Jak skutecznie wdrożyć marketing automation?

Marketing Automation to potężna technologia, która dostarcza sprzedawcom niezwykle cennych  narzędzi do zarządzania strategią marketingową. Należy jednak pamiętać, iż samo ich posiadanie nie sprawi, że od razu odniesiemy spektakularny sukces. Kluczem jest właściwe jego wdrożenie oraz odpowiednie wykorzystanie konkretnych funkcjonalności.

 

 

Marketing automation a CRM

Oprogramowanie marketing automation pod wieloma względami przypomina  narzędzia CRM – oba dysponują ogromnym technologicznym potencjałem. Odpowiednio służyć nam będą jednak tylko wtedy, gdy prawidłowo przeprowadzimy proces implementacji i będziemy właściwie nimi zarządzać. Podobnie jak w przypadku CRM – wiele firm zafascynowanych jest możliwościami, jakie dostarcza nam narzędzie do automatyzacji. Brak im jednak odpowiedniego planu, który zapewniłby oczekiwany sukces. Dlatego, pierwszym i najważniejszym krokiem jest zidentyfikowanie potencjalnych pułapek podczas wdrażania automatyzacji. Poniżej parę wskazówek jak od razu znaleźć się na tej właściwej drodze.

Klucz do sukcesu tkwi w 6 prostych krokach

Krok 1. Zdefiniuj swoje cele i oczekiwania

Jak przy każdym nowym projekcie, tak i tutaj przed wprowadzeniem automatyzacji pierwszą niezbędną czynnością jest ustalenie celów, jakie pragniemy osiągnąć z pomocą nowego systemu. Bardzo często zdarza się też, że nowy software zastępuje po części stosowane już przez nas narzędzia (np. te do e-mail marketingu, marketingu społecznościowego lub analityki). Warto więc zastanowić się, czy nie płacimy za coś podwójnie – z pewnością są usługi, z których można zrezygnować decydując się na kompleksowe narzędzie do automatyzacji.

Krok 2. Wybierz odpowiednie rozwiązanie z zakresu marketing automation

Kiedy już ustalisz swoje oczekiwania i budżet, jaki możesz na to przeznaczyć, ważne jest by określić które rozwiązanie potrzebne jest akurat Twojej firmie. Branża marketing automation z każdym dniem dynamicznie się rozszerza – warto więc wiedzieć na co należy zwracać uwagę. Jakie powinny być decydujące czynniki?

– Zestaw funkcji. Większość platform z pozoru oferuje bardzo zbliżone usługi i narzędzia – wśród nich są głównie automatyczna wysyłka, śledzenie klienta na stronie WWW, lead scoring i inne. Należy wybrać taką ofertę, która w pełni spełnia nasze oczekiwania, a jednocześnie nie będziemy musieli płacić za usługi całkowicie dla nas zbędne.

– Łatwość użytkowania. Krytycznym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji jest oczywiście funkcjonalność systemu. Najlepszym będzie ten, który posiada intuicyjny, przyjazny interfejs a nauka jego obsługi nie zajmie nam dużo czasu.

– Integracje. Należy także szukać takich platform, które umożliwią nam pełną integrację z systemami, z których już korzystamy. Zastanów się, które integracje będą niezbędne dla prawidłowego działania działów marketingu i sprzedaży. Jeśli używasz bardziej złożonego systemu CRM, ważne byś wybrał narzędzie, które umożliwi synchronizację przez API.

– Wsparcie. Nie jest tajemnicą poliszynela, że dobra obsługa i odpowiednie wsparcie to absolutna podstawa. Upewnij się, że Twój potencjalny dostawca równo traktuje zarówno duże korporacje, jak i małych przedsiębiorców, a jego dział obsługi jest kompetentny i zawsze dostępny.

– Cennik. Modele wyceny znacznie różnią się od siebie, w zależności od firmy. Nie należy sugerować się jednak tylko atrakcyjną ceną – przede wszystkim musimy upewnić się, że firma, oprócz dostępu do samych narzędzi, dostarczy nam także odpowiednie wsparcie i regularną edukację. A także, co najważniejsze, że umowa skonstruowana jest w sposób prawidłowy. Inaczej może okazać się, że zobowiązaliśmy się do niezbyt satysfakcjonującej współpracy przez długie lata.

Krok 3. Zastanów się, co jeszcze jest niezbędne dla implementacji narzędzia

Gdy dokonałeś już wyboru musisz rozważyć co jeszcze należy zrobić przed wdrożeniem systemu. Oprócz budżetu należy również upewnić się, ze dysponujemy odpowiednim personelem do jego obsługi. Jeśli tak nie jest, warto pomyśleć o zatrudnieniu konsultanta, który pomoże nam opracować całą strategię. Innym ważnym aspektem jest zastanowienie się nad tym, jak wdrożenie takiego narzędzia wpłynie na kulturę naszej organizacji. Automatyzacja sprawia, że zaciera się granica między terytorium marketerów, a sprzedawcami . Warto wiedzieć o tym wcześniej i odpowiednio przygotować zarówno swój personel, jak i nowe, niezbędne procedury.

Krok 4. Ułóż odpowiedni plan

Posiadanie planu jest niezbędne praktycznie w każdej strategii marketingowej. Także i w tej. Niezbędne jego elementy w marketing automation to, przykładowo: przydzielenie odpowiednich ról (ustalenie administratorów, użytkowników i zasad korzystania z narzędzia), współpraca ze sprzedażą w celu ustalenia procedur, sprawdzenie jak platforma zintegruje się z innymi systemami, integracja formularzy kontaktowych, form subskrypcji i innych form lead generation na swojej stronie, konfiguracja zarządzania subskrypcjami oraz zaprojektowanie strony docelowej i szablonu wiadomości do użytkowników tak, by były spójne, zarówno ze sobą, jak i z wizerunkiem całej marki. Istnieje oczywiście znacznie więcej aspektów, które uwzględnić należy w swoim planie a podane podpunkty są jedynie namiastką.

Krok 5. Zacznij od najprostszych funkcji i rozwijaj je stopniowo

Zdajemy sobie sprawę, jak kuszące jest korzystanie z tych wszystkich nowych funkcji naraz, i w dodatku od samego tylko początku. Dla dobra wszystkich najlepiej jest jednak zacząć od podstaw. Z początku wybrać należy narzędzia, które są dla nas absolutnie niezbędne, stopniowo dodając coraz to nowe dopiero gdy już nauczymy się odpowiednio poruszać po platformie. Tylko wtedy gdy nabierzemy odpowiedniego doświadczenia unikniemy wielu niepotrzebnych błędów i rozsądnie będziemy korzystać z wielu funkcji, które oferuje nam system.

Krok 6. Zastanów się, czy jest Ci niezbędna pomoc z zewnątrz

Zazwyczaj przy implementacji niezbędna okazuje się być pomoc osoby z zewnątrz. Wymaga to bowiem specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, którego, z oczywistych względów, brakować może w Twojej firmie. Wykwalifikowana kadra może jednak nie tylko dostarczyć Ci wsparcie w samym procesie wdrażania, ale i potem na stałe uczestniczyć przy planowaniu strategii i bieżących kampanii.

Z pewnością istnieje wiele innych aspektów niezbędnych do uwzględnienia przy początkach przygody z automatyzacją marketingu. Pamiętać należy jednak, że tylko prawidłowe i mądre użycie narzędzi, do których mamy dostęp zagwarantuje nam długotrwały i widoczny sukces.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]