Czym jest Customer Data Platform? CDP w pigułce część 1

 
 

W serii trzech artykułów CDP w pigułce przybliżamy podstawowe kwestie dotyczące Customer Data Platform: czym one są, czym różnią się od dotychczasowych systemów, dlaczego są lepsze i – co najważniejsze – w jaki sposób Ty i Twoja firma możecie wykorzystać ich ogromne możliwości. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest Customer Data Platform, jaki jest jej cel i jak ewoluowała.

Jako marketer eCommerce prawdopodobnie wielokrotnie słyszałeś o Customer Data Platform (CDP), jednak bez szerszego kontekstu czy zgłębienia tematu. A może jednak nigdy o nich nie słyszałeś? W obu przypadkach możesz tak naprawdę nie wiedzieć, czym one są i możesz mylić je ze starszymi typami systemów do zarządzania danymi. Z tego powodu, jest szansa, że największa wartość, jaką CDP może wnieść do Twojej firmy, przejdzie ci koło nosa. W końcu 74% firm korzystających z CDP odnotowało zwrot z inwestycji i wartość w ciągu pierwszego roku! (Tealium)

Ale zanim w kolejnych artykułach z tej serii omówimy liczne przewagi rozwiązań CDP nad dotychczasowymi systemami, zacznijmy od podstaw.

 

Czym jest CDP?

 

Customer Data Platform to cyfrowe narzędzie, które gromadzi i ujednolica dane konsumenckie First-Party z wielu źródeł i łączy je w jeden, spójny profil klienta.

Podobną definicję podaje Instytut CDP:

„(…) gotowe oprogramowanie, które tworzy trwałą i ujednoliconą bazę danych klientów, dostępną dla innych systemów”

Oznacza to, że CDP to gotowe oprogramowanie, które może być natychmiast używane i zwykle jest dostarczane przez profil użytkownika. 

„Trwała i ujednolicona baza danych klientów” oznacza, że CDP gromadzi dane z wielu różnych źródeł. W zasadzie robi to we wszystkich punktach kontaktowych firmy, w których możliwe jest pozyskiwanie danych konsumenckich First-Party, takich jak sprzedaż, lojalność, obsługa klienta, media społecznościowe itp. Dane z różnych źródeł są przechowywane w CDP, a następnie łączone i ujednolicane w jednolity profil klienta.

Wreszcie, „dostępna dla innych systemów” oznacza, że dane klientów są udostępniane każdemu innemu systemowi, który ich potrzebuje, jak np. systemy używane przez dział handlowy, sprzedaży lub marketingu. 

Tak więc, Customer Data Platform służą trzem celom.

 

3 Cele Customer Data Platform

 

Gromadzenie i ujednolicanie wszystkich danych dotyczących klientów firmy

 

Większość systemów, takich jak e-mail lub wcześniej wspomniane CRM, używanych przez marketerów, działa w silosach. Oznacza to, że dane pozostają w nich i nie są zmieniane pomiędzy systemami. Ta fragmentacja przesłania pełniejszy obraz. CDP działa, jako połączenie między fragmentarycznymi źródłami i tworzy jednolitą prawdę dla wszystkich .

 

Umożliwianie efektywnego zarządzania danymi klientów

 

Rozwiązania CDP umożliwiają firmie skuteczne zarządzanie Danymi First-Party w kontekście prywatności i praw do danych, kontrolując, jakie dane są dostępne dla kogo w firmie i na podstawie jakich zgód.

 

Umożliwianie działań opartych na danych

 

Dane First-Party są ujednolicone w profile konsumentów. Profile te są następnie dzielone na segmenty odbiorców. W kolejnym etapie, mogą one być wykorzystywane przez inne platformy w firmie.

 

Powody i sposób ewolucji CDP. Druga generacja Customer Data Platform

 

Problem nadmiaru danych

 

Powstanie pierwszej generacji CDP było podyktowane takimi potrzebami. Zostały one zaprojektowane w celu ujednolicenia danych konsumenckich i zapewnienia jednego źródła prawdy dla wszystkich działów firmy, po to aby działania podejmowane wewnątrz segmentów charakteryzowała synergia synergii. 

W praktyce okazało się, że są one nazbyt skupione na wykorzystaniu w celach marketingowych i nie uwzględniają kompleksowego doświadczenia klienta w całej firmie.  W raporcie z października 2019 r. pod tytułem „For B2C Marketers, Customer Data Platforms Overpromise and Underdeliver”  Forrester stwierdził, że: „CDP brakuje kluczowych możliwości rozwiązywania problemów związanych z kwestiami dotyczącymi tożsamości, higieną danych i organizacją omnichannel”. Bez tych możliwości CDP „nie mogą sprostać oczekiwaniom marketerów B2C w zakresie spersonalizowanego i ukierunkowanego zaangażowania klientów”.

Co było źródłem problemu? CDP pierwszej generacji technicznie były w stanie zebrać dane ze wszystkich źródeł dostarczonych przez firmę, a także posiadały funkcje umożliwiające zbudowanie ujednoliconego profilu konsumenta. Ale aby zbudować ten profil, wszystkie dane musiały być ręcznie analizowane przez specjalistów. Tylko na podstawie ich analiz można było podjąć odpowiednie działania.

Harvard Business Review odkrył w 2018 roku, że aby dojść do istotnych informacji, specjaliści poświęcali aż 80% czasu uporządkowując i oczyszczając surowe dane. Ogromna ilość pracy wkładana w samo organizowanie zestawów danych pozostawiała im zaledwie 20% czasu na wykonanie rzeczywistej analizy.  To właśnie wspomniany wyżej problem higieny danych.

Ta kwestia prowadzi do kolejnego obszaru, w którym tradycyjne CDP są niewystarczające, a mianowicie zapewnienie holistycznych profili konsumenckich, przydatnych w całej firmie, nie tylko w marketingu, ale także w sprzedaży, obsłudze klienta, lojalności itp. Ograniczeni czasowo pracownicy naukowi ds. danych są w stanie produkować wyłącznie fragmentaryczne modele, które następnie stanowiły podstawę do kolejnych, znów ręcznych działań.

Danych było dużo, ale nie wyłaniały się z nich żadne istotne informacje. To właśnie wtedy na scenę wkroczyły CIP.

 

Rozwiązanie – druga generacja Customer Data Platform

 

Customer Intelligence Platform (CIP) stanowią kolejny krok w ewolucji CDP. Rozwiązania CIP oferują precyzyjne informacje dzięki Danym Zero-Party oraz First-Party. Wykorzystują sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe w celu zrozumienia, rozwiązania i oceny zarówno ustrukturyzowanych, jak i nieustrukturyzowanych danych dostępnych dla firmy.  

 

Używanie sztucznej inteligencji do rozwiązywania kwestii związanych z tożsamością, higieną danych i międzykanałową organizacją, które były częścią „klasycznych” CDP, obejmuje:

  • Rozwiązywanie i usuwanie duplikatów podstawowych danych głównych dotyczących potencjalnych prospektów, klientów, kont, lokacji, transakcji, preferencji i powiązanych danych referencyjnych.
  • Dopasowywanie jednostek danych i nowych rodzajów zapisów.
  • Wzbogacenie Danych First-Party o wskaźniki Zero-Party. 
  • Umożliwienie szerokiemu gronu użytkowników wykonywania złożonych analiz za pomocą bezproblemowego interfejsu.
  • Generowanie wielu unikalnych obrazów klientów w czasie rzeczywistym.
 

CIP wykorzystują sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do gromadzenia, analizowania oraz oceny danych jakościowych i ilościowych. Są w stanie dzielić się spostrzeżeniami z działem marketingu, sprzedaży, obsługi klienta, finansów itp. znacznie skuteczniej niż „klasyczne” CDP. Dodanie inteligentnej automatyzacji eliminuje wąskie gardła na ścieżce zakupowej poprzez usprawnienie działań opartych na danych i umożliwia monitorowanie każdego etapu podróży klienta. Na tej podstawie tworzone są predykcyjne modele zachowań klientów. 

 

Przykłady efektywnej  organizacji omnichannel:

  • Do działu obsługi klienta zgłaszany jest problem. CIP informuje serwis, że jest to klient o wysokiej wartości dla firmy, który właśnie dokonał dużego zakupu.
  • Problem jest zgłaszany do działu obsługi klienta.  CIP informuje marketerów, aby wykluczyli tego klienta z planowanej kampanii, dopóki problem nie zostanie rozwiązany, aby zapobiec jego możliwej irytacji. 
 

Z tego punktu widzenia CIP stanowią nowoczesną iterację CDP, wspieraną przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. Technicznie rzecz biorąc, SALESmanago jest Platformą Customer Intelligence. Używamy jednak terminu AI-driven Customer Data Platform with Omnichannel Execution CDP nowej generacji byłoby równie odpowiednim określeniem. Tak jak CDP drugiej generacji. Wszystkie te określenia są poprawne z technicznego punktu widzenia.

 

SALESmanago – pod wieloma względami pierwszy

 

AI-driven Customer Data Platform with Omnichannel Execution – to termin ukuty przez SALESmanago. Byliśmy jednym z pierwszych, jeśli nie pierwszym dostawcą CDP, który wykorzystał sztuczną inteligencję Copernicus do wspierania pracowników naukowych zajmujących się danymi. A na pewno pierwszym, który tak silnie skupił się na Danych Zero-Party. Wreszcie, wykroczyliśmy poza drugą generację i teraz nasz system można nazwać Customer Engagement Platform.

Co to oznacza? Przeczytaj nasze kolejne artykuły z serii Podsumowując CDP.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Czym jest Customer Data Platform? CDP w pigułce część 1
Czym jest Customer Data Platform? CDP w pigułce część 1

    W serii trzech artykułów CDP w pigułce przybliżamy podstawowe kwestie dotyczące Customer Data Platform: czym one są, czym różnią się od dotychczasowych systemów, dlaczego są lepsze i – co najważniejsze – w jaki sposób Ty i Twoja firma możecie wykorzystać ich ogromne możliwości. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest Customer Data Platform, jaki […]

4 rzeczy na temat pomiaru wydajności sklepu, o których powinien wiedzieć każdy marketingowiec
4 rzeczy na temat pomiaru wydajności sklepu, o których powinien wiedzieć każdy marketingowiec

    Skuteczny rozwój każdej działalności wymaga sprawnego i precyzyjnego pomiaru wyników. Co ciekawe, różne badania i ankiety wskazują, że marketingowcy eCommerce uważają, że brakuje im umiejętności w tym zakresie. W tym artykule omówimy 4 problemy i trendy związane z pomiarem wyników oraz wskażemy rozwiązania, które sprawią, że Twój zestaw technologii i aplikacji marketingowych będzie […]

Zwiększ konwersję w eCommerce i zbieraj dane Zero-Party dzięki nowemu, stworzonemu z myślą o smartfonach, Email Design Studio
Zwiększ konwersję w eCommerce i zbieraj dane Zero-Party dzięki nowemu, stworzonemu z myślą o smartfonach, Email Design Studio

    Nowe Email Design Studio wyznacza standardy w email marketingu w zakresie customer engagement i budowania poczucia więzi z marką . Używając naszego unikalnego, zaprojektowanego z myślą o urządzeniach mobilnych kreatora emaili, zwiększysz poziom konwersji i zbierzesz cenne dane Zero-Party, które pozwolą Ci jeszcze lepiej zrozumieć swoich klientów.   E-mail wciąż jest królem marketingu […]

Ten artykuł został wygenerowany przez AI. Dotyczy e-maili, treści generowanych przez AI i Twojej przyszłości
Ten artykuł został wygenerowany przez AI. Dotyczy e-maili, treści generowanych przez AI i Twojej przyszłości

    Uwaga: ten artykuł (z wyjątkiem nagłówków i formatowania) został w całości wygenerowany przez sztuczną inteligencję   Wygeneruj post na blogu o chwytliwych tematach e-maili   Napisanie chwytliwego tematu wiadomości e-mail jest ważną częścią tworzenia skutecznej kampanii e-mail marketingu. Dobry temat może zachęcić odbiorców do otwarcia e-maila i przeczytania jego treści, a zły może […]

Pracuj jak dziesięciu najlepszych marketerów naraz! Różnica między Workflow, który działa, a takim, który nie bardzo
Pracuj jak dziesięciu najlepszych marketerów naraz! Różnica między Workflow, który działa, a takim, który nie bardzo

    Lean Marketing wymaga skuteczności, ale taki tytuł może wydawać się przesadą. To nie jest jednak wygórowane oczekiwanie, a propozycja rozwiązania. Jest to wykonalne – jeśli masz odpowiedni Workflow. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest Workflow, jak działa, kto odpowiada za jego efektywność, a ostatecznie – jak skorzystać z doświadczenia twórców szablonów. Utrata produktywności […]

[Nowa funkcjonalność] Szablony Workflow opracowane przez ekspertów eCommerce, dopasowane do twoich celów marketingowych
[Nowa funkcjonalność] Szablony Workflow opracowane przez ekspertów eCommerce, dopasowane do twoich celów marketingowych

    Zebraliśmy naszych czołowych ekspertów eCommerce, którzy na co dzień pracują z największymi światowymi markami, aby całkowicie przeprojektować szablony Workflow w naszej Bibliotece. Ludzie ci włożyli tysiące godzin swojego doświadczenia i unikatową wiedzę w stworzenie nowych, ulepszonych szablonów. Wszystko to, aby zaoszczędzić Twój czas. Ponadto, do Biblioteki dodaliśmy Generator Workflow — pierwszą taką funkcję […]

[Nowa Funkcjonalność] Zmaksymalizuj swój wpływ i kontrolę dzięki nowemu eCommerce Dashboard
[Nowa Funkcjonalność] Zmaksymalizuj swój wpływ i kontrolę dzięki nowemu eCommerce Dashboard

    Nasza najnowsza funkcjonalność, eCommerce Dashboard, agreguje dane z platform eCommerce oraz oprogramowania marketingowego i prezentuje je w jednym miejscu, w czasie rzeczywistym, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Jako, że umożliwia szybki przegląd wydajności sklepu internetowego, a także szczegółowe śledzenie różnych aspektów biznesu, stanowi niezwykle skuteczne, wielokanałowe narzędzie Growth Intelligence.   […]

SALESmanago przeprowadzi się do dedykowanego biurowca w Ocean Office Park na krakowskim Zabłociu
SALESmanago przeprowadzi się do dedykowanego biurowca w Ocean Office Park na krakowskim Zabłociu

    SALESmanago, największa w Polsce i najszybciej rosnąca firma tworząca rozwiązania technologiczne dla eCommerce, we wrześniu przyszłego roku przenosi swoją siedzibę do nowo powstającego Ocean Office Park na krakowskim zabłociu. Grupa Cavatina rozpoczęła już prace nad biurowcem, który zapewni dedykowaną, nowoczesną przestrzeń dla blisko 700 obecnych i przyszłych pracowników SALESmanago.    Charakterystyczny, okrągły Ocean […]

6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?
6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?

    Black Friday będzie rokiem 2022 w pigułce. Internet pęka w szwach od prognoz i strategii. W tym artykule przedstawiamy sześć najbardziej rozpowszechnionych, istotnych lub po prostu interesujących. Przedstawiamy również nasze podejście do nich. Ale przede wszystkim podpowiadamy, co z nimi zrobić. Na honorowe wyróżnienie zasługują prognozy: zabawki rozejdą się jak świeże bułeczki, ubrania […]

Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement
Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement

    Zwiększanie Customer Lifetime Value to jeden z najskuteczniejszych sposobów na podniesieniea przychodów. W końcu klient, którego już mamy, kosztuje nas znacznie mniej niż konwersja nowego użytkownika. W tym artykule pokażemy cztery scenariusze, w których możesz inteligentnie wykorzystać platformę Customer Engagement, aby zapewnić klientom większą wartość i zarobić więcej pieniędzy w tym procesie.   […]