Klienci odchodzą? 6 porad, jak ich zatrzymać (z użyciem Marketing Automation)

145H-2Głównym powodem, dla którego tracisz klientów, jest Twoje niewłaściwe podejście lub brak zainteresowania odbiorcą. 68% konsumentów deklaruje, że to jest powód, dla którego przestaje kupować czy korzystać z usług danego dostawcy. Ta liczba wyda się szczególnie duża, gdy zestawimy ją z liczbą odbiorców, którzy odchodzą skuszeni ofertą konkurencji – to jedynie 14% (Business Brief).

Innymi słowy, klientów tracisz z własnej winy – nie z powodu szczególnie atrakcyjnej kampanii konkurencji. No dobrze, ale co możesz usprawnić, by zapewnić tę pożądaną opiekę istniejącym klientom?


Zbuduj profesjonalną Buyer Persona, by zrozumieć swoich klientów. Pobierz ebooka za darmo


 

1. Dbaj o opiekę posprzedażową

Zakup to nie koniec pracy marketera, lecz początek nowego etapu. To również kluczowy moment, jeśli chodzi o doświadczenie zakupowe i o budowanie relacji. Odbiorca czuje się zlekceważony, kiedy po transakcji zostawiasz go samemu sobie lub zalewasz masowymi newsletterami. Zamiast tego zadbaj, by po zakupie klient czuł się wciąż dostrzegany i traktowany wyjątkowo. Służą temu m.in.:

 

– Maile wysyłane po zakupie z poradami czy podziękowaniem za zakup oraz prośbą o recenzję,

– Przypomnienie, gdzie można znaleźć więcej wskazówek (Twój blog, Twoje social media) oraz jak skontaktować się z działem obsługi klienta, przygotowanie zestawu wpisów z bloga dla początkujących użytkowników,

– Spersonalizowane oferty, zawierające produkty komplementarne bądź podobne (np. z wykorzystaniem mechanizmu SALESmanago Copernicus – Machine Learning & AI).

 

Pamiętaj: relacja jest ważniejsza niż pojedyncza transakcja!

 

2. Miej świetną obsługę klienta

Po prostu. Tego nie da się zastąpić ani zautomatyzować.

Świetna obsługa klienta to taka, która potrafi przekuć frustrację i kryzys w zachwyt. To pracownik, który rozumie niezadowolonego konsumenta i potrafi dać mu tyle uwagi oraz jakiś dodatkowy bonus, by nieoczekiwanie zwiększyć zaangażowanie.

Więcej pisaliśmy o tym w poście Pokochaj nieznośnych klientów.

 

3. Rozmawiaj, nie prowadź monologu

Co Twoi klienci o tym sądzą? Co uważają na temat danego produktu, rozwiązania, nowego modelu płatności czy posta? Nie wiesz, bo cały czas nawijasz o tym, co dla Ciebie ważne, i dopóki nie dostaniesz negatywnego wpisu na Facebooku, nie widzisz reakcji odbiorców.

A możesz ją poznać. Ich kliknięcia, odwiedzone podstrony i czas spędzony na stronie, czyli dane, które pozyskasz z analityki w platformie Marketing Automation, pozwolą się dowiedzieć, jak poszczególni klienci korzystają z Twojej strony. Dotyczy to również aplikacji mobilnych: dzięki zaawansowanej analityce, oferowanej przez narzędzia takie jak APPmanago, widzisz, jakie moduły Twojej aplikacji są używane częściej, a jakie rzadziej.

Oprócz narzędzi analitycznych, zachęcaj odbiorców do wyrażania swojego zdania. Promuj komentowanie czy zamieszczenie opinii o produktach. Rób ankiety – nie tylko w social media.

 

4. Rewiduj i testuj regularnie

Twoi klienci się zmieniają. Rynek jest bardzo dynamiczny, trendy pojawiają się i giną, a odbiorcy są poddani tak dużej ilości bodźców, że nic dziwnego, że ewoluują. Dlatego pamiętaj, że Buyer Persona, którą stworzyłeś na początku swojej działalności, może po roku nie być już aktualna. Tak samo tryb wysyłania maili, który wypracowałeś metodą prób i błędów przez długie miesiące, może się zdezaktualizować – ponieważ Twoja grupa odbiorcza zmieni zwyczaje albo zmieni się jej skład.

Dlatego nie zakładaj, że raz wypracowany model komunikacji (rytm maili i postów na blogu oraz w social media), polityka zwrotów, standard obsługi czy asortyment, są stałe.

 

5. Pozostawiasz niezadowolonych klientów samym sobie

Wyobraź sobie grupę niezadowolonych klientów.

  • Zaledwie 6% z nich poskarży Ci się bezpośrednio.
  • 31% opowie o negatywnych wrażeniach rodzinie i znajomym
  • 48% będzie unikać Twojego sklepu podczas kolejnych zakupów (Wharton School of Business research via nomi.com).

Wniosek? Masz dużo więcej niezadowolonych klientów, niż myślisz. To właśnie dlatego tak istotne są wszystkie działania posprzedażowe – pozwolą one ich zidentyfikować oraz zatrzeć złe wrażenie. Jeśli czyjaś przesyłka szła dłużej lub mógł mieć trudności z płatnością, nie czekaj, aż sam Ci to powie: wyślij kod zniżkowy czy przeproś jak najszybciej.

 

System Marketing Automation pozwoli Ci również wyłapać klientów, którzy przestali Cię odwiedzać czy kupować – to w dużej mierze oni, milczący niezadowoleni. Dzięki segmentacji, możesz przygotować specjalną kampanię dla nieaktywnych.

 

6. Używaj segmentacji i komunikatów 1-do-1

Klienci czują się zlekceważeni, kiedy oferujesz im masowe wiadomości: banery i newslettery, które krzyczą: „Wysyłamy wszystkim to samo!”. A w prosty sposób można tego uniknąć.

Posegmentuj swoją bazę zgodnie z zainteresowaniami poszczególnych odbiorców. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie do tego wiadomości powitalnej – to w niej możesz zapytać wprost, jakie kategorie produktów interesują daną osobę. Wykorzystaj też dane behawioralne oraz wiedzę o zakupach.

Dopasuj też ofertę do historii indywidualnego użytkownika: dynamiczne maile z porzuconym koszykiem czy komplementarny produkt wyświetlony na banerze nie tylko zwiększają sprzedaż, ale też wysyłają odbiorcom sygnał „Widzimy, co Cię interesuje, i chcemy Ci ułatwić zakupy u nas”. Na podobnej zasadzie możesz personalizować treści.

 

Podsumowanie

Najczęstszym powodem utraty klienta jest nasz własny błąd: ignorowanie konsumenta po pierwszej transakcji. Dlatego zadbaj o spersonalizowaną komunikację: maile posprzedażowe, oferty dopasowane do zainteresowań odbiorcy (dzięki segmentacji i wiadomościom dynamicznym), testy oraz regularne pogłębianie wiedzy o użytkownikach.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]