Dziury w e-marketingu, czyli którędy wycieka Twój budżet [Post gościnny]

Czy Twoje działania promocyjne w Internecie są szczelne? Upewnij się, czy część Twojego budżetu reklamowego się nie marnuje.

Czy marketing internetowy jest najbardziej efektywny kosztowo? Temat dyskusyjny. Ale na pewno działania on-line są najbardziej mierzalne. Przy dobrze skonfigurowanej analityce jasno widać, ile Cię kosztują wyświetlenia, kliknięcia, leady a nawet zamówienia.

Z drugiej strony, uruchomienie kampanii on-line jest bardzo łatwe – można to zrobić samodzielnie, bez pośrednictwa agencji ani innych specjalistów. To kuszące, ale nie mając doświadczenia w planowaniu i optymalizacji działań promocyjnych narażamy się na straty zazwyczaj większe niż kwoty zaoszczędzone na pominięciu pośrednika.

 

Gdzie szukać przecieków

Strona internetowa

Czy to serwis firmowy, produktowy czy dedykowana kampanii landing page – strona musi być zoptymalizowana pod kątem konwersji. Każdy element powinien prowadzić do jednego, z góry zdefiniowanego celu – rejestracji, zakupu, pobrania pliku. Jeżeli tak nie jest, duża część przyciągniętego ruchu jest marnowana, bo odwiedzający nie są „przechwytywani”.

 

Najłatwiejszy sposób na zmarnowanie budżetu reklamowego to strona niedostępna, np. z winy niedostosowania usługi hostingowej do zwiększonego ruchu. W trakcie działań promocyjnych zawsze trzeba monitorować dostępność serwisu – np. za pomocą SuperMonitoringu.

SEO

Podstawą pozycjonowania jest właściwy dobór słów kluczowych – takich, których rzeczywiście używają osoby z grupy docelowej (a nie jakich Ci się wydaje) i takich, które są ściśle związane z Twoją ofertą i dają szanse na konwersje. Niewłaściwe – lub zbyt szerokie w swoim znaczeniu – słowa kluczowe sprawią, że będziesz przyciągać do swojego serwisu użytkowników spoza Twojego targetu.

 

Jeżeli rozpoczniesz SEO od aktywności off-site (czyli np. link buildingu), ignorując lub zostawiając „na później” działania on-site (optymalizację techniczną serwisu oraz treści), Twój budżet na pozycjonowanie również będzie częściowo zmarnowany. Wydasz go optymalnie tylko zajmując się SEO we właściwej kolejności.

Kampania reklamowa

Niezależnie od modelu rozliczeniowego działań reklamowych – czy jest to CPM, CPC, CPA czy może hybryda – każda kampania wymaga ciągłej optymalizacji. Możliwość zmiany ustawień na bieżąco to jedna z najważniejszych korzyści reklamy w Internecie – i trzeba ją maksymalnie wykorzystać.

Jednorazowe skonfigurowanie kampanii – na kilka tygodni z góry – to sprawdzony przepis na zmarnowany budżet. Stale optymalizując ustawienia (słowa kluczowe, targetowanie, treści reklam, strony docelowe) i testując różne kombinacje zmniejszasz koszt jednostkowy (np. kliknięcia), skutkiem czego z określonego budżetu możesz wyciągnąć dużo więcej.

 

Czasem marnowanie budżetu wynika ze zwykłych zaniedbań lub braku komunikacji – np. promowania produktu, który już nie jest dostępny albo remarketingu oferty do użytkowników, którzy już z niej skorzystali.

Brak automatyzacji

Robot nie zastąpi człowieka (przynajmniej na chwilę pisania tego artykułu – bo AI ostatnio rozwija się błyskawicznie), ale z drugiej strony niekorzystanie z automatyzacji powtarzalnych i skalowalnych czynności to niepotrzebne marnowanie zasobów ludzkich.

W marketingu internetowym zautomatyzować możesz przede wszystkim komunikację emailową: cold mailing + follow-up, lead nurturing, kampanie typu drip, newslettery.

Przegapione wzmianki

Efekty działań reklamowych to nie tylko ruch i akcje na Twojej stronie. To również zainteresowanie marką lub produktem przejawiające się w postaci dyskusji na forach i w komentarzach, postów w mediach społecznościowych, czasem artykułów na blogach i w portalach.

To istotny potencjał sprzedażowy, na zignorowanie którego Cię nie stać. Wzmianki o Twoim produkcie (jak również o produktach konkurencji lub nawet samej kategorii) wykryjesz dzięki monitoringowi Internetu – np. Brand24.

Procesy

Nawet najlepsza kampania reklamowa może okazać się nieefektywna jeżeli wygenerowane przez nią rezultaty (leady, zamówienia) nie zostaną właściwie obsłużone. I nie chodzi tylko o gotowość do przyjęcia ruchu z kampanii w znaczeniu skali (odpowiednia liczba pracowników, wydajność operacyjna). Ważne jest też przygotowanie merytoryczne pracowników, spójność z komunikatem kampanii i postępowanie wg optymalnych procedur.

Jeżeli procesy są zaniedbane, mniej leadów przekształci się w zamówienia a nawet już pozyskani klienci mogą więcej nie wrócić.

 

Doprowadzenie do początku wszystkich wymienionych obszarów oczywiście również wiąże się kosztami. Ale na pewno mniejszymi niż potencjalne straty wynikające z realizowania „dziurawych” działań reklamowych. Im większy budżet kampanii, tym mniej istotne stają się koszty „łatania”, które przynosi same korzyści – nawet w czasie, kiedy żaden budżet reklamowy nie jest wydatkowany.

 

Konrad Caban kieruje agencją interaktywną SITEIMPULSE, od 2002 roku pomagającą klientom realizować ich cele biznesowe za pomocą marketingu internetowego.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.