Jak zbudować lejek sprzedażowy, który naprawdę zarabia – nie tylko dla B2B [Cz.1]

Nadszedł wreszcie dzień dumy. Jesteś gotów odpalić kampanię promocyjną nowego produktu. Od czego zaczynasz?
– Przecież to oczywiste – myślisz. Stawiasz stronę internetową, na której wszyscy znajdą informację o nowym produkcie, jego funkcjonalnościach, zaletach, cenie i punktach dystrybucji.  Dobrze? Nie! To Twój pierwszy, dość kosztowny błąd. Budowa strony www powinna być w trzecim, czwartym lub późniejszym krokiem. Na pewno nie pierwszym!

Błąd nie tkwi jednak w kolejności działań (no może nie całkowicie w kolejności działań), a w sposobie myślenia.

Artykuł pisany wspólnie z Akademią Heads & Noses – organizatorem szkoleń w zakresie marketingu online.

Mimo ciągłego powtarzania, że ofertę powinno się przedstawiać klientowi językiem korzyści, uparcie tkwimy w schemacie myślenia produkt/usługa. Problem w tym, że klienta to nie interesuje. Osoba, do której kierujesz przekaz marketingowy nie chce kupić produktu ani usługi. Ona chce rozwiązania swojego problemu. Problemu, z którym czuje się źle i niekomfortowo. Chce ten stan zmienić. Chce dojść do stanu „po”, czyli do momentu, w którym będzie miała poczucie rozwiązania problemu i poczuje ulgę. To jest dla niej najważniejsze i za to zapłaci.

Prosty przykład: kiedy boli Cię głowa, to nie myślisz o tabletkach, tylko o tym, żeby głowa przestała Cię boleć. Tabletka jest tylko środkiem do rozwiązania problemu.

Konwersja Leada w klienta jest niczym więcej jak przeprowadzeniem go ze stanu „przed”(boli mnie głowa) do stanu „po” (czuję się dobrze). W stanie „przed” klient jest niezadowolony. Może doskwierać mu ból, znudzenie lub niepokój. Z kolei w stanie „po” – życie jest lepsze. Nic mu nie doskwiera, nie boi się, jest zrelaksowany. Ta prosta zmiana myślenia pozwala inaczej podejść do przygotowania oferty i jej prezentacji.

Dlaczego jest to takie ważne? Bo to klient wybiera, kto ma go przeprowadzić przez ścieżkę od momentu zidentyfikowania problemu aż po jego rozwiązanie. Czyli mówiąc prościej – u kogo zostawi pieniądze.

Na początku ścieżki musisz go przekonać dlaczego ma wybrać Ciebie a dokładnie Twój pomysł na rozwiązanie problemu. Z punktu widzenia marketingowego, ta ścieżka to nic innego jak lejek sprzedażowy.

Głównym błędem popełnianym przez wiele firm jest:

  • brak oferty pożądanego stanu „po” (zła oferta)
  • brak wyraźnego przedstawienia rezultatów z przejścia ze stanu „przed” do stanu „po” (zły marketing)

 

Pierwszym krokiem prowadzącym do skonstruowania skutecznego lejka sprzedażowego jest znalezienie odpowiedzi na kilka pytań, które skupiają się tylko i wyłącznie na potrzebie klienta. Oto one:

  • Co posiada klient w stanie „przed”?
  • Co posiada klient w stanie „po”?
  • Jak się czuje klient w stanie „przed”?
  • Jak się czuje klient w stanie „po”?
  • Jaki jest przeciętny dzień klienta w stanie „przed”?
  • Jaki jest przeciętny dzień klienta w stanie „po”?
  • Jaki jest status klienta w stanie „przed”?
  • Jaki jest status klienta w stanie „po”?

Pamiętaj, że klient płaci tylko i wyłącznie za transport ze stanu „przed” do pożądanego stanu „po”. A odległość pomiędzy jednym stanem a drugim mierzy się… ceną.

 

Opracowując nową ofertę, zakładając firmę lub podbijając nowy rynek pamiętaj, żeby przede wszystkim przedstawić bardzo wyraźnie  informacje na temat stanów „przed” i „po”.

Problem z jasnym wyartykułowaniem w jaki sposób możesz zabrać potencjalnego klienta ze stanu „przed” do pożądanego stanu „po” – może oznaczać problem z produktem i jego dopasowaniem do rynku.

 

Pierwszym krokiem prowadzącym do zdefiniowania wszystkich „przed” jest znalezienie osoby – potencjalnego klienta – której te „przed” będą dotyczyć. W marketingu takiego modelowego klienta nazywa się mianem Buyer Persony.  Monitoring zachowań klientów na stronie www daje Ci dostęp do ogromnych zasobów wiedzy o Twoich klientach. Dane zbierane przy pomocy platformy marketing automation pozwalają na zrozumienie potrzeb klientów, segmentację odbiorców, znalezienie kierunku dalszego rozwoju, tworzenie kolejnych funkcji czy poszerzanie oferty o nowe produkty: gdy lepiej znasz i rozumiesz swoją publiczność, wyraźniej widzisz, czego potrzebują i co powinieneś im dostarczyć.

 

Zabierając się za budowanie persony przygotuj serię pytań. Odpowiedź na nie pomoże Ci zrozumieć kim jest osoba, do której zwracasz się w swoich kampaniach, dla której tworzysz produkty i usługi, i dla której projektujesz całą podróż od „przed” do „po”. Przykładowe pytania:

  • co motywuje moich klientów do zakupu
  • co chcą osiągnąć, kiedy poczują, że to osiągnęli
  • co stanowi barierę w procesie podejmowania decyzji
  • jakim budżetem dysponują
  • jakie wartości są im bliskie.

Najpopularniejsze błędy popełniane podczas tworzenia person to uleganie myśleniu życzeniowemu, rozdrabnianie się i przyjmowanie raz stworzonych person za pewnik. Persona, która pozwoli na sprawne określanie stanów „przed” i „po” powinna być stworzona na podstawie danych a nie wyobrażeń i fantazji tworzącego. Dodatkowo musi ewoluować wraz z rynkiem, produktem i konkurencyjnym otoczeniem firmy – raz na czas musi być ewaluowana. I na koniec – należy pamiętać, że persona nie jest żywą osobą. Nie ma potrzeby nadawać jej imienia i wieszać jej zdjęcia na firmowej lodówce. Jest tylko i wyłącznie reprezentacją modelowego klienta i tym właśnie powinna pozostać: funkcjonalnym modelem, pozwalającym lepiej dopasować produkt i przekaz marketingowy do potrzeb odbiorców.

Dowiedz się więcej o tworzeniu Buyer Persony – pobierz darmowego ebooka

Jeśli zainteresował Cię temat funkcjonalnych lejków sprzedażowych, kliknij w baner i zapisz się na warsztaty Akademii Heads & Noses już teraz!

Możesz otrzymać nawet do 600 zł zniżki, wystarczy, że w formularzu w polu „firma polecająca” wpiszesz „Salesmanago”!

Liczba miejsc jest ograniczona!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]