Jak działa Marketing Automation w B2C i 3 innych modelach biznesowych

Statystycznie Marketing Automation najpopularniejszy jest w wypadku B2C i to realizowanego poprzez e-commerce. Jest to taki rdzenny dla automatyzacji marketingu i sprzedaży obszar. Tymczasem, równie dobre efekty możemy osiągać zarówno w popularnym modelu B2B, jak i modelach B2G, C2B i C2C. Marketing Automation bazuje na dopasowaniu treści/oferty do odbiorcy i sprawdza się niezależnie od modelu, w którym działamy.

E-Commerce może zostać wykorzystany nie tylko w modelu B2C. Jeśli trochę poeksperymentujemy w obszarze kto i komu, co sprzedaje, gdzie i jak finalizuje transakcje, to możemy znaleźć nowe miejsca i sposoby na rozwój firmy. Tak powstały różne modele:

  • B2C – business-to-consumer, czyli firmy sprzedają klientom detalicznym;
  • B2B – business-to-business, firmy sprzedają innym firmom;
  • C2B – consumer-to-business, konsument zgłasza zapotrzebowania a firmy konkurują o zamówienie;
  • C2C – consumer-to-consumer, konsumenci handlują między sobą, np. allegro.

Zależnie od modelu, w którym zaczniemy działać, inaczej wykorzystamy możliwości Marketing Automation. Każdy z tych modeli zakłada inny sposób komunikacji, dotarcia do klienta i finalizacji transakcji. Poniżej opisujemy jak wykorzystać automatyzacje marketingu w każdym z nich.

1. B2C

Najpopularniejszy model. Kiedy oferujemy produkty konsumentom detalicznym, to działamy w ramach bardzo konkurencyjnego rynku, na którym wygrywa ten który najszybciej i najlepiej odpowie na potrzeby potencjalnych i aktualnych klientów. Firmy e-Commerce działające w ten sposób najczęściej wykorzystując mechanizmy dynamicznego dopasowywania treści w wiadomościach e-mail i na stronie WWW, tak aby zawsze docierać do konsumenta z precyzyjnie dopasowanym komunikatem lub ofertą. Często mechanizmy te używane są w formie dynamicznych wiadomości e-mail lub jako ramki produktowe na stronie WWW, w których wyświetlają się produkty dopasowane do indywidualnych odwiedzających.

Czytaj więcej:Podstawowe automatyzacje do wykorzystania w eCommerce

2. B2B

Drugi najczęściej spotykany model w wypadku firm korzystających z Marketing Automation. Jeśli sprzedajemy usługi i produkty innym firmom, to dla nas będzie najważniejsza informacja kiedy i czy nasi kontrahenci czytają nasze wiadomości e-mail i odwiedzają stronę WWW. SALESmanago Marketing Automation identyfikuje wizyty firm na stronie WWW, podając kiedy, jaka firma i co przeglądała. Dodatkowo możliwe jest połączenie skrzynek pocztowych handlowców z systemem, dzięki czemu wiedzą oni kto otwiera ich wiadomości e-mail, a kto nie. Co więcej system może automatycznie powiadamiać handlowców o konieczności kontaktu z daną osobą lub jej gotowości do dokonania zakupu. Poniżej przykładowa rozpoznana wizyta firmy na stronie WWW.

Czytaj więcej:Marketing zaczyna obsługiwać coraz większą część procesu zakupowego w B2B

3. C2B

Nietypowy model biznesowy, który opiera się na sytuacji w której to konsumenci oferują firmom możliwość dokonania sprzedaży, czyli po prostu umieszczają oferty zakupu. Model ten jest na tyle mało popularny, że często jest zaliczany do sektora B2C i część firm analitycznych nie uznaje go jako osobnego działu. Najczęściej model ten stosowany jest na platformach e-Commerce, gdzie konsumenci umieszczają oferty zakupu , na które reagują firmy konkurując między sobą. W tym wypadku system Marketing Automation może automatycznie łączyć konsumentów poszukujących danego produktu z firmami, które są wstanie go dostarczyć.

4. C2C

Typowy model spotykany w wypadku praktycznie każdego portalu aukcyjnego. W tym wypadku to konsumenci sprzedają konsumentom. Oczywiście trudno sobie wyobrazić sytuację, w której indywidualne osoby kupują system klasy Marketing Automation, aby sprzedać pojedyncze produkty na wirtualnej aukcji. Natomiast całkowicie realne jest wdrożenie takiego systemu przez samą platformę oferującą możliwość zawierania transakcji pomiędzy konsumentami. I w tym wypadku można wykorzystać moduł monitorowania i identyfikowania zachowania osób na stronie WWW do sprzedaży dodatkowych pakietów/usług premium bardziej aktywnym użytkownikom serwisu. Można też do tych, którzy głównie na nim kupują wysyłać ofertę produktów, które pasują do ich profilu lub były przez nich przeglądane. Dzięki temu niskim kosztem zwiększymy skuteczność naszej platformy. Kolejny pomysł to udostępnienie osobom sprzedającym dodatkowych możliwości promocji wśród osób, które oglądają ich oferty lub ogłoszenia pokrewne. Po wykupieniu takiej opcji system mógłby wysyłać wiadomość e-Mail lub SMS do każdego zainteresowanego danym ogłoszeniem lub wyświetlać je wyżej w wynikach wyszukiwania lub na stronie głównej, tym osobom, które faktycznie interesują produkty/usługi tego typu.

Podsumowanie

Niezależnie od przyjętego modelu system Marketing Automation pomoże skuteczniej połączyć każdego potencjalnego klienta z odpowiednią treścią, ofertą, komunikatem czy innym działaniem marketingowym lub sprzedażowym. Najlepsi w tym obszarze robią wszystko, aby dokładnie poznać preferencje swoich klientów i pomóc im kierując do nich spersonalizowaną i dopasowaną komunikację.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]