Zastanawialiście się kiedyś jak podejmowane są decyzje o działaniu w marketingu, a jak mogłyby być podejmowane? Portal MarketingSherpa opublikował wyniki badań Website Optimization Benchmark Report. Jedno z pytań zdanych w trakcie badania dotyczyło tego na jakiej podstawie podejmowane są decyzje co do wyboru i rozpoczęcia konkretnych działań i kampanii marketingowych.
Na początek pytanie: Jak w Twojej firmie podejmowane są ostateczne decyzje dotyczące wyboru kreacji lub działania umieszczanego na stronie WWW? To pytanie usłyszeli jedynie dyrektorzy i kierownicy marketingu.
Pierwszy wniosek. Bardzo rzadko testujemy różne warianty planowanego rozwiązania. Natomiast, aż zbyt często generalizujemy podejmując decyzję zbyt szybko. Często opierając się na wybiorczych informacjach budujemy założenia. Na przykład w sytuacji kiedy kilku klientów uzależni decyzję zakupową od otrzymania rabatu, dość szybko dojdziemy do wniosku, że najważniejsza jest dla nich cena a nie jakość produktu/usługi. Tymczasem może się okazać, że to właśnie jakość przywiodła ich do decyzji zakupowej, a chęć uzyskania rabatu wynika z prostej troski o firmowy budżet i jego optymalne wykorzystanie. Może klient domaga się rabatu, ponieważ gdzieś w procesie zakupowym został źle obsłużony. Jeśli chcemy uzyskać prawdziwy obraz, to potrzebujemy danych i powinniśmy decydować na ich podstawie. To samo dotyczy działań marketingowych. Bazując jedynie na własnych odczuciach i subiektywnemu doświadczeniu możemy podejmować błędne lub mało efektywne decyzje.
Testy i poznanie potencjalnych klientów to sposób na sukces
Zaledwie 15% decyzji podejmowanych jest na podstawie wyników testów i analiz. 29% decyzji podejmowanych jest wspólnie przez dział marketingu. Owszem większa liczba ludzi sprawia, że decyzja jest nieco bardziej obiektywna ale nadal ograniczona do wąskiej subiektywnej grupy.
Testy A/B to jedno z narzędzi, które pozwoli wyrwać się z subiektywnej próżni i oprzeć na konkretnych danych. Czyli dowiedzieć się jak faktycznie zachowują się odbiorcy, a nie opierać się na własnych założeniach co do ich zachowania. To jest główna różnica pomiędzy faktyczną optymalizacją działań marketingowych, a wykonywaniem przypadkowych ruchów. Takie podejście jest pracochłonne, wymaga ciągłych testów i optymalizacji, jednak tylko ono pozwala lepiej poznać konsumentów, sprawdzić które zmiany są potrzebne a kiedy nie należy nic zmieniać.
Więcej na tematów testów A/B:
Czy testy A/B pozwalają osiągać wyższe ROI? Wyniki badań MarketingSherpa.
7 zasad pozwalających skutecznie testować i doskonalić wysyłki e-mail