Jak zaszkodzić sprzedaży przez niezwykle skuteczny marketing?

Jeśli Marketing działa silosowo i generuje leady bez patrzenia na możliwości przerobienia ich przez Sprzedaż, to Sprzedaż wpada w złą wielozadaniowość i jej efektywność dramatycznie spada. Łańcuszek ten oczywiście sięga dalej: sprzedaż może sprzedawać szybciej, niż Realizacja może wykonywać. Dla maksymalizacji wydajności firmy potrzebna jest globalna synchronizacja, bo nikt nie jest samotną wyspą, lecz elementem łańcucha. A o sile łańcucha decyduje najsłabsze ogniwo.

 

Co to jest zła wielozadaniowość?

Zła wielozadaniowość — w skrócie zławiel — to sytuacja, w której nasza efektywność jest niższa, niż mogłaby być, ponieważ zajmujemy się jednocześnie zbyt wieloma sprawami.


Nowe możliwości Twojego marketingu. Pobierz darmowego ebooka o Internecie Rzeczy


Wyobraź sobie, że masz żonglować pomarańczowymi piłeczkami. Zaczynasz od jednej piłeczki. Jak się żongluje jedną piłeczką? Łatwo. Za łatwo. Żonglowanie jedną piłeczką trudno nawet nazwać żonglowaniem. Twoja wydajność jest za niska. Spokojnie dasz radę obsłużyć jeszcze jedną piłeczkę.

W pewnym momencie ktoś dorzuca Ci kolejną piłeczkę. Teraz można spokojnie nazwać to żonglerką. Jest trochę trudniej, ale Twoja wydajność zdecydowanie wzrosła. Ktoś dorzuca Ci więc kolejną piłeczkę. Koncentracja wzrasta, ale udaje Ci się utrzymać trzy piłeczki w powietrzu. Twoja wydajność jest naprawdę wysoka.

 

Co się stanie dalej łatwo przewidzieć. Dostajesz kolejną, czwartą piłeczkę. Osoba dorzucająca Ci piłeczki rozumuje tak: jedna piłeczka to za mało; dwie lepiej; trzy jeszcze lepiej, więc cztery będzie super. Takie myślenie nazywam wnioskowaniem metodą indukcji autobusowej: skoro wsiadło dwieście osób, to jeszcze jedna zawsze się zmieści. Niestety, rzeczywistość jest brutalna: przy czwartej piłeczce wszystko się rozpada. Twoja wydajność spada do zera.

Wniosek jest oczywisty i z góry możliwy do przewidzenia: za mało piłeczek w powietrzu: źle. Za dużo: też niedobrze.

Ale może w tym miejscu zaprotestujesz i powiesz, że jesteś lepszym żonglerem, niż większość. Może dasz radę utrzymać w powietrzu cztery, pięć, sześć, a może nawet jeszcze większą liczbę piłeczek. Czego to jednak dowodzi?

Myślę, że niczego istotnego. Ogólny wniosek pozostaje zawsze ten sam: rzadko kiedy jedna piłeczka to szczyt naszych możliwości, ale nawet najlepszy żongler ma limit swoich możliwości. Gdy liczba piłeczek w powietrzu jest za duża w stosunku do możliwości żonglera jedynym sposobem zwiększenia jego wydajności jest zmniejszenie liczby piłeczek, którymi on jednocześnie żongluje.

 

Sytuację tę można przedstawić na wykresie obrazującym zależność naszej wydajności od liczby piłeczek, którymi jednocześnie żonglujemy. Maksymalną wydajność osiągamy przy optymalnej — nie maksymalnej — liczbie piłeczek w powietrzu. Gdzieś pomiędzy „za mało” a „za dużo” jest „w sam raz”.

Rysunek 1 Wykres PL

Istnieje więc zarówno dobra wielozadaniowość (dobrawiel) — gdy zwiększanie liczby piłeczek w powietrzu zwiększa wydajność — i zła wielozadaniowość (zławiel) — gdy właściwym krokiem jest zmniejszanie liczby piłeczek w powietrzu.

Efektywny marketing a zławiel w sprzedaży

Marketing jest dla Sprzedaży niczym człowiek dorzucający piłeczki do żonglowania. Czasem jest tak, że Sprzedaż narzeka na ilość (lub jakość — lub jedno i drugie) otrzymywanych leadów. Sprzedaż żongluje jedną piłeczką.

Jako idący z duchem czasu marketingowiec wdrażasz system SALESmanago. Ten system naprawdę działa. Twoja wydajność gwałtownie rośnie: dorzucasz Sprzedaży dwie, trzy, cztery, pięć, sześć piłeczek… Czym więcej gorących leadów, czym więcej zapytań ofertowych tym lepiej, prawda? (Jeszcze jeden zawsze się zmieści…) Marketing, ośmielony nowym systemem i rozliczany ze swoich lokalnych celów (generowanie jak największej liczby leadów), maksymalizuje ich produkcję, nie zważając na to, że Sprzedaż nie jest w stanie ich efektywnie przetworzyć. „To nie nasz problem, że oni sobie nie radzą” — przecież tak łatwo wypowiedzieć te słowa…

 

Jednak, podobnie jak w przykładzie z piłeczkami — wydajność sprzedaży zasypanej nadmierną ilością leadów w pewnym momencie zamiast rosnąć w miarę dodawania kolejnych leadów — zaczyna gwałtownie spadać. Gdy zostaną wpędzeni w zławiel, handlowcy zaczynają przeskakiwać z tematu na temat i nie mogą nawet porządnie skończyć jednej oferty, a już dzwoni kolejny potencjalny klient. Z tego nie może wyniknąć nic dobrego: czas przedstawienia oferty rośnie, jakość ofert spada, wydłuża się kolejka zdenerwowanych klientów — którzy zdenerwowani oczekiwaniem idą do konkurencji. W efekcie budżet marketingowy zostaje zmarnowany, reputacja firmy spada, klienci odchodzą, narasta frustracja. Rozwiązanie?

Dla ludzi wychowanych w świecie niedoboru leadów rozwiązanie problemu niskiej sprzedaży zawsze było jedno: zwiększyć liczbę leadów. Jednak w tym przypadku problemy są spowodowane za dużą ilością jednocześnie obsługiwanych leadów — nie za małą. Dlatego — paradoksalnie — aby zwiększyć sprzedaż należy zmniejszyć ilość leadów, nad którymi jednocześnie pracuje sprzedaż. Nie musi oznaczać to od razu zmniejszenia aktywności Marketingu w generowaniu leadów, choć i to może okazać się konieczne. Po co bowiem wydawać pieniądze na wkurzanie swoich własnych potencjalnych klientów długim czasem reakcji?

Jednak gdy problemem jest nadmierna ilość jednocześnie obrabianych okazji biznesowych, właściwym rozwiązaniem dla Sprzedaży jest wprowadzenie limitu pracy w toku (WIP — work in progress), chwilowe zamrożenie nadmiernej liczby obsługiwanych obecnie okazji, skupienie wszystkich sił na zamknięciu okazji aktywnych i wprowadzenie zasady jedno wyszło – jedno weszło. Bezpiecznym, praktycznym i tanim sposobem wdrożenia tej zasady w życie jest kanban.

Rysunek 2 Kanban

W artykule „Zła wielozadaniowość: Wróg efektywności nr 1” opisuję ćwiczenie 1-A-X, które pomoże Ci unaocznić i zespołowi i szefowi naturę złej wielozadaniowości. Przedstawiam w nim również ideę i sposób wdrożenia kanbanu. Artykuł ten możesz pobrać za darmo ze strony http://mandarine.co/zlawiel

 

Marek Kowalczyk jest znany jako pogromca złej wielozadaniowości i autor słowa zławiel. Wraz z zespołem pomógł zrealizować na czas największy projekt IPO w Europie. Jest twórcą MANDARINE Project Partners i MINT Books. Można się z nim skontaktować pod adresem mko@mandarine.pl.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]