Jak skutecznie zautomatyzować kampanię marketingową: przewodnik krok po kroku

Po wpisaniu hasła “jak zautomatyzować…” w wyszukiwarkę Google, otrzymujemy miliony wyników dotyczących automatyzowania przeróżnych czynności w wielu dziedzinach. Nic dziwnego – kto nie chciałby za pomocą jakichś magicznych sztuczek pozbyć się uciążliwych, nudnych i powtarzalnych, acz niezbędnych czynności? Tyczy się to także działań marketingowych. Za sprawą zaawansowanych narzędzi, które obecnie są w zasięgu każdego marketera, możliwe jest automatyzowanie wielu działań, które dotychczas musiały być wykonywane ręcznie. Świetnym przykładem takiego narzędzia jest platforma Marketing Automation, a w szczególności jedna z głównych funkcji – workflow.

 

Workflow – wprowadzenie

Workflow to zautomatyzowana kampania stworzona na platformie Marketing Automation. To świetny sposób na zaplanowanie strategii marketingowej, która będzie przeprowadzona automatycznie przez system, bez konieczności wykonywania manualnie każdej czynności. Skutkiem jest nie tylko zaoszczędzony czas. Automatyzacja sprawia, że analizie może zostać poddanych o wiele więcej danych, a przeprowadzonych może być o wiele więcej akcji, niż byłoby to możliwe w przypadku realizowania tych zadań przez człowieka. Kolejną zaletą zautomatyzowanej komunikacji jest wysoki poziom personalizacji. Dane zebrane przez platformę Marketing Automation związane z profilem behawioralnym i transakcyjnym każdego użytkownika mogą zostać wykorzystane do dopasowania wiadomości do preferencji odbiorców.

Workflow w pełnej chwale!

Brzmi (czy może wygląda?) skomplikowanie? Skądże. W SALESmanago Marketing Automation workflow tworzy się łatwo i bez wysiłku dzięki intuicyjnemu, lecz rozbudowanemu kreatorowi drag&drop.

 

Jak zautomatyzować kampanię marketingową

W tym poradniku pokażemy krok po kroku jak łatwe (a nawet zajmujące!) może być tworzenie zautomatyzowanej kampanii marketingowej mającej na celu przekształcenie osób odwiedzających stronę w klientów. Zaczynajmy!

 

1. Początek

W naszym przykładzie kampania rozpocznie się, gdy kontakt zostanie otagowany wybranym tagiem. Tagowanie to sposób na posortowanie kontaktów z twojej bazy danych w grupy o podobnych zainteresowaniach w celu dopasowania komunikacji do ich potrzeb i wymagań. Istnieje wiele sposobów na dodanie tagu do kontaktu, na przykład, po wizycie użytkownika na konkretnej stronie. W naszym przypadku niech to będzie tag o nazwie CENNIK, dodawany gdy klient odwiedza stronę z cennikiem. Odwiedzenie tej strony zazwyczaj oznacza, że użytkownik jest zainteresowany twoją usługą lub produktem i rozważa zakup. To świetny moment na zainicjowanie kontaktu i opowiedzenie potencjalnemu kupującemu co masz do zaoferowania.

2. Pierwsza wiadomość

Jeśli już wiesz, że odwiedzający wędrował po stronie z cennikiem, co możesz zrobić z tą informacją? Na przykład możesz wysłać wiadomość, przyznając, że zarejestrowałeś wizytę użytkownika na swojej stronie i zapewniając, że służysz wszelką pomocą i odpowiedziami na pytania, które klient mógłby mieć na temat twojej oferty. Pamiętaj, że prawdopodobnie to pierwszy bezpośredni kontakt potencjalnego klienta z twoją firmą, więc dołóż starań, by wywrzeć dobre wrażenie. Jeśli szukasz inspiracji, przyjrzyj się wiadomości, którą SALESmanago wysyła do osób, które odwiedzają stronę z cennikiem:

Nie zapomnij o klarownym wezwaniu do działania (call to action) – zastanów się, jaki jest cel e-maila? Jaką czynność klient ma wykonać po jego przeczytaniu? Bądź bezpośredni i wyrażaj się jasno, by nie wprowadzać czytelnika w niepotrzebną dezorientację.

Co sprawia, że taka wiadomość działa? Użytkownik ma poczucie, że jest objęty opieką przedstawiciela twojej firmy, a jego potrzeby są brane pod uwagę. Wielce prawdopodobne, że faktycznie będzie chciał, żebyś poprowadził go przez dalszą część procesu sprzedaży.

 

3. Wykluczanie kontaktów

Oczywiście nie masz zamiaru wysyłać takiej wiadomości do twoich obecnych klientów – to byłaby raczej gafa. Dlatego podczas budowania kampani musisz określić, jaka grupa użytkowników powinna być wykluczona – w tym przypadku obecni klienci. Możesz to zrobić bez problemu, dodając element “warunek” do twojego workflow przed akcją wysyłki maila. Tutaj także może to zostać zrobione za pomocą tagów: jeśli użytkownik jest otagowany jako KLIENT, będzie to dla niego koniec workflow, ale jeśli nie posiada takiego tagu, czyli wciąż nie jest klientem, otrzyma wiadomość.

 

 

4. Sprawdzanie reakcji na pierwszą wiadomość

Tutaj sprawa nieco się komplikuje. Teraz możesz zdecydować, jakie działania chcesz podjąć, biorąc pod uwagę reakcję użytkownika na wiadomość numer 1. Jeśli przeczytał on twój e-mail, możesz wysłać mu kolejną wiadomość, na przykład wchodzącą bardziej w szczegóły dotyczące twojego produktu lub usługi, albo podjąć jakąkolwiek inną akcję będącą kolejnym etapem komunikacji z już nieco bardziej zaangażowanym odbiorcą.

Jeśli wiadomość nie została przeczytana, może to oznaczać, że powinieneś zmienić swoją strategię. Być może e-mail nie jest preferowaną przez użytkownika metodą komunikacji? W takim razie możesz spróbować szczęścia wysyłając SMS-a lub powiadomienie web push.

5. Testy A/B/X

Jak napisaliśmy powyżej, w przypadku gdy pierwsza próba kontaktu okazuje się niewypałem, należy spróbować ponownie w innym kanale. Ale skąd możemy wiedzieć, jaki kanał będzie tym odpowiednim? Każdy ma swoje własne preferencje, a zgadywanie nie wydaje się zbyt dobrą metodą. Na szczęście mamy testy A/B/X, które przychodzą tu na ratunek. Testy pozwalają na zweryfikowanie, które elementy kampanii przynoszą najlepsze rezultaty: e-mail statyczny czy dynamiczny? Spersonalizowany banner czy web push, a może SMS? Dowiesz się dzięki testom A/B/X.

 

 

6. Dodawanie scoringu, przenoszenie kontaktów w lejku i alerty dla działów sprzedaży

Workflow to nie tylko świetne narzędzie marketingowe, jest to również przydatne rozwiązanie do zarządzania procesami sprzedażowymi oraz do ich usprawniania. Powiedzmy, że chciałbyś, by twoi sprzedawcy otrzymywali alerty dotyczące określonego zachowania kontaktu: otwarcie e-maila, odwiedzenie strony, kliknięcie w link, itd. Możesz także przydzielić scoring to każdego kontaktu w odpowiedzi na pożądane zachowania. Scoring to sposób na mierzenie zaangażowania użytkownika – czyli tego, czy czyta maile, odwiedza stronę, klika w bannery, i w ten sposób określenie, czy jest gotowy do dokonania zakupu. To wszystko jest możliwe dzięki workflow.

W naszym przypadku chcemy przesunąć kontakt na inny etap w lejku sprzedażowym po przeczytaniu przez niego e-maila wysłanego w poprzednim etapie kampanii. Taki kontakt jest już bardziej poinformowany na temat twojej firmy, więc chcemy przenieść go do etapu nazwanego PROSPEKT. W ten sposób twój zespół sprzedażowy będzie wiedział, że dany użytkownik jest potencjalnie zainteresowany ofertą.

 

7. Retargeting

Retargeting to dobry sposób na utrzymywanie kontaktu z potencjalnymi klientami na innych stronach, na przykład na Facebooku. Przydatną opcją jest możliwość utworzenia tzw. Custom Audience (grup niestandardowych odbiorców) – grupy kontaktów, do której chcesz kierować reklamy na Facebooku. Dzięki integracji z Facebook Ads, w workflow SALESmanago jest możliwość dodania (lub usunięcia) kontaktów z twoich grup Custom Audience. Retargeting pozwala na wzmacnianie potencjalnych klientów z marką, wzrost jej rozpoznawalności oraz sprawienie, że twoja oferta będzie lepiej widoczna, a co za tym idzie – zapamiętana.

 

Teraz musimy tylko zakończyć workflow elementem “koniec” i voila – nasza zautomatyzowana kampania marketingowa jest gotowa!

Powyższy przewodnik jest oczywiście tylko przykładową kampanią, która może być zautomatyzowana za pomocą Marketing Automation i workflow. Sky’s the limit, więc wykorzystaj swoją wyobraźnię oraz inwencję do stworzenia workflow, który skutecznie wspomoże cię w osiąganiu twoich własnych celów biznesowych.

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]