Jakich działań marketingowych nie powinniśmy automatyzować?

Marketing Automation pozwala zautomatyzować praktycznie każdy element procesu marketingowo – sprzedażowego. Automatyzacja mimo mocno mechanicznych konotacji, tak naprawdę została wymyślona przez naturę i to ona jako pierwsza zaczęła automatyzować procesy, np. te zachodzące w nas jak oddychanie lub bicie serca. Mimo to wśród marketerów istnieje obawa, czy pełna automatyzacja nie odczłowieczy komunikacji z klientem i nie wpłynie negatywnie na relacje klient-firma. Powstaje pytanie, czy rzeczywiście każdy element powinien zostać zautomatyzowany?

Marketing przeżył prawdziwą rewolucję w przeciągu kilkunastu ostatnich lat. Jeśli wzięlibyśmy typowego marketera z końcówki lat 90’ i posadzili dzisiaj w dziale marketingu mógłby przeżyć całkiem spory szok i na pewno miałby ogromny problem z odnalezieniem się w cyfrowej rzeczywistości. Wystarczy wspomnieć o social media czy digital marketingu i już dotykamy zupełnie obcych dla niego pojęć. Nawet najbardziej sprawni  i trzymając rękę na pulsie marketerzy mają dzisiaj problem nadążyć za wszystkimi nowościami w zakresie nowych systemów, taktyk i kanałów komunikacji z klientem. Marketing Automation to rodzina systemów, które bardzo prężnie się rozwijają dostarczając coraz to nowych możliwości i obsługując coraz więcej kanałów komunikacji. Mimo oczywistych korzyści dla marketera i jego pracy, gdzieś w każdym z nas pojawia się mały niepokój. Na ile powinniśmy zautomatyzować nasze działania a na ile prowadzić je ręcznie, i które z nich automatyzować aby nie zagubić w tym wszystkim ludzkiego podejścia do konsumenta i zarazem potencjalnego oraz aktualnego klienta.

Przede wszystkim zanim odpowiemy na pytanie co i czy automatyzować warto zaznaczyć, że systemy takie jak SALESmanago dostarczają funkcjonalności niezbędnych dzisiaj marketerom. Systemy Marketing Automation pozwalają wykonywać działania marketingowe na tyle sprawnie i w zautomatyzowany sposób, że ręczne ich wykonywanie jest po prostu nie możliwe. Dzięki Marketing Automation możemy dokonać rzeczy wcześniej niemożliwych, czyli dostarczać odpowiednie treści, do odpowiednich osób i w odpowiednim czasie!

Dlaczego powinniśmy automatyzować działania marketingowe i sprzedażowe

Istnieją firmy, gdzie dział marketingu liczy 10, a nawet 20 osób. Nie żartuje. Jednak w większości wypadków dział marketingu o ile można go wyodrębnić składa się z 1 lub 2 osób. Oznacza to, że posiadam bardzo ograniczone możliwości wobec ilości możliwych do realizacji działań marketingowych. Najważniejsze staje się więc optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów. Analityka dostępna w SALESmanago pozwala dokładnie zmierzyć prowadzone działania i ich skuteczność. Co więcej łącząc działania marketingowe z ich wpływem na proces zakupowo-sprzedażowy pokaże gdzie i jak należy działać, aby realnie generować nowych klientów firmy. Tworząc zautomatyzowane proces zwiększamy efektywność marketingu i zyskujemy dodatkowy czas na rozwijanie i optymalizację prowadzonych działań. Szybko znajdziemy najlepsze treści dostępne w firmie i zadbamy o to by trafiały w odpowiednim momencie do odpowiednich osób. Marketing Automation tak jak każde narzędzie powstało po to, aby ułatwić nam życie i realizować więcej, wyższej jakości zadań w tym samym czasie.

Jakich działań nie powinniśmy automatyzować?

Obszarów gdzie automatyzacja nie sprawdza się najlepiej jest kilka. Jednym z podstawowych jest social media. Żaden nawet najlepszy algorytm nie zastąpi interakcji z drugim człowiekiem. Dlatego jeśli media społecznościowe są ważnym elementem pozyskiwania nowych klientów w firmie, to kontakt z klientem w nich powinien odbywać się jak najbardziej naturalnie, czyli ręcznie. Wszelkiego rodzaju automatyczne odpowiedzi w social media wyglądają nienaturalnie i bezpośrednio kojarzą się ze SPAM-em.

Kiedyś bardzo dobrze sprawdzały się klasyczne działania, które polegały na drukowanych reklamach, magazynach branżowych, katalogach i sprzedaży bezpośredniej. Dzisiaj w marketingu mocno odchodzimy od tych „archaicznych” kanałów na rzecz kanałów cyfrowych, które zdominował komunikację z klientem. Teraz najlepiej sprawdzają się ebooki, opracowania, raporty, artykuły na blogu i prezentacje online(webinaria), szczególnie w branży B2B. Tak jak poczta elektroniczna praktycznie całkowicie wyparła pocztę tradycyjną, tak cyfrowych marketing wypiera ten „drukowany”. Dlatego też internet stał się główny narzędziem dystrybucji treści, a rosnąca popularność social media uczyniła z niego jeden z głównych kanałów promowania treści. Reasumując, tak samo jak nie dopuszczamy możliwości automatycznego tworzenia treści na firmowy blog, tak samo nie powinniśmy automatycznie tworzyć treści i komunikatów w social media.

Marketing Automation to niezbędna część nowoczesnego marketing mix w praktycznie każdym segmencie rynku. Odkąd marketerzy mają tak dużo zadań do zrealizowania, systemu Marketing Automation muszą być wykorzystwane do optymalizacji wszystkich kanałów marketingowych. Jednak należy to robić z odpowiednią rezerwą, tak aby w naszych działaniach wyczuwalny był „ludzki element”.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]