Historia komputera: od Leibniza do Linuxa [zdjęcia]

Pamiętasz, jak skrzypi stalówka po papierze? Jaki dźwięk wydaje słuchawka telefonu stacjonarnego, odłożona na widełki? Jaki niepokój towarzyszy Ci, kiedy musisz zapytać nieznajomego o drogę, bo zapomniałeś mapy i zgubiłeś się w mieście? Czy w ogóle potrafisz sobie jeszcze wyobrazić życie bez komputera?

W latach 70. pecety służyły do prostych obliczeń i jeszcze prostszych gier, a dziś nasze smartfony mają większą moc niż komputery NASA, które w 1969 r. pomogły wyekspediować człowieka na Księżyc.

Jak niewiele nam zajęło nam oddanie wszystkich dziedzin życia naszym komputerom! To najbardziej podstawowe narzędzie wyrażania siebie, nawiązywania relacji, zdobywania nowych umiejętności czy zarabiania.


10 Przykazań Email Marketingu. Pobierz ebooka za darmo


Wybierz się z nami w sentymentalną podróż do zamierzchłych czasów, kiedy dyskietka wydawała się rogiem obfitości, a idea arkusza kalkulacyjnego nie prześladowała jeszcze pracowników wszystkich szczebli i zawodów.

 

Archeologia pecetów

Filozofowie i wynalazcy od zawsze zmagali się z pytaniem o to, jak można liczyć szybciej i wydajniej. Najsłynniejszym nowożytnym rozwiązaniem była maszyna Leibniza – niemieckiego myśliciela i matematyka. Maszyna dodawała, odejmowała, mnożyła i dzieliła, a także wyprowadzała pierwiastki kwadratowe.

W 1822 angielski matematyk Charles Babbage wymyślił kalkulator parowy.

Stąd już prosta droga do maszyny Turinga, będącej pierwowzorem komputerów.

 

II Wojna Światowa

Wojna okazuje się silnym bodźcem motywującym do rozwoju technologii i to właśnie wtedy powstają potężne maszyny liczące, tworzone na potrzeby wojska. Najsłynniejszą z nich był Electronic Numerical Integrator And Computer (ENIAC). “Kosztował 500,000 dolarów, ważył 30 ton i zajmował prawie 2,000 stóp kwadratowych przestrzeni” (History.com). Prasa nazwała go “Wielkim mózgiem”.

ENIAC Penn1

ENIAC na wystawie Moore School of Engineering and Applied Science. Copyright 2005 Paul W Shaffer, University of Pennsylvania.

Mikroprocesor

Dla naukowców i biznesmenów stało się oczywistym, ze narzędzie ma potencjał, ale trzeba było uczynić je nieco bardziej kompaktowym. Wynalezienie układu scalonego i rozwój tranzystorów doprowadziły do powstania takich urządzeń jak Kenbak-1 (1971):

Czy cud radzieckiej gospodarki, MIR.

Ale prawdziwą rewolucję przyniósł dopiero mikroprocesor. Zawdzięczamy go Tedowi Hoffowi, inżynierowi Intela. Pierwszy procesor został nazwany „4004” i oferował moc, jaką dysponował ENIAC.

 

Intel 4004

Intel 4004, fot. Luca Detomi

Pierwszym komputerem osobistym wykorzystujacym ten wynalazek był francuski Micral z 1973, wynaleziony przez duet André Truong Trong Thi i Francois Gernelle.

Micral P2

Micral: pierwszy komputer osobisty wykorzystujący mikroprocesor

Wraz z wynalezieniem mikroprocesora historia nabiera tempa.

 

Hipsterskie hobby albo Adam Słodowy 2.0

Komputery osobiste stały się tańsze i bardziej wydaje. Ale w jaki sposób je sprzedawać? W latach 70. komputery były rozrywką z zakresu „Zrób to sam” – zamawiało się z katalogu wysyłkowego zestaw do samodzielnego zmontowania.

Efekt końcowy wyglądał np. jak Altair 8800 firmy Micro Instrumentation and Telemetry Systems (1974).

Altair 8800 Computer

Altair 8800: komputer do składania

W 1975 dwóch gości pracujących dla MITS zorientowało się, że tu są dużo większe pieniądze i zamiast pisać oprogramowanie dla cudzych komputerów powinni przejść na swoje. Nazywali się Paul G. Allen i Bill Gates.

 

W tym samym czasie dwóch innych gości, Steve Jobs and Stephen Wozniak, zaczęli pracę nad Apple I (to jedyny model do samodzielnego składania, jaki wypuściła firma). W 1977 powstał Apple II: miał kolorowy wyświetlacz, kieszonkę na kaset i VisiCalc: pierwszy program do obsługi arkuszy kalkulacyjnych. Dzięki temu komputer stanie się nieodłącznym narzędziem w biurach.

 

Komputery, których nie musisz budować sam

Fani techniki, którzy sami składają swój komputer, to jednak nisza. Definitywnie jest tu większy potencjał! I tak zaczęła się era komputerów adresowanych do masowego odbiorcy, sprzedawanych w gotowych zestawach – z monitorem i klawiaturą, a także oprogramowaniem.

 

Reklama Apple z 1978 przedstawiała nowe życie w dobie komputerów osobistych, które miały być wielofunkcyjne i przydatne dla każdego członka rodziny. Komputer służył w pracy i w domu, dostarczał rozrywki i pomagał w nauce.

 

Podczas gdy Apple prowadziło obszerną kampanię na rzecz obecności swojego sprzętu w szkołach i w domach uczniów, IBM skupiało się na kliencie indywidualnym, szczególnie na przedsiębiorcy (tak, w tamtych zamierzchłych czasach wyobrażano sobie jeszcze biuro bez komputera). Adresowano do nich np. model CPU.

Rok 1982 został przez „Time” nazwany rokiem komputera. W 1983 w samych Stanach Zjednoczonych używano 10 milionów komputerów.

 

Podróbki i ceny

Lata 80. wymagały ustalenia zasad, bowiem mniejsi producenci zaczęli wypuszczać na rynek tanie podróbki komputerów (posuwając się nawet do haseł reklamowych w stylu „Sweeter than Apple”). Columbia Personal Computer naśladował IBM, Outbound Notebook System – Apple II…

Proceder zakończyło kilka spektakularnych pozwów.

Wyścig o najbardziej dostępny sprzęt wygrał w końcu Commodore 64: najlepiej sprzedający się komputer osobisty wszech czasów.
Commodore64

 

GUI

Kolejny ważny krok na drodze do większej przyjazności dla przeciętnego użytkownika wyznacza graficzny interfejs użytkownika: dzięki niemu korzystanie z peceta nie wymaga wpisywania komend, ale polega na bardziej intuicyjnym i naturalnym przesuwaniu i klikaniu ikon czy obrazków.

Pierwszym komputerem, który wdrożył to rozwiązanie, była niesławna Lisa Apple’a: za droga i za wolna. Być może jej porażka była warunkiem późniejszego sukcesu Macintosha.

 

W 1986 powstaje też – nawiązujący do tej filozofii – Windows 1.0.

 

Marketing

Odkąd komputery przestają być zabawką szalonych hobbystów i staje się jasnym, że mówimy tu o wielkim biznesie, losy branży splatają się na zawsze z marketingiem. W 1984 Apple wypuszcza legendarną reklamę podczas Superbowl:

Rok później, 15 marca 1985, zostaje zarejestrowana pierwsza domena .com: ale to materiał na inną opowieść.

Trzecia droga

Rywalizacja między Microsofem a Apple trwała i pożerała masę pieniędzy – w tym pieniędzy konsumentów, dopóki w 1991 Linus Torvalds nie pomyślał, że da się to zrobić inaczej. Określił swoje przedsięwzicie słowami: „Robię (darmowy) system operacyjny (to tylko hobby, nic wielkiego ani profesjonalnego)”. w 2009 z Linuxa, którego pierwsza wersja została wypuszczona w 1994, korzystało w 2009 10 milionów komputerów.

Linux zmienił perspektywę. O ile Microsoft i Apple chciały dawać użytkownikom narzędzia do twórczości, pracy i ekspresji, o tyle Linux zachęcał ich do tego, by sami produkowali narzędzia i uczestniczyli we wspólnym wysiłku jako współbudowniczy, nie jako konsumenci.

 

A Ty?

Tak w skrócie przedstawia się historia komputerów osobistych. Jest tak krótka, że wielu z nas pamięta pewnie jej momenty przełomowe. Co dla Was było największą rewolucją? Co wspominacie szczególnie mocno?

Bibliografia

Przy tworzeniu wpisu korzystaliśmy m.in. z następujących źródeł, które serdecznie polecamy zainteresowanym:

Invention of the PC, History.com

Computer History

Personal Computer History

http://www.livescience.com/20718-computer-history.html

 

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]