Dlaczego nie każdy może zostać testerem

Praca w branży IT owiana jest wieloma mitami oraz niesamowitymi opowieściami dotyczącymi wysokich zarobków przy niskim nakładzie pracy, zróżnicowanych benefitów i wykonywania samych ciekawych, pełnych wyzwań zadań. Dla starszego pokolenia osoba pracująca w IT często postrzegana jest jako człowiek, który nic nie robi, tylko cały dzień gra w gry na komputerze. Same przyjemności. Wszystkie te interesujące historie sprawiają, że każdy chce pracować w IT. Dla osób, które zgłębią wiedzę na temat pracy w branży technologicznej, okazuje się, że nie trzeba być programistą by móc czerpać korzyści z tych wszystkich wspaniałości. Dla wielu okazuje się, że bycie testerem jest najprostszą droga do wejścia w środowisko IT, ponieważ wystarczy odbyć 120h kurs i zdobędzie się całą potrzebną wiedzę. W zasadzie nic złego by w tym nie było, gdyby nie fakt, że jest to bardzo nieprawdziwe stwierdzenie.

Jakie cechy powinien posiadać dobry tester?

Powinna być to osoba bardzo kreatywna, z otwartym umysłem, dbająca o szczegóły i lubiąca doszukiwać się tzw. dziury w całym. Niby nie nadzwyczajne cechy, które może posiadać każdy, jednak są one bardzo istotne. Zadaniem testera jest zepsuć to co zrobił developer na wszystkie możliwe sposoby. Co więcej, trzeba wykazać się większym sprytem niż końcowy użytkownik, który będzie korzystał z danego programu. Nie jest to proste zadanie. Również, nie bez powodu panuje opinia, że najlepszym testerem jest developer, który wypalił się w swoim zawodzie. Taka osoba doskonale wie co mógł zrobić programista i w prosty sposób znajdzie słabe punkty nowego kodu. Dodatkowo należy pamiętać, że najlepszy tester to ten, którego developerzy nienawidzą. Oczywiste jest, że nikt nie lubi jak wytyka się mu błędy, stąd developerzy i QA (Quality Assurance) często wchodzą na wojenną ścieżkę.

SALESmanago Marketing Automation

Pierwszy etap bycia testerem – tester manualny

Zadaniem testera manualnego jest zapoznanie się ze specyfikacją programu, następnie sporządzenie dokumentacji zawierającej spis scenariuszy testowych, a na końcu według wytycznych sprawdzenie zgodności programu na podstawie wskazówek znajdujących się w specyfikacji. Czyli jest to klikanie po programie i doszukiwanie się błędów, a następnie ich raportowanie. Dobrze jest poznać jeden z najpopularniejszych programów do zgłaszania tasków, czyli JIRA. Na pierwszym etapie kariery testera wiedza techniczna nie jest zbyt potrzebna. Jednak, aby móc się rozwinąć i przejść na wyższy poziom testów manualnych trzeba umieć spojrzeć w logi, zweryfikować błędy w konsoli, sprawdzić poprawność zapisu danych na bazie, czy poprawność działania kodu. I niestety tego nie nauczymy się na kursie, który trwa 120h. W momencie podejmowania decyzji o zostaniu testerem warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chce się rozwijać w technicznym kierunku, ponieważ wiąże się z poświęceniem dużej ilości czasu na naukę.

Rozwój kariery testera – tester automatyczny

Na tym etapie zaczyna się prawdziwa zabawa, czyli automatyzacja swojej pracy. W momencie, gdy tester manualny znudzi się prowadzeniem w kółko manualnych testów regresyjnych, dochodzi do etapu gdzie zaczyna swoją przygodę z testami automatycznymi. Na tym etapie konieczne jest posiadanie zacięcia technicznego. Warto poznawać po kolei takie narzędzia jak np. Selenium IDE, Selenium WebDriver, Jenkins, IntelliJ, TeamCity, Git oraz języki programowania Python, Java, C#. Tak jak w przypadku programisty, im więcej pracy włożymy, im więcej się nauczymy, im większe zacięcie techniczne będziemy posiadać, tym lepszym testerem będziemy. Poza testami regresyjnymi dochodzą np. testy wydajnościowe, testy bezpieczeństwa, testy eksploracyjne. Tak jak widać, pole do rozwoju jest ogromne. Dlatego chcąc być bardzo dobrym w tej dziedzinie trzeba rozwijać się i uczyć przez cały czas.

Podsumowując, zawsze warto zastanowić się dwa razy nad rozwojem swojej kariery zanim podejmie się decyzję o byciu testerem. Dla osób, które chcą spróbować swoich sił w tym kierunku, można zawsze zacząć zdalnie wykonywać pracę poprzez platformy do testowania takie jak Test IO, uTest, Testbirds, Beta Family, itd. i sprawdzić, czy jest to na pewno to, co nas kręci.

SALESmanago Marketing Automation

Katarzyna Rejdych
Product Director

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku
Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku

    Prawie wszyscy przedsiębiorcy planują rozpocząć pozyskiwanie Danych Zero-Party w celu rozwiązania problemu deprecjacji informacji. Jednocześnie, jak pokazują badania Forrestera, mniej niż połowa z nich wie, jak z powodzeniem korzystać z takich zbiorów danych!   W lutym 2022 r. Forrester Consulting przeprowadził ankietę wśród 200 osób decyzyjnych różnych szczebli (manager+), skoncentrowanych na pozyskiwaniu klientów. […]

Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?
Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?

    Customer Engagement Platform to znacznie więcej niż platforma Customer Data, którą już znasz, być może nawet używasz. Jej funkcje znacznie wykraczają poza zbieranie i ujednolicanie danych, a umacniający wpływ na zespoły marketingowe jest ogromny. W tym artykule szczegółowo wyjaśnimy różnicę między tymi systemami. Aby stawić czoła wyzwaniom obecnej recesji, marketerzy muszą w dużym […]

Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?
Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?

    Inflacja sprawia, że klienci zastanawiają się dwa razy, nim otworzą portfel. I choć wciąż kupują, to ich zachowanie się zmieniło. W sektorze eCommerce obserwujemy inflacyjną recesję lojalności, która stawia marketerów w paradoksalnej sytuacji: muszą zwiększać swoją efektywność bez zwiększania kosztów operacyjnych. Jest z tego wyjście  – z głową.   Zachowanie klientów się zmieniło […]

Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce
Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce

    Jak w chińskim przysłowiu, żyjemy w ciekawych czasach, które zmuszają nas do przekraczania ograniczeń i jeszcze efektywniejszego działania – mówiąc prościej, zgodnie z zasadami lean. W tym artykule przedstawiamy najpilniejsze wyzwania w dzisiejszym marketingu eCommerce i dostarczamy wskazówek, jak przygotować się na zmiany, których efekty już widzimy wokół nas.   Ciekawe czasy   […]

4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!
4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!

    W poprzednim artykule zwróciliśmy uwagę, że Lean Marketing wymaga inteligentnych, wysoce wydajnych, drobnych kroków, zamiast wielkich planów marketingowych. W tym artykule pokażemy 4 praktyczne sposoby na wykonanie takich kroków i znalezienie wartościowych klientów we własnej bazie danych.   Wzmocnienie elementów strategii lean   Jak wskazaliśmy również w poprzednim artykule, niektóre elementy strategii Lean […]

Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?
Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?

    Najpierw było Lean Manufacturing, potem Lean Management. Ukonstytuowały one powszechne rozumienie terminu Lean, który oznacza osiąganie celów bez kosztownych strat lub nadwyżek – czasu, zasobów lub wysiłku. Lean Marketing zawiera wszystkie te elementy, a ponadto czerpie wiele ze stylu zarządzania projektami Agile. Lean Marketing jest również znacznie łatwiejszy, gdy masz platformę Customer Data […]

[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!
[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!

    Dzięki SALESmanago Twoje ulubione narzędzia marketingowe są teraz łatwiej dostępne niż kiedykolwiek. Możesz cieszyć się nimi wszystkimi, zebranymi w jednym miejscu. Wystarczy kliknąć. Zasil swój marketing danymi klientów, korzystając ze wszystkich swoich ulubionych narzędzi. Użyj gotowych integracji lub dodaj Kod Monitorujący do swojej witryny, aby błyskawicznie zintegrować ją z SALESmanago. Integracja napędza marketing […]

10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji
10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji

    W naszym ostatnim artykule zwróciliśmy uwagę na współczynnik konwersji i jego fundamentalne znaczenie dla eCommerce – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, to w zasadzie tylko zwykła strona internetowa. Dziś pokażemy ci 10 praktycznych sposobów na stabilne, ugruntowane zwiększenie współczynnika konwersji – miesiąc po miesiącu.   Jak wyliczyć współczynnik […]

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]