania i szybciej niż najlepsi “ludzcy” koderzy. Jako jedno z większych wyzwań postrzegane jest to, że występują i będą występować nadal różnice między architekturą sprzętową i wymaganiami oprogramowania.


W ankiecie przeprowadzonej przez Evans Data Corp, 550 twórców oprogramowania zostało zapytanych o najbardziej niepokojące aspekty ich kariery. 29 procent powiedziało: "Ja i moje wysiłki na rzecz rozwoju zostają zastąpione przez sztuczną inteligencję". Tak więc nie jest to istotny i zauważalny aspekt rozwoju technologii.


Komputery już teraz potrafią wiele.

 
Tworzą piosenki


Magenta to projekt zespołu Google Brain. Zespół pracuje przy użyciu TensorFlow - biblioteki uczenia maszynowego od Google. Już teraz można posłuchać pierwszej wygenerowanej komputerowo piosenki - skomponowanej bez żadnej ludzkiej pomocy.

 
 
Pokonują ludzi w grach

W 1997 roku w Nowym Jorku komputer IBM Deep Blue wygrał mecz szachowy z Garrym Kasparovem. To był pierwszy raz, gdy maszyna pokonała mistrza świata w szachach w warunkach turniejowych.


W 2011 roku inny komputer IBM - Watson - wziął udział w telewizyjnym konkursie "Jeopardy" przeciwko poprzednim zwycięzcom. Watson musiał słuchać pytań i udzielać odpowiedzi w naturalnym ludzkim języku. Nie był podłączony do Internetu.


W marcu 2016 r. AlphaGo - program komputerowy od Google DeepMind stworzony do gry planszowej Go - pokonał Lee Sedol, ówczesnego Mistrza Świata w Go.

 
Malują obrazy

W lutym 2016 r. W San Francisco Google sprzedało 29 obrazów na aukcji charytatywnej. Wszystkie zostały wykonane przez sztuczną inteligencję Google'a. Wydarzenie to zostało nazwane "DeepDream: sztuka sieci neuronowych".


 
Dokonują medycznych odkryć

W 2013 r. Sztuczna inteligencja została zaprzęgnięta do pracy w celu wykrycia raka piersi. Sieć neuronowa została przeszkolona, ​​aby wykrywać oznaki raka za pomocą dziesiątków tysięcy zdjęć mammograficznych choroby.
Ale sieć neuronowa nauczyła się, że nie jest aż tak ważne, aby szukać samych guzów, ale raczej innych modyfikacji tkanki, które nie znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie komórek nowotworowych. To była nowa wiedza dla ludzkości. Do 2013 roku medycyna o tym nie wiedziała.


To z pewnością nie wszystko i tylko kwestią czasu jest, kiedy maszyna napisze swój pierwszy program komputerowy. Już niebawem powstaną narzędzia angażujące uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję w pomoc programiści - inteligentne sugerowanie kodu, wykrywanie potencjalnych błędów czy problemów.
W nieco dalszej przyszłości pojawią się mechanizmy budowania coraz to bardziej złożonych aplikacji na podstawie ich opisu biznesowego. Być może będzie można nawet porozmawiać z komputerem o naszym pomyśle - a on wygeneruje za nas kod aplikacji?

 

 

Post Author

Konrad Pawlus
CTO, co-founder

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?
6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?

    Black Friday będzie rokiem 2022 w pigułce. Internet pęka w szwach od prognoz i strategii. W tym artykule przedstawiamy sześć najbardziej rozpowszechnionych, istotnych lub po prostu interesujących. Przedstawiamy również nasze podejście do nich. Ale przede wszystkim podpowiadamy, co z nimi zrobić. Na honorowe wyróżnienie zasługują prognozy: zabawki rozejdą się jak świeże bułeczki, ubrania […]

Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement
Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement

    Zwiększanie Customer Lifetime Value to jeden z najskuteczniejszych sposobów na podniesieniea przychodów. W końcu klient, którego już mamy, kosztuje nas znacznie mniej niż konwersja nowego użytkownika. W tym artykule pokażemy cztery scenariusze, w których możesz inteligentnie wykorzystać platformę Customer Engagement, aby zapewnić klientom większą wartość i zarobić więcej pieniędzy w tym procesie.   […]

Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku
Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku

    Wyobraź sobie, że masz niesamowicie efektowną stronę docelową, dzięki której dynamicznie przybywa Ci nowych leadów. Statystyki pną się w górę, a sprzedaż rośnie w oszałamiającym tempie. Jak stworzyć dobry landing page, który przyciągnie uwagę? Landing page, czyli strona docelowa, to miejsce, gdzie po kliknięciu w reklamę lub link w mailu trafia odbiorca. Od dobrze stworzonej […]

SALESmanago wzmacnia zespół C-Level Exec, szykując się na czterokrotny wzrost na terenie Europy, i doskonaląc swoje wsparcie marketerów eCommerce … z głową.
SALESmanago wzmacnia zespół C-Level Exec, szykując się na czterokrotny wzrost na terenie Europy, i doskonaląc swoje wsparcie marketerów eCommerce … z głową.

    26 września 2022, Kraków: Po dziewięciocyfrowej inwestycji ze strony Silver Tree i Perwyn, SALESmanago wzmacnia swój zespół wykonawczy C-Level. Celem jest zwiększyć przychody z 20 do 100 milionów Euro w ciągu najbliższych czterech lat i objąć pozycję europejskiego lidera customer engagement.   Nowi członkowie C-Level to doświadczeni liderzy z organizacji B2B, eCommerce i […]

Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku
Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku

    Prawie wszyscy przedsiębiorcy planują rozpocząć pozyskiwanie Danych Zero-Party w celu rozwiązania problemu deprecjacji informacji. Jednocześnie, jak pokazują badania Forrestera, mniej niż połowa z nich wie, jak z powodzeniem korzystać z takich zbiorów danych!   W lutym 2022 r. Forrester Consulting przeprowadził ankietę wśród 200 osób decyzyjnych różnych szczebli (manager+), skoncentrowanych na pozyskiwaniu klientów. […]

Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?
Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?

    Customer Engagement Platform to znacznie więcej niż platforma Customer Data, którą już znasz, być może nawet używasz. Jej funkcje znacznie wykraczają poza zbieranie i ujednolicanie danych, a umacniający wpływ na zespoły marketingowe jest ogromny. W tym artykule szczegółowo wyjaśnimy różnicę między tymi systemami. Aby stawić czoła wyzwaniom obecnej recesji, marketerzy muszą w dużym […]

Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?
Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?

    Inflacja sprawia, że klienci zastanawiają się dwa razy, nim otworzą portfel. I choć wciąż kupują, to ich zachowanie się zmieniło. W sektorze eCommerce obserwujemy inflacyjną recesję lojalności, która stawia marketerów w paradoksalnej sytuacji: muszą zwiększać swoją efektywność bez zwiększania kosztów operacyjnych. Jest z tego wyjście  – z głową.   Zachowanie klientów się zmieniło […]

Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce
Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce

    Jak w chińskim przysłowiu, żyjemy w ciekawych czasach, które zmuszają nas do przekraczania ograniczeń i jeszcze efektywniejszego działania – mówiąc prościej, zgodnie z zasadami lean. W tym artykule przedstawiamy najpilniejsze wyzwania w dzisiejszym marketingu eCommerce i dostarczamy wskazówek, jak przygotować się na zmiany, których efekty już widzimy wokół nas.   Ciekawe czasy   […]

4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!
4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!

    W poprzednim artykule zwróciliśmy uwagę, że Lean Marketing wymaga inteligentnych, wysoce wydajnych, drobnych kroków, zamiast wielkich planów marketingowych. W tym artykule pokażemy 4 praktyczne sposoby na wykonanie takich kroków i znalezienie wartościowych klientów we własnej bazie danych.   Wzmocnienie elementów strategii lean   Jak wskazaliśmy również w poprzednim artykule, niektóre elementy strategii Lean […]

Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?
Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?

    Najpierw było Lean Manufacturing, potem Lean Management. Ukonstytuowały one powszechne rozumienie terminu Lean, który oznacza osiąganie celów bez kosztownych strat lub nadwyżek – czasu, zasobów lub wysiłku. Lean Marketing zawiera wszystkie te elementy, a ponadto czerpie wiele ze stylu zarządzania projektami Agile. Lean Marketing jest również znacznie łatwiejszy, gdy masz platformę Customer Data […]