Dlaczego powinieneś łączyć content marketing z Marketing Automation

Dziś marketerzy (i ich przełożeni) gubią się w dżungli sloganów, haseł i buzzwordów. Pośród nich poczesne miejsce zajmują szczególnie dwa: Marketing Automation i content marketing (marketing treści). Są dziś na ustach wszystkich! Które z nich wybrać?

Tak naprawdę potrzebujesz ich obu, ponieważ tylko w duecie pokażą Ci pełnię swoich możliwości.


Internet Rzeczy dla marketerów. Pobierz darmowego ebooka


Marketing treści, Marketing Automation: definicje i zestawienie

Marketing treści (content marketing) polega na wykorzystaniu atrakcyjnych treści (postów, ebooków, wideo, prostych gier czy quizów, raportów, podcastów, webinarów, kursów) do przyciągnięcia odbiorców na stronę www, edukowania ich oraz budowania relacji, tak z nowymi użytkownikami, jak i z obecnymi klientami.

 

Automatyzacja marketingu (Marketing Automation) to pojęcie obejmujące technologie, które pozwalają Ci personalizować komunikację z użytkownikiem we wszystkich kanałach. Uwzględniają one zazwyczaj monitorowanie aktywności użytkowników na stronie www, segmentację listy, emaile 1-do-1, dopasowanie strony do konkretnego odbiorcy w czasie rzeczywistym czy precyzyjne targetowanie reklam w social media czy sieciach RTB.  

 

Jak widzisz, te dwie metody są komplementarne: content marketing oznacza tworzenie angażujących materiałów, zaś automatyzacja odpowiada za wskazanie, czego potrzebuje Twoja publiczność oraz dostarczenie treści odpowiednim odbiorcom w optymalnym momencie. Innymi słowy, Marketing Automation pomoże lepiej dystrybuować i wykorzystać produkowane materiały, np. przy zastosowaniu kompleksowych, opartych na danych programów, takich jak Lead Nurturing. Ponadto oferuje Ci narzędzia do mierzenia skuteczności poszczególnych działań.

 

Zobacz, jak działają razem.

 

Dostarczanie treści do odpowiedniego odbiorcy

Cartoon Character Cute Robot Isolated on Grey Gradient Background. Writer. Vector EPS 10.

Twoja publiczność – to nie jest jednolita grupa. Jedni z nich są laikami w branży albo po raz pierwszy kontaktują się z Twoją marką, inni są lojalnymi klientami bądź zaawansowanymi czytelnikami. W systemie Marketing Automation znajdziesz profile swoich odbiorców. Dzięki nim zrozumiesz, jakie tematy ich interesują i jakiego rodzaju treści powinieneś tworzyć. Ale system też podpowie, jaki materiał będzie najbardziej odpowiedni dla danego odbiorcy: ponieważ monitoruje zachowanie poszczególnych osób na stronie, platforma może przefiltrować jej treść i zasugerować czytelnikowi posty, które będą dla niego najbardziej interesujące.

 

Dostarczanie treści w najlepszym momencie

W marketingu znalezienie odpowiedniego momentu jest kwestią fundamentalną. Ta sama oferta może spotkać się z zupełnie innym przyjęciem w zależności od tego, kiedy adresat ją otrzyma. To samo dotyczy treści: jakiś webinar może być teraz niezrozumiały dla użytkownika, ale za dwa miesiące ta sama osoba uzna go za bardzo przydatny.

Rozwiązanie? Obserwuj swoją publiczność, by wiedzieć, co i komu podsunąć (czyli monitoruj ich zachowanie przy pomocy systemu Marketing Automation) i wykorzystuj w dystrybucji segmentację, wiadomości 1-do-1 oraz targetowanie w mediach społecznościowych czy sieciach RTB, by upewnić się, że Twoje posty trafią do odpowiednich osób w odpowiednim czasie.   

 

Zmień ruch na stronie w leady

Powiedzmy jasno: Twoim celem nie jest pisanie najbardziej poczytnego bloga w branży ani pokonanie Wardęgi w wyścigu o tytuł władcy YouTube’a. Koniec końców chodzi o sprzedaż, prawda?

Z pomocą automatyzacji stworzysz złożone kampanie i lejki, które będą organizować, ujmować w ramy podróż zakupową klienta, zapewnią progres użytkowników od pierwszego kontaktu (np. zapoznania się z treścią) po zakup i będą ich wspierać na każdym etapie tej drogi.

 

Ważnym punktem w tej wędrówce jest pozyskiwanie leadów, czyli moment, kiedy użytkownik podaje Ci swoje dane kontaktowe. Marketing Automation dostarczy w tym zakresie świetne rozwiązania, takie jak sprytne formularze kontaktowe czy spersonalizowane pop-upy. Dzięki temu też będziesz mógł też wykazać mierzalne efekty działań. Skoro o tym mowa..

 

Mierzalne efekty i optymalizacja treści

Content marketing postrzega się często jako praktykę twórczą, której efekty trudno zmierzyć. Bo przecież chodzi o zaangażowania, relacje czy inspirowanie. Ale z zaawansowanymi narzędziami analitycznymi możesz zmierzyć je wszystkie i sprawdzić, jak treści przekładają się na pozyskiwanie leadów i sprzedaż.

Technologia marketingu pozwoli CI również przeprowadzać testy A/B/X: drobne zmiany w szablonie bloga czy na landing page mogą przynieść znaczące efekty.

 

Wsparcie dla działu sprzedaży

Rola sprzedawców ewoluuje: stają się oni raczej asystentami i konsultantami, którzy aktywnie wspierają klienta w znalezieniu najlepszej opcji. Treści przydadzą się im w utrzymywaniu relacji z potencjalnymi klientami: mogą polecić konkretny materiał danemu rozmówcy, z którego ten dowie się więcej na interesujący temat. Mogą również wykorzystać dane zebrane na karcie kontaktu w systemie: w ten sposób widzą historię danej osoby, to, czego szukała na stronie www, jakie materiały pobrała, jakie podstrony przejrzała, etc. Dzięki zapoznaniu się z tymi informacjami przed podniesieniem słuchawki sprzedawcy mogą lepiej przygotować się do rozmowy tak, by mówić o sprawach, które dana osobę ciekawią i wpasowują się w kontekst sytuacji.  

 

Podsumowując: potrzebujesz duetu

Content marketing i Marketing Automation najlepiej działają w duecie. Gdy zastosujesz obie metody, unikniesz powszechnych błędów związanych z wdrażaniem poszczególnych technik w izolacji, kiedy to albo przedkłada się produkcję treści nad jej dystrybucję, bądź kiedy usprawnia się proces dostarczania słabych treści (dobrze dystrybuowane słabe treści wciąż są słabe).

 

Michelle Aymold porównuje content marketing do serca marki, zaś automatyzację – do jej mózgu. Może to upraszczające, ale dobrze pokazuje, że w skutecznie działającej firmie potrzebne są oba komponenty, by zaadresować wszystkie problemy.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]