Email Marketing Automation: poradnik + najlepsze praktyki

Czym jest Email Marketing Automation? Powinieneś wybrać platformę do Email Marketingu czy do Marketing Automation? Jak przeprowadzić skuteczną kampanię email z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi? Jak te narzędzia wpływają na efektywność działań?

Odpowiadamy na najczęstsze wątpliwości związane z automatyzacją email marketingu i pokazujemy, jak się do tego zabrać.


10 Przykazań Email Marketingu. Pobierz darmowego ebooka


 

Email Marketing a Marketing Automation

Na początek wyjaśnijmy: nie wybierasz między Email Marketingiem a Marketing Automation.

 

Email Marketing oznacza całość działań, jakie podejmujemy, komunikując się z naszymi odbiorcami przez email. Obejmuje on:

  • tradycyjne newslettery, wysyłane do całej bazy
  • wiadomości wysyłane do segmentu (np. wydzielamy z bazy kontaktów najbardziej lojalnych klientów i wysyłamy im specjalną ofertę z podziękowaniem za ich zaangażowanie)
  • maile dynamiczne 1-do-1 (wysyłane do pojedynczego użytkownika w odpowiedzi na jego działanie. Klasycznym przykładem takiej wiadomości są wiadomości ratujące porzucone koszyki czy wiadomości powitalne. Niekiedy wiadomości dynamiczne nazywa się autoresponderami)
  • wiadomości wysyłane w ramach kampanii Lead Nurturing czy cyklu wiadomości powitalnych.
  • kurs wysyłany przez email (forma Lead Nurturing dla zaawansowanych użytkowników; może to być również narzędzie lead generation)

 

Takie kampanie możesz przeprowadzić za pomocą:

  • systemu do Email Marketingu
  • platformy Marketing Automation
  • własnego systemu wysyłki wiadomości

 

Uwaga: nigdy nie używaj do tego celu programu pocztowego, nawet jeśli masz małą bazę odbiorców. Zdecyduj się wtedy na współpracę z platformą Email Marketingu bądź Marketing Automation, która oferuje darmową usługę dla mniejszej ilości kontaktów. Np. w SALESmanago otrzymujesz konto do Email Marketingu za darmo do 10 tys. kontaktów.

 

Dedykowana platforma Email Marketingu czy system Marketing Automation?

 

Systemy do email marketingu najczęściej oferują węższy zakres funkcjonalności, obejmujący:

  • stworzenie wiadomości (możliwość skorzystania z gotowych szablonów),
  • jej wysyłka (czasem z możliwością dopasowania czasu dostarczenia do preferencji odbiorców)
  • zbadanie skuteczność kampanii (otwarcia, kliknięcia, wypisania)
  • proste autorespondery.

 

W przeciwieństwie do nich, systemy Marketing Automation są bardziej kompleksowe, ponieważ uwzględniają wszystkie podejmowane przez Ciebie działania marketingowe, co sprawia, że łatwiej Ci tworzyć spersonalizowaną komunikację (np. dzięki możliwości segmentacji behawioralnej, wykorzystania scoringu albo maili dynamicznych, wywoływanych przez konkretne działanie użytkownika). Oprócz funkcjonalności systemów do Email Marketingu, platforma automatyzacji obejmuje również uwzględnienie większego spektrum danych o odbiorcach oraz uspójnienie kampanii email z działaniami prowadzonymi w innych kanałach.

Platforma Marketing Automation pozwoli Ci również zadbać o całe otoczenie kampanii email marketingu tj.:

  • formularze kontaktowe, za pomocą których zbierasz dane
  • landing pages
  • automatyczna integracja z CRM

Jeżeli posiadasz aplikację mobilną oraz system do Mobile Marketing Automation, możesz również wykorzystać te dane w Email Marketingu (i np. segmentować bazę z uwzględnieniem innych aplikacji, jakie użytkownicy mają zainstalowane na swoich urządzeniach).

 

Największą przewagą platform Marketing Automation nad systemami Email Marketingu jest:

  • kontrola całego procesu, od pozyskania kontaktu, przez segmentację, wysyłkę różnorodnych wiadomości, po landing page i analitykę,
  • możliwość wysyłania wiadomości dynamicznych 1-do-1 w reakcji na zachowanie użytkownika na stronie lub w aplikacji, oparte na pogłębionym profilu klienta.

 

Definicja Email Marketing Automation

Email Marketing Automation to Email Marketing wykorzystujący potencjał platformy automatyzacji. Kiedy korzystasz z platformy Marketing Automation, masz najszersze spektrum możliwości wysyłki wiadomości, ponieważ masz do dyspozycji najwięcej danych, na podstawie których możesz personalizować, oraz największą kontrolę nad całokształtem procesu.

 

Automatyzacja jest przyszłością email marketingu, pozwala bowiem dostarczać wiadomości precyzyjnie dopasowane do kontekstu: zainteresowań danej osoby, jej zwyczajów zakupowych, czasu, kiedy czyta maile, poprzednich zakupów, oglądanych produktów czy materiałów, z którymi się zapoznała.

 

Email Marketing jest najczęściej wykorzystywaną funkcją systemów Marketing Automation: aż 95% marketerów, którzy korzystają z platform automatyzacji, używa tego narzędzia do wysyłki emaili (źródło: Smart Insights)

 

10 najlepszych praktyk automatyzacji email marketingu

Kiedy już wiemy, na czym polega Email Marketing Automation, pora zobaczyć, jak to wygląda w praktyce. Poniżej znajduje się lista najlepszych praktyk, które wdrożysz dzięki platformie Marketing Automation.

 

  1. Dopasowanie czasu wysyłki do preferencji użytkownika: system Marketing Automation analizuje automatycznie, kiedy dany użytkownik jest najbardziej aktywny i kiedy najczęściej czyta Twoje maile. Na tej podstawie dopasuje czas dostarczenia wiadomości do każdego użytkownika indywidualnie. Dzięki temu klient X może dostać tę samą wiadomość w piątek o 13, a klient Y – w niedzielę o 9, zgodnie z preferencjami i zwyczajami każdego z nich.
  2. Maile do segmentów: wysyłaj wiadomości do segmentów Twojej bazy, dzięki czemu wiadomość będzie wartościowa dla użytkowników. Twoje kontakty możesz podzielić pod kątem ich zainteresowań, historii oglądanych bądź kupionych produktów, etapu lejka sprzedażowego, na którym znajduje się odbiorca, ale także lojalności (wykorzystaj scoringu i przeznacz inne treści dla zaangażowanych kontaktów, zaś inne – dla początkujących) czy zachowania w aplikacji mobilnej.
  3. Emaile ratujące porzucone koszyki: najcenniejszym rozwiązaniem tego typu są wiadomości ratujące porzucone koszyki, kiedy wysyłamy automatyczną wiadomość z produktami, które zostały dodane do koszyka, ale nie opłacone.
  4. Wiadomości/ cykle powitalne: to kolejna forma wiadomości dynamicznej 1-do-1. Przeciętna wiadomość powitalna wykazuje OpenRate na poziomie 50% (źródło: Emma). Według badań aż 74,4% klientów spodziewa się wiadomości powitalnej po zapisie na newsletter. Dzięki temu odbiorca nie zapomni o Twojej marce.
  5. Kampanie win back: kampanie tego typu adresowane są do nieaktywnych kontaktów w bazie. Wydzielenie ich oraz wysłanie im specjalnie przygotowanej wiadomości pozwala nam ocenić, czy dany adres email wciąż jest aktualny (higiena bazy) oraz zaktywizować osoby, które dawno nie odwiedziały Twojej strony.
  6. Kampanie Lead Nurturing: to cykle wiadomości edukacyjnych, które mają na celu przygotowanie leada do zakupu: stopniowe wprowadzenie go w świat marki oraz dostarczenie wiedzy, która jest potrzebna do podjęcia decyzji zakupowej. Według Annuitas, klienci poddawani takim kampaniom, wydają o 47% więcej niż ci, którzy nie odbyli Lead Nurturingu (więcej statystyk o Lead Nurturing)
  7. Emaile urodzinowe: to świetny sposób na zawiązanie osobistej relacji z użytkownikiem. Platforma automatycznie wyśle wiadomość z życzeniami i prezentem (zniżką, bonusem) w wybranym czasie (np. przed urodzinami, o treści „Zrób sobie prezent!”)
  8. Upsell i cross-sell: zdobywanie nowych klientów jest ważne, ale pamiętaj o wykorzystaniu w pełni potencjału osób, które już u Ciebie kupiły. Upselling (oferowanie wersji wyższej, premium, w tym dodatkowych gwarancji na produkt) oraz cross-selling (oferta produktów komplementarnych) z systemem Marketing Automation jest dużo prostsze, przede wszystkim dlatego, że możesz w łatwy sposób wyodrębnić klientów, którzy będą zainteresowani ofertą premium (za pomocą scoringu) oraz łatwo dobrać produkty komplementarne na podstawie historii produktów kupionych i oglądanych. Zaawansowane rozwiązania w tym zakresie przedstawia SALESmanago Copernicus – Machine Learning – AI.
  9. Używanie imienia odbiorcy w temacie i/lub w treści: to kolejny drobiazg, który pozwoli nawiązać osobistą relację z klientem i podnieść współczynnik otwarć.
  10. Łatwe tworzenie landing pages: poprawnie skonstruowane landing pages mogą zwiększyć konwersję nawet o 300%, więc nie szczędź na nie wysiłku. Starannie zaplanuj, gdzie ma prowadzić Twoja kampania.

 

Dzięki zastosowaniu platformy Marketing Automation do komunikacji email zyskujesz możliwość nie tylko stosowania zaawansowanych wiadomości dynamicznych 1-do-1, które są dużo chętniej otwierane i klikane, ale także masz kontrolę nad całością działań: uwzględniasz wszystkie dane o Twoich klientach podczas personalizowania emaili, możesz precyzyjnie adresować wiadomości 1-do-1, z łatwością tworzysz landing pages dla każdej kampanii oraz monitorujesz efekty.

Znajdź nas na Facebooku

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]