Jak działać słowami, czyli co filozofia Johna Austina może zmienić w Twojej reklamie

 

Czy reklamy kłamią? Można się nad tym zastanowić, ale John Austin uznałby, że to wyjątkowo jałowe rozważania. Jego zdaniem poszczególne wypowiedzi powinniśmy badać nie pod kątem tego co znaczą, a raczej jak działają na ludzi. 

 

Premiera każdego flagowego smartfona nie może obyć się bez tego dziwnego, współczesnego rytuału: internetowej awantury między fanami różnych marek o to, który telefon jest najlepszy. Jednak gdyby John Austin jeszcze żył nigdy nie wdałby się w tego rodzaju dywagacje. Dyskusja o tym “który telefon jest najlepszy” jest niemożliwa, bo pojęcie “najlepszy” jest tu wyjątkowo niejasne. Wiele cech smartfonów może być opisywana zarówno jako wada, jak i zaleta.

 

Według Austina podobnie wyglądała dyskusja filozoficzna. Różni mocno okopani na swoich stanowiskach ludzie toczyli słowne bitwy, choć niekoniecznie potrafiliby wyjaśnić o co tak konkretnie się kłócą. Zdaniem angielskiego filozofa kluczem do zrozumienia świata nie jest więc tworzenie nowych wydumanych sporów tylko analiza języka, jakim ludzie naprawdę się posługują. 

 

Po pierwsze oddzielił angielski filozof dwa typy wypowiedzi: takie w których coś robimy i takie, w których coś jedynie opisujemy. Przykładowo mówiąc “zwalniam pana” albo “obiecuję ci to” nie opisuje żadnych faktów.

 

Austin nazwał takie wypowiedzi “performatywami” (performatives). Wszystkie różnego rodzaju obietnice, zobowiązania, podziękowania czy inne słowne przedsięwzięcia nie mogą być zdaniem filozofa prawdziwe. Mogą być co najwyżej “szczęśliwe” lub “nieszczęśliwe”. (happy/unhappy). Przykładowo jeżeli sprzedawca mówi “oferuję panu rabat 5%” to zależnie czy jego kompetencje na to pozwalają, czy sytuacja była rozgrywana na “serio” itp to możemy stwierdzić, że złożył obietnicę w sposób “szczęśliwy” lub nie.

 

Problem pojawia się gdy przyjrzymy się zdaniom czysto opisowym np. “ten telefon ma ekran o rozmiarze 5,5 cala” – pozornie nie wykonuję to żadnego działania. Czy jednak na pewno? Mówiąc coś takiego deklaruję pewne stanowisko, stwierdzam jakiś fakt, referuję jakieś okoliczności – słowem, nawet sucha wypowiedź informacyjna może być potraktowana jako pewnego rodzaju działanie. 

 

Austin doszedł więc do wniosku, że najważniejsze jest badanie praktycznych skutków używania takiej, a nie innej wypowiedzi, nie zaś jej znaczenia czy zgodności z prawdą.

 

Każda wypowiedź może pełnić różne funkcje. Jeżeli ktoś mówi na głos na imprezie “jest już północ” to najczęściej nie chce podzielić się zdobytą wiedzą na temat aktualnej godziny, ale pragnie komuś innemu zasugerować, że pora robi się późna i będzie się zbierał. Albo, że czas już podać szampana. 

 

Takie podejście do tematu ma szczególnie istotne znaczenie przy tworzeniu reklamy. Jeżeli dowolny produkt zapakujemy w język suchych faktów, może się okazać, że odbiorca przeżyje wrażenie “ściany tekstu”, albo wręcz uzna produkt za odpychający. Tymczasem selektywny wybór pozornie nieistotnych informacji może dać pozytywny efekt. Przykładowo, teoretycznie sucha informacja o kraju pochodzenia jakiegoś produktu jest przez konsumentów odbierana jako kryterium jakości. Dlatego tak częste napisy typu “niemiecka jakość”, “designed in California”, które mają odwrócić uwagę klienta od azjatyckiego miejsca produkcji. 

 

W filozofii Johna Austina widzimy też zatarcie się różnicy pomiędzy sferą “działania” a sferą “mówienia”. Ostatecznie każda wypowiedź jest swego rodzaju aktem działania i w tym kontekście najlepiej jest ją badać. I… wykorzystywać. 

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.