Dlaczego coaching wcale nie zmieni Twojego życia

Czy coaching i rozwój osobisty to plaga naszych czasów? Gdzie się nie rozejrzeć – tam rzesze coachów, mówców motywacyjnych, szkoleniowców, trenerów rozwoju osobistego, a także ich wyznawców i… krytyków. Choć sama idea “rozwoju osobistego”, rozumiana jako poszerzanie horyzontów i zdobywanie nowych umiejętności jest jak najbardziej godna pochwały, to wokół całej branży utworzyła się nadęta do granic śmieszności atmosfera, która stała się pożywką dla memów – i trudno się dziwić.

źródło: bazgram

O ile w chęci rozwijania się nie ma nic złego, to coaching może przynieść Ci więcej szkody niż pożytku. Dlaczego? Przedstawiamy 5 powodów, dla których coaching może stanąć na drodze do Twojego rozwoju i wcale nie zmieni Twojego życia.

 

1. Zajmuje cenny czas, który możesz poświęcić na prawdziwy rozwój

Choć czasami wszyscy chcielibyśmy, żeby było inaczej, doba wciąż ma tylko 24 godziny. Jeśli próbujesz łączyć życie zawodowe, prywatne i jeszcze chcesz poświęcać choć kilka godzin tygodniowo na rozwój – to niestety czasu zawsze będzie za mało. Naturalne jest to, że mimo wielkich chęci czas, który możesz spędzić na przykład na czytaniu książek, jest ograniczony. W tej sytuacji musisz mądrze wybrać to, co naprawdę wartościowe. Jak? Przykłady pierwsze z brzegu: nie idź na kolejne przegadane szkolenie z rozwoju osobistego, tylko na kurs, na którym nauczysz się czegoś praktycznego – na przykład gotowania albo podstaw programowania; nie czytaj książek o rozwoju osobistym, tylko książki faktycznie rozwijające – w literaturze pięknej znajdziesz więcej prawd życiowych niż w wynurzeniach coachingowych guru. Bez obrazy, ale jakby nie patrzeć, żadna przemowa motywacyjnego guru nie dorasta do pięt dziełom Prousta czy Kafki!

 


A może… nauczysz się Marketing Automation?


 

2.Daje ci fałszywe poczucie, że robisz coś wartościowego

Uważasz, że skoro czytasz książki o rozwoju osobistym, śledzisz swoich ulubionych coachów na Facebooku, Instagramie, Twitterze, Linkedinie, YouTube, Tumblrze (i tak dalej, i tak dalej…), regularnie uczestniczysz w webinarach, szkoleniach i kosztownych kursach, to już nie musisz więcej w siebie inwestować – bo przecież robisz już wystarczająco dużo! Niestety, nie ma nic gorszego, niż popaść w samozadowolenie, które pozbawia motywacji do dalszego działania i rozwoju w innych dziedzinach – choćby poszerzania wiedzy o świecie czy rozwijania umiejętności zawodowych. Lubisz od czasu do czasu obejrzeć jakiś motywujący filmik czy przeczytać książkę z zakresu rozwoju osobistego? OK, nie oceniamy (każdy ma swoje guilty pleasures), ale nie ograniczaj się tylko do tego!

 

3. Pożera Twoje zasoby finansowe

Wokół twojego ulubionego coacha pieczołowicie zbudowana jest marketingowa otoczka, niekiedy szumnie nazywana personal brandingiem, której celem jest nakłonienie Cię do sięgnięcia do kieszeni i wyłożenia ciężkich pieniędzy na kolejne kursy, poradniki, szkolenia i inne tego rodzaju przyjemności. Bez mrugnięcia okiem płacisz, ile trzeba, bo przecież jest to właśnie to, czego potrzebujesz – kolejna rewolucyjna metoda, która tym razem już na pewno ostatecznie odmieni twoje życie i poprowadzi cię ścieżką ku sukcesom! Spójrzmy prawdzie w oczy – w wielu przypadkach branża coachingu to świetnie funkcjonująca maszynka do zarabiania pieniędzy. A zarabia się ni mniej, ni więcej jak na wiernych fanach samozwańczych coachów. Z drugiej strony – sporo pieniędzy wyciąga się także od osobników aspirujących do bycia coachami – organizując przeróżne kursy czy nawet studia o szumnych nazwach. To niemałe kwoty, które można by przeznaczyć na cele o wiele pożyteczniejsze.

źródło: jeja.pl

4. Sprawia, że polegasz na innych ludziach, zamiast liczyć na siebie

Zamiast wziąć sprawy w swoje ręce, ślepo wierzysz, że pomoc coacha jest kluczowa dla rozwiązania Twoich problemów (i uwaga, nie mówimy tu o osobach z profesjonalnym przygotowaniem, jak terapeuci!). Jednak zapominasz, że jedyną osobą, która realnie może coś zmienić w swoim życiu, jesteś właśnie ty. O ironio, ta zasada to jedna z podstaw tradycyjnego coachingu! Zazwyczaj zadaniem coacha jest uświadomienie, że moc sprawczą posiadamy my sami, oraz pomoc w wykorzystaniu drzemiącego w nas potencjału, by osiągnąć pełnię swoich możliwości. Jednak zbyt często ta sytuacja jest wypaczona i działa zupełnie na opak, co sprawia, że coachee namiętnie słucha wszystkiego, co trener rozwoju ma do przekazania, ale nie wprowadza żadnych zmian do swojego życia.

źródło: memytutaj.pl

 5. Nie uświadamia, że największa mądrość płynie z życiowego doświadczenia

“Doświadczenie jest najlepszym nauczycielem” – brzmi jak wyświechtany banał, prawda? Jednak z tej sentencji Cycerona wielu mogłoby wyciągnąć cenną naukę. Ta prawda tyczy się zarówno praktycznych umiejętności (nie ma lepszego sposobu na naukę, niż metoda prób i błędów), jak i tak zwanej “życiowej mądrości”, którą trudno czerpać z książek. Doświadczenia zdobytego z biegiem lat nic nie zastąpi – niektóre rzeczy musimy po prostu przeżyć na własnej skórze. Nie oznacza to oczywiście, że nie warto się niczego uczyć, ale niewątpliwie są pewne sprawy, których nie nauczysz się z książek ani na szkoleniach.

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.