Jak AI zmieni marketing w 2019 roku: 5 trendów i statystyk

Zastosowanie Sztucznej Inteligencji i uczenia maszynowego staje się coraz bardziej widoczne w każdym aspekcie naszego życia. Niewątpliwie będzie to jeden z najważniejszych trendów technologicznych w 2019 roku. Wykorzystanie AI w marketingu to nic nowego, ale ten obszar wciąż się rozwija i prawdopodobnie w najbliższej przyszłości będziemy świadkami pojawienia się nowych, ekscytujących technologii i rozwiązań bazujących na AI.

Jakie więc trendy będą miały największy wpływ na pracę marketerów w 2019 roku?

 

1. Rekomendacje AI

Jedną z korzyści, jakie przynoszą algorytmy Machine Learning w przypadku marketingu, jest możliwość procesowania i analizowania danych dotyczących zachowania i wyborów konsumentów w celu lepszego poznania ich preferencji i dostarczania dokładnie takich ofert, jakich potrzebują. Ten rodzaj informacji może zostać wykorzystany w rekomendacjach produktowych – na stronie internetowej, w emailach, w web pushach lub innym kanale. Jeśli w 2019 roku nie chcesz odpaść w technologicznym wyścigu, możesz wykorzystać moduł rekomendacji AI na platformie Marketing Automation wykorzystującej AI&Machine Learning, który pozwoli na zastąpienie tradycyjnych, statycznych rekomendacji całkowicie spersonalizowaną ofertą.

 

75% konsumentów oczekuje, że do 2020 roku firmy będą przewidywać ich potrzeby, by dostarczać adekwatne rekomendacje (Salesforce)

 

2. Personalizacja

2019 będzie rokiem już nie personalizacji, ale hiper-personalizowanych treści 1-do-1. Dzięki AI personalizacja może oznaczać kompletną rewolucję w sposobie prezentowania treści użytkownikom – teraz przygotowujemy statyczne strony internetowe, które w większości przypadków wyglądają identycznie dla wszystkich (co najwyżej z dynamicznym banerem tu i ówdzie). Ale wdrożenie zaawansowanej personalizacji bazującej na Sztucznej Inteligencji przyniesie nową erę treści, które będą całkowicie adaptować się do preferencji i profilu behawioralnego i zakupowego każdego z użytkowników. Co więcej – klienci to pokochają. Wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę internetową, która jest uszyta dokładnie na twoją miarę – widzisz najbardziej przydatne dla ciebie kategorie i produkty, może nawet jakąś zniżkę specjalnie dla ciebie. Nie musisz już przedzierać się przez produkty dla psiarzy na stronie głównej internetowego sklepu zoologicznego, kiedy szukasz smakołyków dla twojego kota! Personalizację 1-do-1 oczywiście można zastosować nie tylko na stronach – spersonalizowane e-maile staną się standardem.

 

Personalizacja na stronie internetowej jest drugim najczęściej wymienianym przykładem wykorzystania AI (Adobe)

 

3. Targetowanie

AI pozwala na jeszcze lepsze targetowanie oraz segmentowanie grup odbiorców, czego skutkiem będzie zwiększenie efektywności kampanii reklamowych i marketingowych. Zdolności Sztucznej Inteligencji do analizowania dużych zestawów danych behawioralnych klientów pozwalają na segmentowanie odbiorów dużo lepiej, niż marketerzy byli w stanie to robić do tej pory, nawet przy pomocy narzędzi segmentacyjnych platformy Marketing Automation. AI może przetwarzać dużo więcej danych niż człowiek, więc wykorzystanie algorytmów do odszukania korelacji między odbiorcami i pogrupowanie ich według podobnych cech znacząco poprawia trafność tych strategii. Ponadto użycie uczenia maszynowego (Machine Learning) gwarantuje ciągłe poprawianie wyników oraz wzrost skuteczności.

 

47% reklamodawców wykorzystuje AI do targetowania odbiorców, a 46% do ich segmentowania (Econsultancy)

 

4. Asystenci głosowi

Amazon ma Alexę, Apple – Siri, Windows – Cortanę, a Google – Asystenta Google (w tym przypadku darowali sobie szukanie efektownej nazwy). Klienci na całym świecie krok po kroku przyzwyczajają się do interakcji z wirtualnymi asystentami w każdej sytuacji: robiąc zakupy w sklepie internetowym, wybierając film na wieczór i szukając informacji w internecie. Ta ostatnia czynność będzie mieć ogromny wpływ na marketing internetowy: całkowicie zmieni to, jak szukamy informacji w Google czy w innych wyszukiwarkach, a te zmiany będą musiały być wzięte pod uwagę w kontekście SEO. Wyszukiwanie głosowe różni się od tradycyjnego wpisywania zapytania w okienko przeglądarki, ponieważ w obu przypadkach w inny sposób konstruujemy zdania. Poza tym, asystenci głosowi mogą być kolejną częścią wizerunku marki i wpływać na zaangażowanie klientów, oraz, oczywiście, znacznie usprawniać doświadczenie zakupowe.



Do 2020 roku 50% wszystkich wyszukiwań będzie odbywać się za pośrednictwem asystentów głosowych (comScore)

 

5. Chatboty

Nie jest nowinką, że chatboty zmieniają obraz digital marketingu. To rozwiązanie zyskujące coraz więcej na popularności i już teraz jest obecne na wielu witrynach, a często nawet zintegrowane z takimi aplikacjami jak Facebook Messenger czy WhatsApp. Nieskomplikowane boty bazujące na z góry zaprogramowanych scenariuszach obecnie przechodzą transformację dzięki zastosowaniu Sztucznej Inteligencji i Machine Learning. Takie rozwiązania jak Natural Language Processing (przetwarzanie języka naturalnego) umożliwiają botowi rozmawianie z użytkownikami niemal jak istota ludzka: mogą rozumieć zapytania i konstruować poprawne i logiczne odpowiedzi. Oznacza to rewolucję w obsłudze klienta, sprzedaży i marketingu, czyli w obszarach, w których użycie chatbotów AI rośnie w szybkim tempie.

 

80% ankietowanych firm deklaruje, że już używa lub planuje wdrożyć chatboty do 2020 roku  (Oracle)

 

Jeśli interesuje cię temat zmian w dziedzinie marketingu spowodowanych zastosowaniem Sztucznej Inteligencji, Machine Learning i Data Science, pobierz nasz darmowy ebook.


Niewątpliwie to nie jedyne trendy związane z AI w obszarze marketingu, które będziemy mieć okazję obserwować w nadchodzących miesiącach. Czy sądzisz, że te trendy faktycznie będą najistotniejsze, a może masz swoje typy?

 

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]