Dynamiczna randka z Marketing Automation

Być może zauważyłeś, że zarówno marketing, jak i cały proces sprzedażowy jest bardzo podobny do życia codziennego. Najlepiej widać to na przykładzie “procesu” randkowania. Nie wierzysz? Poznając nową osobę, wykonując pierwszy ruch, przedstawiając siebie i biorąc namiary, żeby umówić się na małe tête-à-tête, robisz dokładnie to samo co dobry marketer – odpowiadasz na pewną potrzebę konsumencką, robisz (a przynajmniej próbujesz zrobić) na rozmówcy dobre wrażenie, a następnie zmieniasz go w leada (czyli dostajesz dane kontaktowe). Czasem ktoś was sobie przedstawi (rekomendacje), czasem do spotkania poza gronem znajomych dojdzie po dłuższej znajomości (lead nurturing), a czasem z kolei poznacie się przez serwis randkowy (custom audience i reklamy w social media). Analogie można mnożyć. Gdybyż tylko dało się zautomatyzować część reakcji – alert kiedy się komuś podobasz, SMS ze szczegółami umówionego spotkania, email przypominający o zbliżającej się ważnej okazji…

 

Ponieważ w naszej ofercie Marketing Automation nie brakuje rozwiązań dynamicznych, postanowiłam pofantazjować na łamach bloga, jak mogłaby wyglądać randka przeprowadzona z ich użyciem. Bohaterami dzisiejszego wpisu są:

 

Dobre wrażenie

Zrobienie dobrego wrażenia to połowa sukcesu. Nie oszukujmy się – wszyscy lekko naciągamy fakty, żeby dobrze wypaść w oczach potencjalnego partnera, zwłaszcza na początku znajomości. Chciwie łowimy wszystkie wskazówki odnośnie tego, co podoba się osobie, z którą prowadzimy tę subtelną grę. Czy chodzi o nasze oczy i głębokie spojrzenie, czy o markowe ciuchy od stóp do głów, a może to nasza dogłębna znajomość rosyjskiej literatury z okresu międzywojennego? Co urzeka wybranka lub wybrankę najbardziej? Czyż nie byłoby dużo bardziej na miejscu odwołać się do prawdziwych preferencji tej osoby?

Wyobraź sobie zatem, że masz cichego wspólnika, który mierzy i sprawdza, które dziedziny życia najmocniej angażują osobę po drugiej stronie stolika: co przyciąga jej uwagę, wokół których tematów krąży i do których najczęściej wraca. A kiedy już zbierze te informacje, pokazuje Ci listę z wypisanymi tematami do rozmowy, oraz rzeczami, które warto podkreślić, żeby lepiej wpasować się w gust Twojej randki.

W świecie Ecommerce i digital marketingu Twoim skrzydłowym są dynamiczne rekomendacje www. Najprościej mówiąc, dzięki nim umieszczasz na stronie pola, w których – w czasie rzeczywistym – pokazujesz odwiedzającym produkty, którymi się interesują oraz oferujesz produkty podobne do tych, które przeglądają. Dodatkowo, wszystkim osobom powracającym na Twoją stronę przypominasz, czym się ostatnio interesowali. Ten prosty w użyciu kreator pozwala na bardzo łatwe tworzenie ramek rekomendacji, które będą automatycznie dostosowywać treści do zainteresowań każdego odwiedzającego, nawet dla anonimowych użytkowników.

 

Prosto do celu

W ferworze umizgów i zalotów często umyka nam clou całej konwersacji – dywagujemy na różne tematy, zbaczamy w kierunku abstrakcyjnych dygresji i zapominamy, że zaczęliśmy planować wspólny wyjazd, choć jeszcze nie zgodziliśmy się co do destynacji. Żeby to nie uciekło, warto by było zrobić coś w rodzaju podsumowania: zebrać interesujące tematy, pokazać kilka propozycji, zaproponować alternatywy. Najlepiej jeszcze zrobić to w oparciu o ustalenia poczynione w trakcie spotkania.

Gdyby randka była zakupami w sklepie online, z pomocą przyszłaby Ci funkcjonalność “email dynamiczny z ostatnio oglądanymi przedmiotami”, czyli prosty kreator maili dynamicznych. Pozwala on wysyłać, po wizycie na Twojej stronie www, wiadomości z wyszczególnionymi produktami, które przeglądali odwiedzający. To inteligentne rozwiązanie automatycznie dobiera zarówno liczbę wyświetlanych rekomendacji jak i same produkty indywidualnie dla każdej osoby odwiedzającej witrynę.

Jako dodatkową funkcję dodaliśmy do kreatora możliwość “ubrania” rekomendowanych produktów innymi ciekawymi treściami, co sprawia że wyglądają bardziej naturalnie niż zwykła, nachalna reklama.

 

Ratujmy co się da

Jednym z najczarniejszych randkowych scenariuszy jest ten, w którym coś idzie nie tak, a Ty nawet nie wiesz co. Jak masz naprawić swoją gafę, jeśli nie wiesz, co nią było? Czasem jesteś w stanie na okrętkę znaleźć przyczynę niepowodzenia. Czasem kontakt urywa się nie do końca z Twojej winy. Sprawne wyjaśnienie takich sytuacji pozwala w wielu przypadkach zdobyć drugą szansę na pokazanie się z dobrej strony, przełożyć plany na dalszy termin, jeśli przyczyna była zewnętrzna, ale też oszczędzić czas i energię (i inne zasoby, jeśli wiesz, co mam na myśli) jeśli gafa była zbyt wielka, żeby przymknąć na nią oko.

W marketingu jest dość podobnie: każdy marketingowiec zastanawia się, co sprawiło, że klient, który początkowo chciał dokonać zakupu, nie dokończył transakcji i opuścił stronę. Być może zabrakło mu czasu, lub cena była za wysoka?

W takich sytuacjach zawsze warto przypomnieć potencjalnemu klientowi jakie produkty chciał zakupić i przy okazji zaoferować specjalny rabat. W systemie SALESmanago możesz stworzyć wiadomość, która będzie zawierała produkty z przerwanej transakcji.

Kreator “porzucony koszyk” umożliwia tworzenie tego typu wiadomości oraz automatyczne zaplanowanie wysyłki spersonalizowanej wiadomości 1-do-1. Technologia, której użyliśmy w tym kreatorze dostosowuje szablon wiadomości do liczby produktów porzuconych przez klienta. Prosty kreator drag&drop pozwala upiększyć email z porzuconym koszykiem barwnymi akcentami, które dodatkowo mogą przekonać klienta, że warto dokonać zakupu właśnie u Ciebie.
I jak Ci się podoba wizja usprawnienia procederu randkowego? Jeśli uważasz, że świat jeszcze nie jest na to gotowy, to może chociaż sprawdź, jak nasze nowe kreatory sprawdzą się w Twoim sklepie online – pobierz ebooka Jak stworzyć niezwykłe doświadczenie zakupowe dzięki Marketing Automation!

 

SALESmanago to jedyna platforma CDXP (all-in-one Customer Data Platform & Customer Experience Platform) wspierana sztuczną inteligencją i wykorzystująca podejście no-code. Używana jest przez ponad 2000 klientów (m.in. Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance, Victoria’s Secret) w 50 krajach. Financial Times określił SALESmanago jako najszybciej rosnącą platformę marketing automation w Europie.

SALESmanago wykorzystuje pełen potencjał danych o klientach, łącząc zaawansowaną analitykę i hiperpersonalizację do dostarczenia w pełni konfigurowalnych, spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach marketingowych.

Firma zlokalizowana jest w Krakowie i zatrudnia 300 doświadczonych konsultantów, data scientists i inżynierów. SALESmanago działa międzynarodowo dzięki szerokiej sieci ponad 1000 partnerów biznesowych.

Zacznij swoją podróż z SALESmanago od 2-miesięcznego darmowego Proof of Concept. Zarejestruj się na www.salesmanago.pl

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]

Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?
Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?

    Skrupulatnie zbadaliśmy najnowsze trendy konsumenckie, aby oddzielić ziarno od plew i przedstawić rzetelne oszacowanie ogólnego kierunku ewolucji eCommerce. Oto, co odkryliśmy:   Klienci przenoszą się na urządzenia mobilne   Klienci zwykle odkrywają więcej produktów online niż w sklepach stacjonarnych. 55% z nich preferuje sieć z uwagi na wygodę, 46% większy wybór, a 45% […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane zero- i first-party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane Zero- i First-Party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI
Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI

    Last touch ROAS wciąż dominuje wyobraźnię marketerów jako prymitywne, ale proste narzędzie pomiarowe. W nowym krajobrazie eCommerce, zdominowanym przez zagadnienie prywatności, będzie musiało się to zmienić. Wskaźniki dla ROAS ucierpią z uwagi na brak danych z tracking i bardzo ograniczone sposoby identyfikacji urządzeń. Brak plików cookie third-party tylko pogorszy sytuację. Co zastąpi ROAS? […]

Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party
Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party

    Niedawne badanie przeprowadzone przez CommerceNext pokazuje, że 39% sprzedawców detalicznych i marek obawia się nowego środowiska post-cookie, zdominowanego przez podejście privacy-first. W badaniu autorzy starali się też dociec, jakich strategii wobec tego środowiska planują użyć marketerzy. Oszałamiający okazała się fakt, że branża eCommerce wydaje się być nieświadoma roli, jaką dane zero-party mogą – […]

Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce
Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce

    Podczas ostatniej poświęconej wynikom finansowym telekonferencji giganta mediów społecznościowych Facebook nie zabłysnął, co wskazuje na odpływ w internetowej przestrzeni reklamowej. Co to znaczy? W środę, 2 lutego 2022 r., Facebook przeprowadził telekonferencję na temat wyników za IV kwartał. To nie był dla niego moment triumfu. Gigant ogłosił prognozę, zgodnie z którą przychody w […]

7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party
7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party

    Ślad węglowy firm i ich produktów staje się coraz większym problemem dla klientów, a biznes gorączkowo szuka sposobów na jego zmniejszenie. Znaleźliśmy 7 sposobów, na to jak dane zero-party mogą być pomocne w wysiłkach na rzecz wypracowania bardziej zrównoważonego modelu — zarówno pod względem zrównoważenia biznesowego, jak i środowiskowego. Przekształcenie eCommerce w ECOmerce […]

[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć
[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć

    Aby radykalnie polepszyć komfort korzystania z naszego systemu, przeprojektowaliśmy jego interfejs od podstaw. Na początek przygotowaliśmy pionierskie wytyczne Human Interface, inspirowane najnowszymi trendami projektowymi dla najbardziej intuicyjnych systemów operacyjnych. Skrupulatne wykonanie założeń projektowych umożliwiło nam wyniesienie User Experience do poziomu nieosiągalnego, na dzień dzisiejszy przez żaden system SaaS. Celem, jaki sobie postawiliśmy, było […]