Klienci, których nie chcesz. Czemu powinieneś tworzyć negative Buyer Persona?

Businessman refusing by backing offKiedy wyobrażasz sobie swojego przyszłego klienta, tworzysz Buyer Persona czy opracowujesz strategię komunikacji, rzadko myślisz o tych, których NIE chcesz uwzględniać. Lekceważysz osoby, które NIE będą Twoimi klientami, do których NIE adresujesz swoich usług, które NIE będą zadowolone z tego, co oferujesz.

To błąd. Zrozumienie, czego (kogo) nie chcesz to klucz to realistycznego i precyzyjnego opisu Twojej grupy docelowej. Innymi słowy: aby dotrzeć do klienta, musisz wiedzieć, kto nim nie jest. Omówimy to na podstawie tworzenia tzw. negative Buyer Persona, które będziemy nazywać personami negatywnymi lub nie-klientami.

Co to jest Buyer Persona?

Buyer Persona to reprezentacja, obraz Twoich idealnych klientów. Tworzysz ją, zestawiając rozmaite dane o klientach, pozyskiwane zarówno z analityki, jak i z ankiet, badań fokusowych czy wywiadów prowadzonych bezpośrednio. Pozwala lepiej zrozumieć klientów, gdyż polega na interpretacji danych. Staramy się przełożyć Digital Body Language na wiedzę o ich zwyczajach, potrzebach, lękach i zahamowaniach. Tak pogłębiony obraz naszego odbiorcy znacznie optymalizuje komunikację.

Więcej na temat tego, czym jest Buyer Persona, jak ją stworzyć i wykorzystać, znajdziesz w naszym ebooku.

Persony negatywne, czyli nie-klienci: kogo nie chcesz?

Niezależnie od tego, czy tworzysz persony, czy w inny sposób starasz się określić adresata Twoich działań, musisz stanąć wobec trudnego pytania:

  • Do kogo NIE są adresowane moje produkty czy usługi?
  • Czyje zwyczaje zakupowe nie sprzyjają kupowaniu mojego produktu?
  • Dla kogo są one za drogie/ za tanie? Czym je zastąpi?
  • Kto ich nie zrozumie?
  • Dla kogo są skomplikowane, wydumane i zbędne?
  • Jak taka osoba robi zakupy? Czy robi research przed (i w ten sposób wyklucza mój produkt) czy raczej kupuje impulsywnie?
  • Co skłania taką osobę do zakupu?
  • Co skłania ją do przerwania zakupów?
  • Jak używa produktu?

Możesz zadać wszystkie pytania, jakie zadaje się podczas tworzenia person. Po co jednak budować obraz nie-klienta?

Persony negatywne chronią przed nierealistycznym idealizmem

Wielu przedsiębiorców wpada w pułapkę myślenia, że ich produkt jest dla wszystkich. Wyobrażenie o szerokiej grupie odbiorców daje im poczucie bezpieczeństwa i obiecuje zysk (często zupełnie nierealistyczne). Marzą, że ich produkt niczym epidemia rozpowszechni się po całym globie.  Chcą strzelać wysoko, mają ogromne ambicje.

Myśl o tym, że ktoś może nie chcieć naszego produktu (że on komuś nie odpowiada) albo że my możemy nie chcieć kontaktu z jakąś grupą klientów bywa nieprzyjemna, bo każe się nam skonfrontować z rzeczywistością: z ograniczeniami naszego produktu (mimo że go wypieściłeś, nie jest doskonały), z realiami rynku (z istnieniem różnych typów klientów), z obiektywnie istniejącymi problemami i wyzwaniami, jakie stoją przed nami na rynku.

Obrona przed myśleniem życzeniowym – korekta person

Założyłaś butik dla młodych, zbuntowanych, niezależnych, a tymczasem zażywne emerytki kupują sobie w nim wygodne szerokie spodnie, idealne do nordic walking?

Często marketerzy czy właściciele małych biznesów pozostają ślepi na swoich realnych klientów – adresują swoje produkty do grupy, która im odpowiada (np. ponieważ się z nią identyfikują lub aspirują do niej), na tym opierają komunikację, i lekceważą realnych klientów.

Klucz to dojrzeć problem: rozpoznać sytuację i przyjrzeć się jeszcze raz temu, dla kogo są Twoje produkty, a dla kogo nie, jakie cechy, zwyczaje, zachowania są istotne, co zaś dyskwalifikuje odbiorcę. Może coś istotnego łączy Twoje buntowniczki i seniorki? Może to nie wiek jest istotną cechą? Spojrzenie z dwóch stron –  przez pryzmat zarówno cech Twoich klientów, jak i ich negatyw, pozwoli Ci zyskać pełniejszy ogląd i oddzielić ważne jakości od nieistotnych.

Przeciw pozornemu profilowaniu

Twój klient jest: z dużego miasta, dba o zdrowie, ma między 30 a 40 lat, ceni wysoką jakość i jest gotów za nią zapłacić. Niby ktoś został tu opisany, niby wymieniono kilka cech, ale ta charakterystyka obejmuje zarówno zakochanego w siłowni kawalera, jak i joginkę-wegetariankę-matkę dwójki dzieci. Czy pomoże Ci to dobrać właściwe kanały komunikacji? Uważaj na takie pozorne informacje, bo nie tylko nic Ci nie dają, ale ponadto mogą w nich zaginąć naprawdę cenne dane.

Negatywne persony to świetny reality-check dla wszystkich takich ogólników, charakterystyk bez znaczenia. Jeśli skonfrontujesz swoją  personę z nie-klientem, z jej przeciwieństwem, zobaczysz łatwo, w których miejscach zabrakło Ci precyzji czy ostrości.

Punkt wyjścia

Naszkicowanie naszego nie-klienta stanowi rewelacyjny punkt wyjścia dla tworzenia Buyer Personas: zaczynamy bowiem od ograniczenia sobie pola działania przez eliminację typów klientów, do których nie adresujemy naszego produktu czy usługi.

Dzięki temu mają duże znaczenie, powiedzmy, terapeutyczne: pozwalają marketerom i przedsiębiorcom zrozumieć, że ich produkt nie jest adresowany do wszystkich i że trzeba się pogodzić z jego ograniczeniami. To oszczędza wielu frustracji, stresu i rozczarowań w przyszłości (choć nie oszczędza dylematów związanych z negatywnym feedbackiem od klientów czy znalezieniem optymalnego poziomu obsługi klienta).

Poznaj klienta przez jego przeciwieństwo

Negatywne persony to solidny reality-check dla wszelkich wysiłków, jakie podejmujesz, by przedstawić sobie klienta: czy będzie to proces tworzenia Buyer Persona, czy inna formuła poznawania grupy docelowej. To także świetne narzędzie, kiedy utkniesz w martwym punkcie podczas planowania komunikacji, Lead Nurturing, personalizacji z użyciem Marketing Automation, budowania person czy jakiegokolwiek innego  działania wymagającego precyzyjnego obrazu klienta – pozwala Ci spojrzeć na problem z innej strony i przez to inspiruje do działania.

Dlatego kiedy chcesz wiedzieć, kim jest Twój klient, zacznij od sprawdzenia, kim nie jest.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]