Czym jest Email Marketing Automation? Powinieneś wybrać platformę do Email Marketingu czy do Marketing Automation? Jak przeprowadzić skuteczną kampanię email z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi? Jak te narzędzia wpływają na efektywność działań?

Odpowiadamy na najczęstsze wątpliwości związane z automatyzacją email marketingu i pokazujemy, jak się do tego zabrać.


10 Przykazań Email Marketingu. Pobierz darmowego ebooka


 

Email Marketing a Marketing Automation

Na początek wyjaśnijmy: nie wybierasz między Email Marketingiem a Marketing Automation.

 

Email Marketing oznacza całość działań, jakie podejmujemy, komunikując się z naszymi odbiorcami przez email. Obejmuje on:

  • tradycyjne newslettery, wysyłane do całej bazy
  • wiadomości wysyłane do segmentu (np. wydzielamy z bazy kontaktów najbardziej lojalnych klientów i wysyłamy im specjalną ofertę z podziękowaniem za ich zaangażowanie)
  • maile dynamiczne 1-do-1 (wysyłane do pojedynczego użytkownika w odpowiedzi na jego działanie. Klasycznym przykładem takiej wiadomości są wiadomości ratujące porzucone koszyki czy wiadomości powitalne. Niekiedy wiadomości dynamiczne nazywa się autoresponderami)
  • wiadomości wysyłane w ramach kampanii Lead Nurturing czy cyklu wiadomości powitalnych.
  • kurs wysyłany przez email (forma Lead Nurturing dla zaawansowanych użytkowników; może to być również narzędzie lead generation)

 

Takie kampanie możesz przeprowadzić za pomocą:

  • systemu do Email Marketingu
  • platformy Marketing Automation
  • własnego systemu wysyłki wiadomości

 

Uwaga: nigdy nie używaj do tego celu programu pocztowego, nawet jeśli masz małą bazę odbiorców. Zdecyduj się wtedy na współpracę z platformą Email Marketingu bądź Marketing Automation, która oferuje darmową usługę dla mniejszej ilości kontaktów. Np. w SALESmanago otrzymujesz konto do Email Marketingu za darmo do 10 tys. kontaktów.

 

Dedykowana platforma Email Marketingu czy system Marketing Automation?

 

Systemy do email marketingu najczęściej oferują węższy zakres funkcjonalności, obejmujący:

  • stworzenie wiadomości (możliwość skorzystania z gotowych szablonów),
  • jej wysyłka (czasem z możliwością dopasowania czasu dostarczenia do preferencji odbiorców)
  • zbadanie skuteczność kampanii (otwarcia, kliknięcia, wypisania)
  • proste autorespondery.

 

W przeciwieństwie do nich, systemy Marketing Automation są bardziej kompleksowe, ponieważ uwzględniają wszystkie podejmowane przez Ciebie działania marketingowe, co sprawia, że łatwiej Ci tworzyć spersonalizowaną komunikację (np. dzięki możliwości segmentacji behawioralnej, wykorzystania scoringu albo maili dynamicznych, wywoływanych przez konkretne działanie użytkownika). Oprócz funkcjonalności systemów do Email Marketingu, platforma automatyzacji obejmuje również uwzględnienie większego spektrum danych o odbiorcach oraz uspójnienie kampanii email z działaniami prowadzonymi w innych kanałach.

Platforma Marketing Automation pozwoli Ci również zadbać o całe otoczenie kampanii email marketingu tj.:

  • formularze kontaktowe, za pomocą których zbierasz dane
  • landing pages
  • automatyczna integracja z CRM

Jeżeli posiadasz aplikację mobilną oraz system do Mobile Marketing Automation, możesz również wykorzystać te dane w Email Marketingu (i np. segmentować bazę z uwzględnieniem innych aplikacji, jakie użytkownicy mają zainstalowane na swoich urządzeniach).

 

Największą przewagą platform Marketing Automation nad systemami Email Marketingu jest:

  • kontrola całego procesu, od pozyskania kontaktu, przez segmentację, wysyłkę różnorodnych wiadomości, po landing page i analitykę,
  • możliwość wysyłania wiadomości dynamicznych 1-do-1 w reakcji na zachowanie użytkownika na stronie lub w aplikacji, oparte na pogłębionym profilu klienta.

 

Definicja Email Marketing Automation

Email Marketing Automation to Email Marketing wykorzystujący potencjał platformy automatyzacji. Kiedy korzystasz z platformy Marketing Automation, masz najszersze spektrum możliwości wysyłki wiadomości, ponieważ masz do dyspozycji najwięcej danych, na podstawie których możesz personalizować, oraz największą kontrolę nad całokształtem procesu.

 

Automatyzacja jest przyszłością email marketingu, pozwala bowiem dostarczać wiadomości precyzyjnie dopasowane do kontekstu: zainteresowań danej osoby, jej zwyczajów zakupowych, czasu, kiedy czyta maile, poprzednich zakupów, oglądanych produktów czy materiałów, z którymi się zapoznała.

 

Email Marketing jest najczęściej wykorzystywaną funkcją systemów Marketing Automation: aż 95% marketerów, którzy korzystają z platform automatyzacji, używa tego narzędzia do wysyłki emaili (źródło: Smart Insights)

 

10 najlepszych praktyk automatyzacji email marketingu

Kiedy już wiemy, na czym polega Email Marketing Automation, pora zobaczyć, jak to wygląda w praktyce. Poniżej znajduje się lista najlepszych praktyk, które wdrożysz dzięki platformie Marketing Automation.

 

  1. Dopasowanie czasu wysyłki do preferencji użytkownika: system Marketing Automation analizuje automatycznie, kiedy dany użytkownik jest najbardziej aktywny i kiedy najczęściej czyta Twoje maile. Na tej podstawie dopasuje czas dostarczenia wiadomości do każdego użytkownika indywidualnie. Dzięki temu klient X może dostać tę samą wiadomość w piątek o 13, a klient Y – w niedzielę o 9, zgodnie z preferencjami i zwyczajami każdego z nich.
  2. Maile do segmentów: wysyłaj wiadomości do segmentów Twojej bazy, dzięki czemu wiadomość będzie wartościowa dla użytkowników. Twoje kontakty możesz podzielić pod kątem ich zainteresowań, historii oglądanych bądź kupionych produktów, etapu lejka sprzedażowego, na którym znajduje się odbiorca, ale także lojalności (wykorzystaj scoringu i przeznacz inne treści dla zaangażowanych kontaktów, zaś inne – dla początkujących) czy zachowania w aplikacji mobilnej.
  3. Emaile ratujące porzucone koszyki: najcenniejszym rozwiązaniem tego typu są wiadomości ratujące porzucone koszyki, kiedy wysyłamy automatyczną wiadomość z produktami, które zostały dodane do koszyka, ale nie opłacone.
  4. Wiadomości/ cykle powitalne: to kolejna forma wiadomości dynamicznej 1-do-1. Przeciętna wiadomość powitalna wykazuje OpenRate na poziomie 50% (źródło: Emma). Według badań aż 74,4% klientów spodziewa się wiadomości powitalnej po zapisie na newsletter. Dzięki temu odbiorca nie zapomni o Twojej marce.
  5. Kampanie win back: kampanie tego typu adresowane są do nieaktywnych kontaktów w bazie. Wydzielenie ich oraz wysłanie im specjalnie przygotowanej wiadomości pozwala nam ocenić, czy dany adres email wciąż jest aktualny (higiena bazy) oraz zaktywizować osoby, które dawno nie odwiedziały Twojej strony.
  6. Kampanie Lead Nurturing: to cykle wiadomości edukacyjnych, które mają na celu przygotowanie leada do zakupu: stopniowe wprowadzenie go w świat marki oraz dostarczenie wiedzy, która jest potrzebna do podjęcia decyzji zakupowej. Według Annuitas, klienci poddawani takim kampaniom, wydają o 47% więcej niż ci, którzy nie odbyli Lead Nurturingu (więcej statystyk o Lead Nurturing)
  7. Emaile urodzinowe: to świetny sposób na zawiązanie osobistej relacji z użytkownikiem. Platforma automatycznie wyśle wiadomość z życzeniami i prezentem (zniżką, bonusem) w wybranym czasie (np. przed urodzinami, o treści „Zrób sobie prezent!”)
  8. Upsell i cross-sell: zdobywanie nowych klientów jest ważne, ale pamiętaj o wykorzystaniu w pełni potencjału osób, które już u Ciebie kupiły. Upselling (oferowanie wersji wyższej, premium, w tym dodatkowych gwarancji na produkt) oraz cross-selling (oferta produktów komplementarnych) z systemem Marketing Automation jest dużo prostsze, przede wszystkim dlatego, że możesz w łatwy sposób wyodrębnić klientów, którzy będą zainteresowani ofertą premium (za pomocą scoringu) oraz łatwo dobrać produkty komplementarne na podstawie historii produktów kupionych i oglądanych. Zaawansowane rozwiązania w tym zakresie przedstawia SALESmanago Copernicus – Machine Learning – AI.
  9. Używanie imienia odbiorcy w temacie i/lub w treści: to kolejny drobiazg, który pozwoli nawiązać osobistą relację z klientem i podnieść współczynnik otwarć.
  10. Łatwe tworzenie landing pages: poprawnie skonstruowane landing pages mogą zwiększyć konwersję nawet o 300%, więc nie szczędź na nie wysiłku. Starannie zaplanuj, gdzie ma prowadzić Twoja kampania.

 

Dzięki zastosowaniu platformy Marketing Automation do komunikacji email zyskujesz możliwość nie tylko stosowania zaawansowanych wiadomości dynamicznych 1-do-1, które są dużo chętniej otwierane i klikane, ale także masz kontrolę nad całością działań: uwzględniasz wszystkie dane o Twoich klientach podczas personalizowania emaili, możesz precyzyjnie adresować wiadomości 1-do-1, z łatwością tworzysz landing pages dla każdej kampanii oraz monitorujesz efekty.

Znajdź nas na Facebooku