Dlaczego marketerzy obawiają się automatyzacji

Stopień wykorzystania marketing automation stopniowo wzrasta, jednak nie jest to szybki wzrost. Nie ma zbyt wielu małych firm, które mogą pochwalić się automatyzacją marketingu. Jednak liczba marketerów, którzy w ogóle zaczęli stosować technologie marketingowe, szybko rośnie. Według tego badania, 48% ankietowanych podmiotów zajmujących się marketingiem uważa, że ich organizacja jest pionierem technologii marketingowych. Zdaniem Gartnera, CMO wydają prawie tyle samo na technologie marketingowe, co CIO w tych samych firmach.

Zadziwiające, nieprawdaż? Tempo postępu, jaki widzimy w technologiach marketingowych zapiera dech w piersiach. Weźmy na przykład taką automatyzacje marketingu. Jest to niezwykle kompaktowe narzędzie, które zaprzęga do pracy technologie marketingowe i zbiera je w jednym miejscu. Oczywiście dla marketerów brzmi to jak muzyka, i nie jest to przesadzone stwierdzenie. Trudno jednak zauważyć ten sam entuzjazm wśród sprzedawców, jeśli chodzi akceptację automatyzacji marketingu w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Próbuję powiedzieć, że automatyzacja marketingu jest częścią dostępnej technologii marketingowej. Ludzie wdrażają technologie marketingowe i wydaja na to sporą część swojego budżetu. I mimo to nadal podważają skuteczność tego rozwiązania jako przynoszącego realne korzyści.

Tak naprawdę, według najnowszego raportu opublikowanego przez firmę Ascend2, aż 65% CMO twierdzi, że dysponują wszystkimi niezbędnymi narzędziami do marketingu. Ale tylko 31% z tych marketingowców może w pełni wykorzystać to, co mają. Nawet z 35%, które nie mają niezbędnych narzędzi, tylko połowa w pełni wykorzystuje to, co ma.

Wynika z tego, że większość marketingowców inwestuje w technologie, ale nie wykorzystuje ich potencjału. A jeśli nie korzystasz z tego co masz w jak największym stopniu, nie osiągniesz pożądanych wyników. Prowadzi to do niezadowolenia, a ostatecznie ogólnej nieufności w stosunku do technologii w ogóle. Nie dziwi więc, że stopień wykorzystanie platform do automatyzacji marketingu nie jest tak wysoki, jak mogło by się wydawać.

Aby zrozumieć, co wpływa na tempo wdrożenia technologii automatyzacji marketingu postanowiłem poszukać głębiej. Oto co znalazłem.

Strach przed technologią

Technologia jest darem. Jeśli możesz ją przyjąć, możesz też nauczyć się ją wykorzystywać. Ale, jak to ludzie, jesteśmy ostrożni. Obawiamy się, że technologia może zbytnio wkroczyć w nasze życie. Obawiamy się, że z jej powodu możemy okazać się zbędni. Jest to prawdopodobnie jeden z największych powodów, dla których tempo wdrażania marketing automation jest wciąż niskie.

Co więcej, fakt, że marketingowcy inwestują tak wiele w technologie marketingowe, ale nie korzystają z nich w pełni, co skutkuje kiepskimi wynikami tylko dolewa oliwy do ognia. Stwarza sytuację, w której zamiast analizować, co poszło nie tak, marketerzy narzekają na software. Moja rada: nie panikuj. Możesz się bać, ale jeśli nie popełniasz błędów to nigdy się nie nauczysz jak robić rzeczy we właściwy sposób. Dobrze wykorzystaj przerobione lekcje.

Sukces osiągnięty przy użyciu technologii marketingowej i lęk przed nią są skorelowane. Jeśli Ci się nie powiedzie, to tylko wzmocni Twój strach. Nie obawiaj się automatyzacji marketingu. Rutynowe działania marketingowe staną się znacznie prostsze, a Twoje szanse na sukces wzrosną bardziej niż podejrzewasz.

Czytaj dalej: WILL MARKETING AUTOMATION TAKE AWAY JOBS?

Kiepskie rozeznanie w cenach

Podobnie jak inne nowinki, na początku marketing automation było droga zabawą. Od tego czasu ceny spadły, wraz z wzrostem liczby użytkowników. I nie chodzi już tylko o to, że jest o wiele więcej dostawców niż 5 lat temu. Automatyzacja marketingu jest sprzedawana w modelu SaaS. Płacisz miesięczne opłaty za korzystanie z oprogramowania, więc raczej nie doprowadzi Cię do bankructwa. Wybierz dostawcę, który nie zwiąże Si rąk roczną umową.

W rzeczywistości dzięki temu, że CMO przeznaczają więcej budżetu na technologie a dostawcy obniżają ceny oprogramowania, możesz skorzystać z możliwości, aby wreszcie zainwestować w platformę swoich marzeń. Nie rzucaj się na największych producentów, bo ich rozwiązanie niekoniecznie musi pasować do Twojej firmy. Poszukaj narzędzia, które odpowiada Twoim potrzebom. Będziesz prawdopodobnie otrzymywać dobrą usługę po znacznie niższych kosztach.

Czytaj więcej: BEST MARKETING AUTOMATION SOFTWARE REVIEW WEBSITES

Brak wewnętrznych zasobów

Bardzo niewielu marketingowców tradycyjnych ma dogłębną wiedzę na temat automatyzacji marketingu. To całkiem zrozumiałe. Sprawia to, że wielu marketerów powstrzymuje się od wykorzystania tego typu technologii, obawiając się, że nie będą mogli jej użyć.

Jest to jednak słaba wymówka – w sieci masz bezpłatny dostęp do nieprzebranych zasobów związanych z automatyzacją marketingu. Możesz doszkolić siebie i swój zespół przed wprowadzeniem tego rozwiązania. Możesz przeznaczyć codziennie trochę czasu na naukę automatyzacji. To naprawdę łatwe. Istnieją blogi o automatyzacji marketingu prowadzone  przez sprzedawców, takie jak Esanosys, które można subskrybować by otrzymywać odpowiednią dawkę wiedzy marketingowej.

Jeśli jednak dysponujesz budżetem, możesz też zatrudnić ekspertów ds. Automatyzacji marketingu, którzy pomogą lepiej obsługiwać system.

Czytaj więcej: 10 BEST MARKETING AUTOMATION BLOGS TO FOLLOW

Nadmiar rozwiązań

Według badania przeprowadzonego przez firmę Walker Sands, tylko 21% marketingowców korzysta z oferty jednego dostawcy. Reszta ma po kilka marketingowy z różnych narzędzi. W dłuższej perspektywie, jeśli używasz takiego pakietu, wyrządzisz więcej szkody, mimo że mogło by się wydawać, że jest wręcz na odwrót.

Czy wiesz, że 56% firm nie może nadążyć za tempem rozwoju technologii? Jest to kolejny powód, dla którego marketingowiec panikuje i ucieka się do desperackich inwestycji technologicznych. Ale jeśli chodzi o automatyzację marketingu, oferuje Ci ona jednolitą platformę do wszystkiego. Dosłownie – korzystasz ze wszystkich funkcji z jednego panelu. Zautomatyzowanie marketingu może wydawać się ryzykiem, ale jest to ryzyko, które się ostatecznie opłaci.

Czytaj więcej: WHY DISPARATE MARKETING TOOLS DO MORE HARM THAN GOOD

Procesy marketingowe poza światem cyfrowym

Wielu marketingowców nadal wierzy, że analogowe procesy marketingowe będą nadal wiodły prym jak w poprzednich latach. W rzeczywistości, tradycyjne metody marketingu już nie wystarczają. Nie wiesz, ile osób zobaczy Twoją reklamę w gazecie. Nie wiesz kto to rzeczywiście widzi, wejdzie do twojego sklepu i kupi Twój towar.

Mówiąc wprost nie masz pojęcia o prawdziwym zasięgu i konwersjach, jeśli chodzi o marketing tradycyjny. Co więcej, żyjemy w dobie informacji, w której milenialsi stają się najważniejszymi klientami. Milenialsi są nie tylko dobrze poinformowani, ale też niezwykle zaawansowani technologicznie. I lubią takie firmy, które prezentują podobny poziom.

Dlaczego zatem się go kurczowo trzymasz? Cyfrowe procesy marketingowe pozwalają kierować reklamy do social media i w inne kanały marketingowe. Pozwalają śledzić osoby, które klikną i odpowiedzą na przekaz. Możesz rzeczywiście zmierzyć zaangażowanie i zrozumieć, co ludzie lubią. Twoi odbiorcy częściej sprawdzą swoje kanały RSS na Facebooku, niż tradycyjną gazetę. Masz zatem większą szansę dotarcia do swoich odbiorców na platformie cyfrowej, a nie na analogowej.

Czytaj więcej: WHAT DO MILLENNIALS EXPECT FROM MARKETING?

Ty też możesz z tego skorzystać!

Kiedy już przezwyciężysz swoją niepewność na początkowych etapach, możesz być o wiele pewniejszy w swoich poczynaniach. Poczytaj przed inwestycją w marketing automation. Staraj się zrozumieć, jak to działa, a w dłuższej perspektywie przyniesie to wymierne korzyści. To całkiem proste, jak już się z tym zmierzysz. I mimo że na razie wykorzystanie software do automatyzacji marketingu może być niepełne, to nie jest to stan, który utrzyma się na długo. Kiedy ludzie już poznają magię, która się w niej znajduje, każdy będzie chciał kawałek tego tortu dla siebie!


Autor: Sourabh Mathur

Założyciel & CEO Esanosys, najfajniejszej agencji marketing automation na świecie. . Sourabh jest z zawodu marketerem, a przy okazji pełnoetatowym tatą i miłośnikiem marketing automation. Stara się ulepszać świat automatyzacji po jednym workflow na raz. Zatweetuj do mnie zaczep mnie, albo napisz do mnie, jeśli masz genialny produkt i chcesz, żeby zyskał sławę na całym świecie.

Wyślij opinię / feedback o moim artykule tutaj@sourabhmathur albo dodaj mnie do sieci na LinkedIn 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]