Jak zbudować lejek sprzedażowy, który naprawdę zarabia – nie tylko dla B2B [Cz.1]

Nadszedł wreszcie dzień dumy. Jesteś gotów odpalić kampanię promocyjną nowego produktu. Od czego zaczynasz?
– Przecież to oczywiste – myślisz. Stawiasz stronę internetową, na której wszyscy znajdą informację o nowym produkcie, jego funkcjonalnościach, zaletach, cenie i punktach dystrybucji.  Dobrze? Nie! To Twój pierwszy, dość kosztowny błąd. Budowa strony www powinna być w trzecim, czwartym lub późniejszym krokiem. Na pewno nie pierwszym!

Błąd nie tkwi jednak w kolejności działań (no może nie całkowicie w kolejności działań), a w sposobie myślenia.

Artykuł pisany wspólnie z Akademią Heads & Noses – organizatorem szkoleń w zakresie marketingu online.

Mimo ciągłego powtarzania, że ofertę powinno się przedstawiać klientowi językiem korzyści, uparcie tkwimy w schemacie myślenia produkt/usługa. Problem w tym, że klienta to nie interesuje. Osoba, do której kierujesz przekaz marketingowy nie chce kupić produktu ani usługi. Ona chce rozwiązania swojego problemu. Problemu, z którym czuje się źle i niekomfortowo. Chce ten stan zmienić. Chce dojść do stanu „po”, czyli do momentu, w którym będzie miała poczucie rozwiązania problemu i poczuje ulgę. To jest dla niej najważniejsze i za to zapłaci.

Prosty przykład: kiedy boli Cię głowa, to nie myślisz o tabletkach, tylko o tym, żeby głowa przestała Cię boleć. Tabletka jest tylko środkiem do rozwiązania problemu.

Konwersja Leada w klienta jest niczym więcej jak przeprowadzeniem go ze stanu „przed”(boli mnie głowa) do stanu „po” (czuję się dobrze). W stanie „przed” klient jest niezadowolony. Może doskwierać mu ból, znudzenie lub niepokój. Z kolei w stanie „po” – życie jest lepsze. Nic mu nie doskwiera, nie boi się, jest zrelaksowany. Ta prosta zmiana myślenia pozwala inaczej podejść do przygotowania oferty i jej prezentacji.

Dlaczego jest to takie ważne? Bo to klient wybiera, kto ma go przeprowadzić przez ścieżkę od momentu zidentyfikowania problemu aż po jego rozwiązanie. Czyli mówiąc prościej – u kogo zostawi pieniądze.

Na początku ścieżki musisz go przekonać dlaczego ma wybrać Ciebie a dokładnie Twój pomysł na rozwiązanie problemu. Z punktu widzenia marketingowego, ta ścieżka to nic innego jak lejek sprzedażowy.

Głównym błędem popełnianym przez wiele firm jest:

  • brak oferty pożądanego stanu „po” (zła oferta)
  • brak wyraźnego przedstawienia rezultatów z przejścia ze stanu „przed” do stanu „po” (zły marketing)

 

Pierwszym krokiem prowadzącym do skonstruowania skutecznego lejka sprzedażowego jest znalezienie odpowiedzi na kilka pytań, które skupiają się tylko i wyłącznie na potrzebie klienta. Oto one:

  • Co posiada klient w stanie „przed”?
  • Co posiada klient w stanie „po”?
  • Jak się czuje klient w stanie „przed”?
  • Jak się czuje klient w stanie „po”?
  • Jaki jest przeciętny dzień klienta w stanie „przed”?
  • Jaki jest przeciętny dzień klienta w stanie „po”?
  • Jaki jest status klienta w stanie „przed”?
  • Jaki jest status klienta w stanie „po”?

Pamiętaj, że klient płaci tylko i wyłącznie za transport ze stanu „przed” do pożądanego stanu „po”. A odległość pomiędzy jednym stanem a drugim mierzy się… ceną.

 

Opracowując nową ofertę, zakładając firmę lub podbijając nowy rynek pamiętaj, żeby przede wszystkim przedstawić bardzo wyraźnie  informacje na temat stanów „przed” i „po”.

Problem z jasnym wyartykułowaniem w jaki sposób możesz zabrać potencjalnego klienta ze stanu „przed” do pożądanego stanu „po” – może oznaczać problem z produktem i jego dopasowaniem do rynku.

 

Pierwszym krokiem prowadzącym do zdefiniowania wszystkich „przed” jest znalezienie osoby – potencjalnego klienta – której te „przed” będą dotyczyć. W marketingu takiego modelowego klienta nazywa się mianem Buyer Persony.  Monitoring zachowań klientów na stronie www daje Ci dostęp do ogromnych zasobów wiedzy o Twoich klientach. Dane zbierane przy pomocy platformy marketing automation pozwalają na zrozumienie potrzeb klientów, segmentację odbiorców, znalezienie kierunku dalszego rozwoju, tworzenie kolejnych funkcji czy poszerzanie oferty o nowe produkty: gdy lepiej znasz i rozumiesz swoją publiczność, wyraźniej widzisz, czego potrzebują i co powinieneś im dostarczyć.

 

Zabierając się za budowanie persony przygotuj serię pytań. Odpowiedź na nie pomoże Ci zrozumieć kim jest osoba, do której zwracasz się w swoich kampaniach, dla której tworzysz produkty i usługi, i dla której projektujesz całą podróż od „przed” do „po”. Przykładowe pytania:

  • co motywuje moich klientów do zakupu
  • co chcą osiągnąć, kiedy poczują, że to osiągnęli
  • co stanowi barierę w procesie podejmowania decyzji
  • jakim budżetem dysponują
  • jakie wartości są im bliskie.

Najpopularniejsze błędy popełniane podczas tworzenia person to uleganie myśleniu życzeniowemu, rozdrabnianie się i przyjmowanie raz stworzonych person za pewnik. Persona, która pozwoli na sprawne określanie stanów „przed” i „po” powinna być stworzona na podstawie danych a nie wyobrażeń i fantazji tworzącego. Dodatkowo musi ewoluować wraz z rynkiem, produktem i konkurencyjnym otoczeniem firmy – raz na czas musi być ewaluowana. I na koniec – należy pamiętać, że persona nie jest żywą osobą. Nie ma potrzeby nadawać jej imienia i wieszać jej zdjęcia na firmowej lodówce. Jest tylko i wyłącznie reprezentacją modelowego klienta i tym właśnie powinna pozostać: funkcjonalnym modelem, pozwalającym lepiej dopasować produkt i przekaz marketingowy do potrzeb odbiorców.

Dowiedz się więcej o tworzeniu Buyer Persony – pobierz darmowego ebooka

Jeśli zainteresował Cię temat funkcjonalnych lejków sprzedażowych, kliknij w baner i zapisz się na warsztaty Akademii Heads & Noses już teraz!

Możesz otrzymać nawet do 600 zł zniżki, wystarczy, że w formularzu w polu „firma polecająca” wpiszesz „Salesmanago”!

Liczba miejsc jest ograniczona!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.

6 prostych prawd o szablonach e-mail, które powinien znać każdy marketer eCommerce
6 prostych prawd o szablonach e-mail, które powinien znać każdy marketer eCommerce

    Szablony e-mail to doskonałe rozwiązanie dla marketerów eCommerce. Podnoszą zaangażowanie klienta, a przy tym przekładają się na zwiększenie przychodów. Oto sześć prostych prawd o szablonach e-mail, które powinien znać każdy marketer eCommerce. Niezależnie, czy mowa o poprawie wydajności, zwiększeniu świadomości marki, personalizacji, optymalizacji mobilnej, testowaniu A/B czy automatyzacji, narzędzie to odblokowuje pełny potencjał […]

CDP vs CRM vs DMP i które rozwiązanie jest lepsze? CDP w pigułce część 2
CDP vs CRM vs DMP i które rozwiązanie jest lepsze? CDP w pigułce część 2

    W tym artykule dokładnie opisujemy bolączki CRM oraz szczegółowo wyjaśniamy, w jaki sposób CDP rozwiązuje je wszystkie, usprawniając działania marketingowe i kształtując drogę do ścisłej współpracy z klientem. Wiele firm eCommerce wciąż korzysta z jakiejś formy oprogramowania CRM, a w rzadkich przypadkach z Platformy do Zarządzania Danymi (DMP). Mając to na uwadze, a […]

Czym jest Customer Data Platform? CDP w pigułce część 1
Czym jest Customer Data Platform? CDP w pigułce część 1

    W serii trzech artykułów CDP w pigułce przybliżamy podstawowe kwestie dotyczące Customer Data Platform: czym one są, czym różnią się od dotychczasowych systemów, dlaczego są lepsze i – co najważniejsze – w jaki sposób Ty i Twoja firma możecie wykorzystać ich ogromne możliwości. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest Customer Data Platform, jaki […]

4 rzeczy na temat pomiaru wydajności sklepu, o których powinien wiedzieć każdy marketingowiec
4 rzeczy na temat pomiaru wydajności sklepu, o których powinien wiedzieć każdy marketingowiec

    Skuteczny rozwój każdej działalności wymaga sprawnego i precyzyjnego pomiaru wyników. Co ciekawe, różne badania i ankiety wskazują, że marketingowcy eCommerce uważają, że brakuje im umiejętności w tym zakresie. W tym artykule omówimy 4 problemy i trendy związane z pomiarem wyników oraz wskażemy rozwiązania, które sprawią, że Twój zestaw technologii i aplikacji marketingowych będzie […]

Zwiększ konwersję w eCommerce i zbieraj dane Zero-Party dzięki nowemu, stworzonemu z myślą o smartfonach, Email Design Studio
Zwiększ konwersję w eCommerce i zbieraj dane Zero-Party dzięki nowemu, stworzonemu z myślą o smartfonach, Email Design Studio

    Nowe Email Design Studio wyznacza standardy w email marketingu w zakresie customer engagement i budowania poczucia więzi z marką . Używając naszego unikalnego, zaprojektowanego z myślą o urządzeniach mobilnych kreatora emaili, zwiększysz poziom konwersji i zbierzesz cenne dane Zero-Party, które pozwolą Ci jeszcze lepiej zrozumieć swoich klientów.   E-mail wciąż jest królem marketingu […]

Dzięki opartemu na OpenAI generatorowi treści SALESmanago, marketerzy otrzymują precyzyjne, ukierunkowane treści
Dzięki opartemu na OpenAI generatorowi treści SALESmanago, marketerzy otrzymują precyzyjne, ukierunkowane treści

    Kraków, Polska, 9 lutego 2023 r.: SALESmanago, platforma Customer Engagement, ogłosiła dziś integrację generatywnego modelu sztucznej inteligencji OpenAI z Email Designerem, a także uruchomienie Email Design Studio.   Zaprojektowany, aby umożliwić marketerom tworzenie bardziej angażujących i wydajnych kampanii, Email Designer stworzony przez SALESmanago zostaje zintegrowany z modelem OpenAI, aby błyskawicznie generować treści z […]

Ten artykuł został wygenerowany przez AI. Dotyczy e-maili, treści generowanych przez AI i Twojej przyszłości
Ten artykuł został wygenerowany przez AI. Dotyczy e-maili, treści generowanych przez AI i Twojej przyszłości

    Uwaga: ten artykuł (z wyjątkiem nagłówków i formatowania) został w całości wygenerowany przez sztuczną inteligencję   Wygeneruj post na blogu o chwytliwych tematach e-maili   Napisanie chwytliwego tematu wiadomości e-mail jest ważną częścią tworzenia skutecznej kampanii e-mail marketingu. Dobry temat może zachęcić odbiorców do otwarcia e-maila i przeczytania jego treści, a zły może […]