Czy warto zmienić e-Mail Marketing na Marketing Automation?

SALESmanago

Warto.

294 miliardy to średnia liczba wiadomości e-mail wysyłanych dziennie. 1,88 miliarda – liczba użytkowników poczty e-mail na świecie. 89 % wysyłanych emaili to spam. Każdy z nas już przyzwyczaił się do zapchanej skrzynki pocztowej.

W międzyczasie zmieniają się nawyki potencjalnych klientów, którzy po pierwsze uczą się jak radzić sobie z natłokiem informacji, a po drugie mają coraz lepsze rozeznanie rynkowe i trzymają pod kontrolą cały cykl zakupowy. Niezależnie czy kupują żelazko czy usługi dla swojej firmy za kilkaset tysięcy złotych.

Przy tak rozwijającym się rynku i zmieniającym się potencjalnym kliencie coraz większego znaczenia dostarczanie właściwej informacji we właściwym czasie.

W tym kontekście e-mail marketing jako koncepcja marketingowa pozostaje niezmienna od wielu lat i jest wykorzystywana przez 90% firm. Co więcej wykorzystywana jest jako jedno z najskuteczniejszych narzędzi do marketingu. Dzieje się tak pomimo tego, że z roku na rok skuteczność tradycyjnego e-mail marketingu jest coraz słabsza.

 

Problemy e-mail marketingu

E-Mail Marketing w formie, którą stosuje zdecydowana większość firm polega na wysłaniu sporej ilości emaili a następnie na modlącym oczekiwaniu na jakiś efekt sprzedażowy. Ktoś się odezwie – jest świetnie. Nie? Nie ma tragedii. Jeden szefów marketingu internetowego w jednej z największych firm w Polsce opowiedział dowcip ilustrując problemy email marketingu. Pewnego razu książę rycerz czekał na list od księżniczki. Czekał, rok, drugi. Nagle widzi nadlatującego gołębia, który w dziobie niesie kopertę. Otwiera ją, czyta: „Kuje miecze – tanio”. Nic dziwnego, że marketingowcy coraz częściej zadają sobie pytania:

  1. 1. Czy mój mailing trafia w potrzebę zakupową potencjalnego klienta?
  2. 2. Czy mój mailing zawiera dopasowane do potrzeby klienta treści?
  3. 3. Jaka jest wartość biznesowa informacji które dostaję po wysyłce e-mailingu?
  4. 4. Jak wysyłka mailingu przekłada się na konwersje (Sprzedaż lub Leady)

Odpowiedzi na te pytania są dosyć proste:

(1) Posiadając nawet bardzo dobre, imienne bazy danych, ze zgodami na otrzymywanie wiadomości, prawdopodobieństwo, że nasza wysyłka mailingowa będzie zbieżna z faktyczną potrzebą zakupową odbiorcy jest niewielkie.

(2) Treści emaili tworzymy nie w oparciu o to co chce potencjalny klient tylko co chcemy w danym momencie sprzedać.

(3) Jesteśmy w stanie mierzyć efektywność e-mail marketingu poprzez podawanie ilości otwarć emaili lub kliknięć w linki ale ta informacja ma niewielką wartość biznesową.

(4) Podawanie informacji o konwersji sprzedażowej z e-mailingu bez podania szerszego kontekstu interakcji klienta z naszymi produktami i usługami oraz wcześniejszymi akcjami marketingowymi jest mało wiarygodne.

Pomimo tego e-mail marketing nadal jest bardzo popularny i istnieje mnóstwo biznesów w których doskonale się sprawdza. Trzeba zarazem przyznać, że poczucie, że e-mail marketing działa najczęściej wynika z determinacji działów sprzedaży, które dynamicznie prą ku pozyskaniu klienta i generują wzrost przychodów firm.  Skoro coś pozornie działa, po co więc to zmieniać, w szczególności w momencie dużej presji na obniżanie kosztów marketingu.

Odkryjmy e-mail marketing na nowo

A może istnieją jakieś punkty krytyczne w których dynamicznie rozwijająca się firma powinna zacząć myśleć o wykorzystaniu innego narzędzia? Myślenie o nowym rozwiązaniu można rozpocząć przy występowaniu następujących warunków:

  • Znaczny spadek efektywności e-mail marketingu jako formy pozyskiwania klientów
  • Wzrost kosztów osobowych obsługi tradycyjnych procesów marketingowych
  • Rosnące poczucie, że w sumie nie wiemy skąd się bierze nasza sprzedaż i leady
  • Chęć głębszego zaangażowania się w relacje z aktualnymi i potencjalnymi klientami.

Narzędziami, które mogą poszerzyć wykorzystanie e-mail marketingu i odkrywają ten obszar na nowo są systemy klasy Marketing Automation. SALESmanago (www.salesmanago.pl) jest pierwszym w Polsce tego typu systemem.

Co nowego wnosi Marketing Automation

Marketing Automation zaczyna się dokładnie tam gdzie kończy się email marketing.

W systemie marketing automation, zbierana jest informacja o tym kto otwiera e-maile, kto klika w linki w tych e-mailach, ale ta informacja ma niewielkie znaczenie. Marketing Automation dostarcza informacji kiedy klient faktycznie zainteresował się naszą ofertą po otrzymaniu mailingu i wszedł na naszą stronę www w poszukiwaniu większej ilości informacji. Dzięki temu Marketing Automation, w odpowiedzi na zachowanie klienta dostarcza dopasowanych ofert we właściwym czasie.

Na czym polega działanie klasycznego systemu Marketing Automation

  • Identyfikacja i rozpoznanie osób zainteresowanych naszą ofertą i rozpoznaje – system rejestruje na każdą wizytę naszego aktualnego lub potencjalnego klienta na naszej stronie www.
  • Gromadzenie informacji o kliencie i budowa profilu klienta – System gromadzi informacje o zainteresowaniu klienta naszą ofertą, ile czasu spędzał na poszczególnych częściach naszej witryny, jakie były źródła wejść na naszą stronę (Reklama, Google, Facebook, bezpośrednio, mailing?)
  • Grupowanie i segmentacja aktualnych i potencjalnych klientów – w oparciu o zachowanie klienta na naszej stronie, informację o źródłach wejść i zainteresowaniu – system grupuje klientów w konkretne segmenty.
  • Scoring potencjalnych klientów – System Marketing Automation buduje ciągły ranking klientów w oparciu o ich aktywność na naszej stronie i udostępnia te informacje działom marketingu i sprzedawcom aby ich działania koncentrowały się na najlepszych szansach biznesowych.
  • Automatyzacja akcji marketingowych – do poszczególnych segmentów, system  kieruje automatyczne dopasowane oferty marketingowe, które dla poszczególnych segmentów predefiniuje samodzielnie użytkownik w systemie. Reguły automatyzacji i segmentacji definiuje użytkownik samodzielnie w systemie.
  • Analizuje skuteczność programów marketingowych – budowany profil klienta umożliwia nam szybkie dojście do tego jakie cykle działań marketingowych i jaki mix działań jest najskuteczniejszy sprzedażowo.

Powyższe funkcjonalności umożliwiają w nowy sposób spojrzeć na prowadzenie działań marketingowych firm i pozwalają na uzyskanie większego zwrotu z inwestycji w narzędzia marketingowe i marketing. Fakt, wymagają nieco większego zaangażowania i nabywania nowej wiedzy i może są nieco droższe, ale na pewno gwarantują że firma uzyskuje nową wiedzę o klientach dzięki czemu zwiększy potencjał do zbudowania głębszych wartościowych relacji z potencjalnymi i aktualnymi klientami. Warto.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]